Volvo Viking/Titan/N88 i skala 1:87

Startat av LYR, 10 juni 2014, 18:27:41 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

LYR



Brekina kommer äntligen med den svenska klassikern bland lastbilar.
Leverans kommer till mj-hobbyhandlarna under sommaren. 
- och det är mycket glädjande!

/LYR

Björn Forslund

Trevligt! Bara att hopps att Scania LB76:an "sommarscanian" också kommer som färdigmodell någon gång.

LYR

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 juni 2014, 18:40:12 PM
Trevligt! Bara att hopps att Scania LB76:an "sommarscanian" också kommer som färdigmodell någon gång.


Ja då är nog alternativet till självbygge för närvarande den enda möjligheten.
Det finns för 1:87-skalan en holländsk firma 87 RPM, som har ett sortiment  av hytter/karosser.
/LYR






LYR

Här på länken nedan, kan vi se Brekinas presentation av de nya Volvo N88-modellerna.
http://www.brekina.de/de/modellprogramm ... volvo.html
MODELLPROGRAMM
LASTKRAFTWAGEN
VOLVO N88 LASTWAGEN 1965-73

- och i en något modifierad svensk översättning:
Som en sommaröverraskning presenterar Brekina modeller av den svenska lastbilsserien Volvo N88, som är mycket välkända över hela världen. Förutom Scania som har erbjudits en tid i Brekinas sortiment följer nu den direkta konkurrenten:
Det svenska märket Volvo (latin för "jag rullar") är sedan 1928 också tillverkare av kommersiella fordon. Ett år tidigare hade de börjat bygga personbilar. Verksamheten med lastbilen kom snabbt i fokus för varumärket. Först efter andra världskriget fanns bilarna mer tillgängliga på världsmarknaden och nu är den tillgänglig i Brekinas program av betydelse.

Under hösten 1951 presenterade Volvo den nya tunga lastbilen "Titan", en normalbygd modell med motorhuv för 10-tons nyttolast med en 9,6-liters dieselmotor.
Sedan mitten av 50-talet fanns även Volvos lastbilar med överladdning via en turbo.
Volvo var, tillsammans med med svenska konkurrenten Scania-Vabis ledande på den svenska marknaden för tyngre lastbilar och snarare som en marginell företeelse av andra fabrikat, som exempelvis amerikanska, engelska och tyska märken, som MAN och Daimler-Benz, vilka började komma in fram till slutet av 70-talet.
År 1965 var de tunga Titan och Viking ersatta med uppföljande "Serie 8".
De nyutvecklade modellerna behöll det välbekanta utseendet, men deras teknik var helt omarbetad.
Motorerna på 9,6 liter med oförändrad nykonstruerad direktinsprutning, men nu utrustade med laddning upp till 260 hk.
Denna utveckling gick parallellt med nya beteckningar för N88 för normalbyggda modeller och även F88 för de frambyggda.
N88 förblev utåt sett i stort oförändrad jämfört med sin föregångare, och har byggts ut ytterligare i detta normalutförande fram till 1973.
N88 var benämningen för den två-axlade modellen och NB 88 (6x4) var den tre-axliga.
Brekina-modellen motsvarar N/NB88 - under perioden 1965-1973 och är kända som 2 - och 3-axlade kombinationer oftast kopplade med släp eller trailers..
Fortfarande fanns de normalbyggda svenska lastbilarna på marknaden motsvarande den design som används också av Scania för LB76 eftersom hytterna köptes av både Scania och Volvo av från samma leverantörer.
Både Volvo och Scania utvecklades senare med lätt modifierade hytter till sina egna varumärken och gick skilda vägar senare.
Idag är Volvo Lastvagnar AB med huvudkontor i Sverige, globalt verksamt och är den näst största lastbilstillverkaren i världen - nu inför marknaden i Asien.

Leverans av Brekina-modellerna är planerad till juli 2014.

/LYR

LYR



Nu har Brekina hunnit så här långt i produktionen - och beräknas anlända till de svenska mj-handlarna
som gjort beställningar inom ett par  veckor.
Vi kan säkerligen förvänta oss kommande versioner med andra påbyggnader och kombinationer efter hand
och även med loggor/märkning för olika åkerier.
/LYR

LYR

Här på länken: http://www.mo87.de/index.php?st=1&kat=7517
kan vi se modellen i olika bildvinklar och i närbilder.
Samtidig ser vi vilka delar som kan plockas isär och som då är utbytbara mot andra kombinationer dels hos övriga N88:or i andra färger, men kan också bytas mot eventuella
övriga påbyggnader och tillbehör av Brekinas lastbilsmoddeller.
/LYR

LYR



Som vi kan se här på bilden så är modellen isärplockad och alla delar lätt åtkomliga för målning eller ytterligare detaljering.
Modellen är alltså inte limmad, utan bara genom att först dra ut kofångaren så kan man lätt fortsätta  att plocka isär alla delarna.
Det ger lättare möjligheter till ombyggnader, ommålningar eller byta komponenter till andra färger från andra av Brekinas N88:or,
men då själv välja hur bilen ska byggas.

LYR

LYR



Idag kom de nya Volvo N88:orna ut  i trafiken i mj-landskapen och  såg ut att välkomnas av allmänheten.
Det finns gott om transportuppdrag som väntar på att utföras.
/LYR







Björn Forslund

Tjusigt. Får inhandla några. Vem sätter ihop en rejäl N88 boggibil? Här i Sverige var det ju mest boggie som gällde på N88. Gärna grön hytt o svarta skärmar, många gick i anläggningssvängen i Stockholm. Tror de rullade för SOLAB som var stora på den tiden.

LYR

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 augusti 2014, 11:32:44 AM
Tjusigt. Får inhandla några. Vem sätter ihop en rejäl N88 boggibil? Här i Sverige var det ju mest boggie som gällde på N88. Gärna grön hytt o svarta skärmar, många gick i anläggningssvängen i Stockholm. Tror de rullade för SOLAB som var stora på den tiden.
Jo nu finns utmaningar .. på kö.
Vi har fått ett bra utgångsmaterial att utgå ifrån....jag ser fram emot nya spännande kombinationer.
/LYR

LYR



Nu kan vi se fler N88:or ute i fält.....
...och nedan är en också med inför start i ett veteranrally

/LYR




Björn Forslund

Den gamla Scanian, är det ett scratchbygge?
Trevlig komposition!

LYR

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 augusti 2014, 08:25:03 AM
Den gamla Scanian, är det ett scratchbygge?
Trevlig komposition!
Ja, den äldre Scanian är ett scratchbygge, dock inte av mig.
/LYR