Höga biljettpriser för familj

Startat av Maven, 30 april 2025, 09:23:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maven

Prissättningen för länstrafikens enkelbiljetter kan ibland nå absurda belopp jämfört med bilen, och hjälper knappast till för att locka sällanresenärer att prova bussen. De två största länstrafikbolagen SL och Västtrafik saknar grupprabatt, som finns i många andra regioner.
Att ge bäst rabatt till trogna resenärer gör ju de flesta företag, men om ett av de viktigaste målen för kollektivtrafiken är att minska bilresorna så borde det vara lika mycket värt att fem personer tar bussen istället för bilen en gång i veckan, som att en person åker fem gånger i veckan. Därför borde enkelbiljetter, åtminstone för den som reser någotsånär regelbundet, ha motsvarande subvention som periodkort. Att enkelbiljetter ska vara så mycket dyrare är en kvarleva från när det fanns biljettförsäljning ombord, och man ville styra resenärerna till att köpa biljett på annat sätt.

Absurt att buss tur och retur till stan för vår familj kostar 800 kronor! | Göteborgs-Posten

Cero

Stockholm har ju inte riktigt det problemet som Västtrafik eftersom en resa kostar 43 kronor inom länet oavsett längd. Barn åker väl fortfarande lite billigare? Så exemplet i GP skulle då bli 516 kronor om alla är vuxna, billigare om några är barn. Tror inte att en gruppbiljett skulle kunna bli så mycket billigare. Jag gissar att man borde klara att kliva på sista åkdonet inom de 1h15m som biljetten medger påstigning även om man åker från Norrtälje eller Gnesta in till Stockholm city. Möjligen att det finns någon plats norr/söder om dessa som inte skulle klara det.

Om man nu ska ha reslängdsberoende avgift kan jag tycka att det är bättre att mäta just reslängd och inte ha fasta zoner. De senare skapar alltid konstiga effekter vid korta resor som går över gränsen eller långa som håller sig inom en zon. Kan dock vara svårt att hantera reslängdsberoende avgift om man inte har in- och utgångsspärrar och det har man ju sällan i en buss.

buskörare

Att åka från Norrtälje till Stockholm city på 75 min är nog precis på gnällen. 676 tar 65-70 min om allt går som det ska. Att byta till tunnelbanan hinner man oftast, men till annan buss i city blir tight. Väldigt många byter från andra linjer till 676 i Norrtälje, då går det inte.
Jag tycker det borde finnas en möjlighet att förlänga som man kunde med remsan.

Cero

En förlängningsmöjlighet är en bra idé. Borde funka åtminstone i appen så att man för en tia eller två kan förlänga biljetten innan den gått ut. Då kan man ju förlänga utan att behöva passera någon kortläsare.

S Svensson

Det finnhttps://www.vasttrafik.se/biljetter/dygnsbiljetter/ Det finns dygnsbiljetter i Västtrafiks område. Troligen blir det billigare för familjer

Maven

Problemet med Stockholms enhetstaxa är ju att det istället är korta resor utanför tullarna som blir orimligt dyra jämfört med bilen. En genomsnittsresa i Stockholms län läste jag någonstans är c:a 15 km, vilket kostar 35-40 kr med rörlig bilkostnad enligt Skatteverkets 25 kr/mil. Så korta resor gör man väl kanske sällan i grupp med många vuxna, men även om man bara är två så måste kollektivtrafiken hålla en enormt hög kvalitet och turtäthet om folk ska välja att betala totalt c:a 100 kr mer tur och retur än vad bilen kostar.

När zonerna, så som de såg ut i sista versionen innan de försvann helt, var en resa på tvären, där kollektivtrafikutbudet är sämre, åtminstone billigare jämfört med att åka in till city.


Cero

Till bilkostnaden måste man också lägga p-avgift och eventuella biltullar, men visst är det så att bilen i många situationer blir det billigare alternativet. Ju fler som ska ut och åka tillsammans, desto mindre kostsam blir bilen jämfört med kollektivtrafiken. Politikerna försöker ju hela tiden få folk att inte åka bil genom diverse höjningar av p-avgifter, biltullar och skatter, samt allmänt försvårande att ta sig fram. Särskilt i citykärnan. Tyvärr kommer man alltid att föra en ojämn kamp mot bilen jämfört med kollektivtrafiken under vissa förutsättningar, typ en familj som ska på lördagsshopping, då en sådan hellre stoppar in familjen i bilen och åker till ett shoppingcentrum med gratis parkering istället för att ta bil eller kollektivtrafik in till city. Sen finns ju andra faktorer än priset med i spelet som kan göra att kollektivtrafiken väljs istället för bilen även om det kostar något mera för den enskilda resan.

virtual1

I fallet med bilen så blir det ju inte helt rättvist att jämföra, för att det ska gå att göra så krävs ju en rättvis beräkning av kostnaden med både inköp av bil/årsskatt/bränsle/besiktning/ev däckbyte/försäkring etc. Så jag tror nog att i de allra flesta fall blir det billigare med SL hur man än räknar om de kostnaderna tas med.

Eje Larsson

Bilister brukar underskatta bilkostnaden och överskatta kostnaden för att resa kollektivt. De brukar även överskatta åktiden och underskatta turtätheten i kollektivtrafiken. Dumheterna med snåriga biljettregler och avsaknaden av tryckta tidtabeller är ju inte heller något som drar kunder till kollektivtrafiken. I Frövi där jag bor känner många inte till att det går ett tåg i timmen hela dagen till Örebro och att åktiden är hälften jämfört med laglig bilkörning. Däremot svär man över att 25:-/tim för parkering är dyrt.

Niclas Wennerlid

Ett svårlöst problem när man jämför kostnader mellan bil och kollektivtrafik är att många behöver en bil av andra skäl, ex. vis när man åker och storhandlar eller ska till sommarstugan.
Då står man ju med en del fasta kostnader som bilkredit, försäkring etc.

Då är det "bara" bränsle och rullkostnad som ofta jämförs med priset för enkelbiljetter eller periodbiljetter.
Finns det inga andra orsaker som trängselskatt, köer eller dyra parkeringsavgifter som straffar ut bilen så är det tyvärr oftast kollektivtrafiken som får stryka på foten. Då vinner bekvämlighet och flexibilitet med bilen.

Det är för mig ett skäl till varför man behöver se över priset på kollektivtrafiken, i synnerhet på enkelresor och 10-kort eller familjebiljetter.

// Niclas


Maven

Citat från: virtual1 skrivet 01 maj 2025, 10:06:02 AMI fallet med bilen så blir det ju inte helt rättvist att jämföra, för att det ska gå att göra så krävs ju en rättvis beräkning av kostnaden med både inköp av bil/årsskatt/bränsle/besiktning/ev däckbyte/försäkring etc. Så jag tror nog att i de allra flesta fall blir det billigare med SL hur man än räknar om de kostnaderna tas med.
Även det omvända gäller. Pratar man med folk som inte är ekonomer, så klarar de ofta inte riktigt att hålla isär vad som är fasta resp. rörliga kostnader, utan dividerar allt med antal mil, vilket ger en alldeles för hög milkostnad. De fasta kostnaderna är ju bara relevanta att ta med i kalkylen om kollektivtrafiken är så bra och billig att man helt kan göra sig av med bilen.

För en leasingbil blir det lite tydligare. Den rörliga kostnaden för övermil brukar vara 10-15 kr/mil (exkl. drivmedel förstås). Planerar man i förväg och utökar med fler mil redan när man tecknar avtalet, så kostar det bara 3-5 kr/mil. Det skattefria schablonbeloppet på 25 kr/mil är alltså inte alls särskilt snålt tilltaget, utan täcker de rörliga kostnaderna ganska bra, om man inte har en väldigt exklusiv bil.

Cero

Exakt, det är inte helt lätt att beräkna kostnaden för att använda en bil man redan har. Det är också många parametrar som avgör om bil eller kollektivtrafik är det bästa alternativet i olika situationer och det går inte heller att bara jämföra den faktiska restiden med exempelvis tåg eller tunnelbana och bil. Det tillkommer ju parametrar som gångtid till/från station, när man vill/behöver åka relativt tidtabellen, om man har ärenden som gör att man enklare åker till en plats och hem från en annan, om man har eller kommer att dricka alkohol, etc. Sen kan man också i GP-exemplet ställa sig frågan om motsvarande boende i grannkommunen hade gett högre boendekostnad men lägre biljettpris in mot city. Skulle det vara värt det eller är ett högre pris för en sällanresa värt ett billigare boende och kanske rent av billigare dagliga jobbresor?

Det är många parametrar att hålla reda på men många kan överhuvud taget inte förstå ekonomi och kan inte se helheter och räkna.