Ny linje 5 i Stockholm (SL)

Startat av VästSverige, 11 april 2025, 13:07:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rte6

Jag önskar att linje 5 eller 6 skulle starta ifrån Solna centrums bussterminal. Och linje 5 kan då gå via Karolinska sjukhuset norra precis som linje 507. Idag så går ju inte 507 via Karolinska sjukhuset norra på grund utav vattenledningsarbeten. Det kommer att vara så året ut.
SL planera att lägga ner linje 507. Den ända linje som går till innerstan ifrån Solna centrum.
När SL ändrade linje 67 för några år sedan. SL hävdar att det var på grund utav framkomlighets problem som linje 67 kortades av.
Mvh
Rte6

Maven

Det jag tycker är märkligt är inte att linjer går parallellt på tunga delsträckor. Däremot att linje 77, som glesats ut i flera omgångar med hänvisning till minskat resande efter pandemin, nu plötsligt anses ha tillräckligt resandeunderlag för mycket tätare trafik. Mitt på dagen gick den länge var 24:e minut, det senaste året har den inte haft någon trafik alls, och som blåbuss lär den väl i höst åtminstone gå var 10:e minut.

Å andra sidan så är det väl kanske just neddragningarna på linje 4 som gör att det finns behov av avlastning över Västerbron?

846

#17
Så kan det nog vara. SL har ju dragit ned på turtätheten överlag på stombusslinjerna som nya linje 5 kommer att gå parallellt med på i princip hela sträckan utom alldeles i början. T.ex. linje 3, som nya linje 5 går parallellt med från S:t Eriksplan till Karolinska, går ju numer bara i 20-minuterstrafik redan från ca kl. 19 på vardagar. På helger, när nuvarande 77:an inte går alls, är det ju ännu sämre med turtätheten på 3:an - det är bara 20-minuterstrafik fram till kl. 10 och sen 20-minuterstrafik igen redan från kl. 18.

En teori med nya linje 5, som i stort bara dubblerar andra befintliga stombusslinjer, är väl att ansvariga politiker kan marknadsföra detta som en satsning - istället för att helt enkelt öka turtätheten igen som man själv dragit ned. Ungefär som när man ville lägga ned buss 75 helt och hållet. Efter protester fick ansvariga politiker i Region Stockholm (bl.a. Miljöpartiet) backa lite från sitt beslut och man lät då några turer på 75:an gå i rusningstrafik morgon och kväll på vardagar och Miljöpartiet hade då mage att säga "Vi räddade kvar 75:an"... Jag får lite samma vibbar när man introducerar en ny stombusslinje som stort sett bara går parallellt med befintliga stombusslinjer.

IvveRivve004

Citat från: Rte6 skrivet 16 april 2025, 08:32:09 AMJag önskar att linje 5 eller 6 skulle starta ifrån Solna centrums bussterminal. Och linje 5 kan då gå via Karolinska sjukhuset norra precis som linje 507. Idag så går ju inte 507 via Karolinska sjukhuset norra på grund utav vattenledningsarbeten. Det kommer att vara så året ut.
SL planera att lägga ner linje 507. Den ända linje som går till innerstan ifrån Solna centrum.
När SL ändrade linje 67 för några år sedan. SL hävdar att det var på grund utav framkomlighets problem som linje 67 kortades av.
5:an från Solna centrum till Liljeholmen? Där går redan 152:an.

Frippe Fribas

Poängen med femman och den kommande regionexpressen mellan Vällingby och Hagastaden är dels att skapa bytesfria förbindelser, men även att effektivisera linjenätet utifrån Trafikförvaltningens synvinkel.
Således kan man nog räkna med att ett flertal av dagens röda busslinjer i området kommer att förändras eller försvinna för att frigöra resurser för de nya linjerna.
I samband med att den nya regionexpressen Vällingby-Hagastaden införs föreslås även dagens linje sex förlängas till Solna centrum vilket var tanken redan när linjen inrättades.
152:an har en annan uppgift än den kommande femman eftersom den går via Tomteboda där det planeras för ett nytt bostadsområde.
Femman går ju via Solnavägen, Hagastaden och Fridhemsplan.

elliot

Varför inte dra 5:an Tomteboda sedan Solna Centrum och lägga ner 152, som ändå är störningskänslig med köer på Essingeleden?

Maven

Citat från: 846 skrivet 14 april 2025, 00:17:28 AMStomlinje 5 kommer att trafikera totalt 14 hållplatser och av dessa 14 hållplatser är 7 parallella med stombusslinje 4...

Lite förvånande att styret i Region Stockholm tycker det är bästa sättet att använda pengarna när man dragit ned till 20-minuters trafik på stombusslinje 1, 2 och 3 redan från kl. 19 på vardagar och från kl. 18 på helger. Men det är mycket som förvånar med det här styrets poltik vad gäller busstrafiken.
Tydligen fanns det i planen att även utöka linje 1 till kvartstrafik på kvällerna, vilket nu offentliggjorts:
Busslinjer i Solna och Stockholm får betydligt fler avgångar | Mitt i
Frågan är hur mycket Solna-borna som läser rubriken bryr sig om att linje 72, som går någon kilometer in i kommunen till KAS, får utökad trafik?

IvveRivve004

Det stod dock att man i nästa steg planerar att förlänga 5:an till Östbergahöjden. Men ärligt talat har jag svårt att förstå varför man väljer just Östbergahöjden som ändhållplats. I framtiden lär det väl kännas meningslöst då man ändå bygger ut tunnelbanans gula linje från Fridhemsplan till Älvsjö via bland annat Liljeholmen, Årstaberg och Östbergahöjden. Jag tycker att Ekensberg hade varit en bättre sydlig ändhållplats.