Varför inga nya vagnar till Nobina i Botkyrka?

Startat av virtual1, 08 april 2025, 12:11:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Jag förstår inte, tre månader in på nya avtalet med Nobina och jag har hittills inte sett en enda ny buss i Tumba? Hur är det möjligt? Borde inte 27xx delvis utgå från Eriksberg? Solarisarna från Norge dröjer såklart,  men annars? Hur är det möjligt att inte en enda ny buss (utöver möjligen nån 27xx för 172an) har hittat hit?

maxh20

Det stämmer!
Men jag har sett hur många nya bussar som helst i de delar som inte är Botkyrka. Det gemensamma med dem är att alla är elbussar. Eriksberg i Botkyrka har inte elbussar. Därav finns knappt någa nya bussar alls där.

Den stora förseningen i leveransen är alltså biodieselbussar. Se siffrorna nedan som referens till varför depåerna med elbussar lyckats bättre med att trafiksätta nya bussar:

Nyboda & Gubbängen Trafiksatta:
89 st av 110 st MAN 12E
8 st av 15 st beställda MAN 18E

Biodieselbussar levererade (varav många ska till Eriksberg)
0 av 24 st Solaris från Norge 
0 av 11 st korta (12 m)
0 av 15 st korta (13,1 m)
Ca 15 av 90 st ledbussar (19 meter)

Tillägger att jag såg på håll att det finns väldigt många ledbussar till SL hos Neoplan i Kungens Kurva. Det verkar som om dessa kommer snart till bland annat Eriksberg. Såg dock inga korta bussar där alls. Jag var inte inne på deras område så det är bara vad jag kunde se på håll.

virtual1

27xx är inte el, de är biodiesel och de syns på allsköns linjer hela tiden utanför Botkyrka, men ett antal av dessa som inte är blå borde väl komma till Eriksberg också?

maxh20

Ja, det känner jag till. Förra veckan såg jag 2795 på linje 172, som förövrigt är den enda linje i Botkyrka jag sett som körts med nya bussar.

Nyligen såg jag en video där en person filmat 2730 i Botkyrka. Även den är linje 172. Får den linjen bussar både från Eriksberg och Gubbängen eller från en av dessa? Linjen kör i närheten av båda dessa depåer.

Användaren på Youtube har felaktigt skrivit elbuss, men 10 sekunder in i videon ser man att det står biodiesel.
https://youtu.be/5XMvbNSPZz4?si=USwRm2_EdiSshu9s

virtual1

Rullar fullt med 27xx på 172:an, både röda och blå, och den linjen har ju tidigare iaf haft säte i Eriksberg?

Cero

Citat från: maxh20 skrivet 08 april 2025, 20:22:24 PMJa, det känner jag till. Förra veckan såg jag 2795 på linje 172, som förövrigt är den enda linje i Botkyrka jag sett som körts med nya bussar.

2795 har synts på 173 vid flera tillfällen, senast idag så den bor nog i Gubbängen.

Frippe Fribas

Det var en ny röd MAN-led i Eriksbergsdepån igår eftermiddag, troligen utbildning eller något sådant då den stod utanför trafikbyggnaden skyltad ej i trafik, men med flera olika förare på kort tid.
Det har enligt uppgift varit mycket strul med elektroniken i de bussar som byggdes i Turkiet, dvs just röda biodieselbussar, vilket jag gissar har försenat leveranserna.

maxh20

Intressant! Alltid undrat varför just MAN biodieselbussarna från Turkiet är de som är försenade. Elbussarna görs i Polen?

Jag såg ca 20-30 st ledbussar på håll som stod uppställda vid Neoplan som såg ut som MAN 19C tidigare i veckan.