Nobina varslar 750 i Stockholm

Startat av Walter, 18 februari 2025, 20:13:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Kommunal

Lätt förvirrad av vad Södertörn har för innebörd för kommunal, Är detta något av de nyligen övertagna områdena eller befintligt avtal?

Det är väl i tidigare upphandling avgjort att VR ska ta över Tyresö och Nobina en annan del men där tänker jag att man inte kan varsla personal men inte har idag?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Frippe Fribas

Som jag tolkar pressmeddelandet är det Handen och Ösmo som avses.
Eftersom Nobina kör trafiken där idag och ju även vunnit nästa avtal där har de väl i praktiken redan de förare som nu varslas.

- MAN -

Maven

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

-B8RLE-

I praktiken innebär detta ett nödavtal för Haninge och Nynäshamn.
Jaha, hej?!

-B8RLE-

Jaha, hej?!

roggek

Kanske dags för Marshrutnoye taksi på Södertörn i sommar? ;D  ;D
https://en-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Marshrutka?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq

Jaja, Bolt och Über lär ju få ett uppsving, om inga bussar går...

Christer K

Bussförarna är varslade om uppsägning är det fler än 10 måste företaget gå ut med uppgiften. Om man säger upp alla nu den 1 mars så finns det säkert många som har 1 – 6 månaders uppsägningstid. Detta går inte att förhandla bort. Dessutom måste man säga upp all personal som endast kör extra. Där efter kan de säga upp den ordinarie personalen. Förhandlingen ska ske med Kommunal då de har förhandlingsmandatet. Sedan beror det på hur snabba Kommunal är så tidigast 15 mars kanske förhandlingarna startar om uppsägningar.
Räkna med att de första får sluta den 15 april om de har en månadsuppsägningstid. Företaget får inte under tiden ta in och anställa förare själva men kan tyvärr använda sig av bemanningsföretag under tiden.
Detta kommer bli spännande och se vad kommunal gör för förarna hos Nobina
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

homer

Ett scenario är att SL ger trafiken till någon annan under tiden. Kanske inte så sannorlikt, men vis av erfarenheten med överklagandet av E36-E37 (söderort-Nacka-Värmdö) där den sittande entreprenören överklagade flertalet gånger och tjänade mycket pengar på ett tillfällit avtal som SL inte var särskilt nöjda med, ev vill dom inte hamna i samma situation igen...

Fredde

Man kan ju börja med att fundera på varför detta har förhalats från SLs sida, de bör ju rimligen vara fullt införstådda med hur lång tid det tar att få fram nya elbussar.

Att efter en förhalning på närmare ett år kräva att Nobina ska köra trafiken till underpris givet förutsättningarna låter helt galet.

Om nu SL skulle ge ett övergångsavtal till någon annan till ett bättre pris än vad de kräver av Nobina ska köra trafiken för, blir man mörkrädd.

Jag förstår att Nobina reagerar, inget konstigt med det.
Däremot förstår jag inte alls tankegångarna hos SL. Om det hänger på ren okunskap eller prestige ska jag låta vara osagt.

Niclas Wennerlid

Eftersom jag sitter på Trafikförvaltningen och är inblandad i frågan så tänker jag av flera skäl inte utveckla saken, men "sanningen" ligger sällan så som bara den ena parten i en konflikt beskriver den.

// Niclas

buskörare

Går bra för SL nu! 
Nobina hotar med att ställa all trafik i Södertörn, Transdev hotar med att lämna alla sina 3 områden och bara en enda var intresserad av att köra pendeln.
Kanske dags att "regroupa"?

Frippe Fribas

Det känns orättvist att bara kritisera SL i det som framkommit de senaste dagarna.
Att Nobina och SL inte är ense om vilka bussar som skall användas i Södertörn första året är en aning märkligt kan jag tycka, men som Niclas säger finns det oftast mer än en sida på ett mynt så att säga.
Att Transdev vill ha mer pengar är väl kanske inte helt orimligt givet hur ersättningen i deras avtal beräknas, men jag tvivlar på att de kommer att vinna det målet eftersom förutsättningarna då var minst sagt exceptionella.
Skulle de mot förmodan vinna lär det bli överklagat ändå eftersom det skulle få stora konsekvenser om Transdev får som de vill.
I fallet med pendeltågen vill jag nog däremot ändå hålla med om att SL nog inte har ställt helt realistiska krav i upphandlingen vilket också visade sig när de bara fick in ett anbud.

buskörare

Verkar fortfarande vara lite oklart? VR har ju uppenbarligen samma problem men har valt att inte varsla utan försöka lösa det i efterhand så att säga. Det finns säkert 2 sidor, men att SL skulle vara helt oskyldiga i detta verkar ju inte vara så sannolikt. Och eftersom SL's svar i media inte bjuder på annat än stelbenthet från deras sida, så blir det ju svårare för oss utomstående att tro att de är annat än stelbenta. Med tanke på hur upphandlingen för pendeln gick, så är det kanske dags för hela den delen som upphandlar trafik att sätta sig ner och fundera på vad man är ute efter egentligen.