Trafiken till och från Kvarnholmen

Startat av Tom Hallström, 24 maj 2020, 23:48:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tom Hallström

 Jag är klar med uppgiften. Så här långt.

Maila tom@hallstrom.ch om ni önskar läsa om detta,
så skickar jag materialet som Pdf-filer. Det blev ungefär
90 A4-sidor.

Med vänliga hälsningar          Tom

Tom Hallström

Kl. 13 den 29:e maj - alltså i fredags - fick jag ett mail från Riksarkivet.
"Var så god och kom och titta".
En stor mängd handlingar från TSK visade sig vara deponerade hos Nackas
Kulturhistoriska Arkiv. Som befinner sig i gamla Dieselverkstaden i Nacka.

Jag begav mig dit i all hast. Efter en genomgång av papperen, med kameran i högra
handen - avfotograferandes allt av värde - kan jag konstatera:
KG Sundstedt och Albin Johansson fortsatte att befinna sig i konflikt med varandra under
hela 1950-talet. Naturligtvis måste detta läggas till den samlade historien. Hur mycket KF
än försökte få KG i pension, så var de tvungna att ge honom både lön och provision.
Vidare fanns där en körjournalsbok. I den fanns en mängd registreringsnummer som,
så här långt, var totalt okända för mig.

Slutligen: Ett dokument som tycks vara en skoluppsats av en mycket ung och flitig elev hittar jag i mapparna
Jag återkommer senare till den. Vissa misstags görs, men det uppges att bolaget har 9 bussar samt
en buss med "slepvagn" vilket är den största och första i Sverige. Totalt 142 passagerare
åker med.
Jag måste granska den där siffran. Det visar sig att trådlastbilarna fraktar 142 ton mjöl om dagen.
Kan den flitige eleven blandat ihop mjöl och människor?

Mvh Tom


Björn Forslund

Hej Tom!
Du får gärna presentera materialet i vår medlemstidning Färdskrivaren!
/Björn

Tom Hallström

 Det vore roligt! Särskilt mina senaste fynd, där Kooperativa Förbundet
t.o.m. vänder sig till Svenska Omnibusföreningen för att få tips på hur
man kan göra sig av med KG Sundstedt. Och hur sonen Arne vistas
i fjällen i 10 dagar och får ut DUBBLA traktamenten från både Reso
och Kooperativa - 20 kronor om dagen. Man blir "förfärad". TSK är
ett fynd. Redan 1944 konstaterar ett styrelseprotokoll att trådbuss-
linjen "är och förmodligen förblir ett sorgebarn". Fr. o.m. 1953 noteras
att trafikanterna skaffat mopeder, varvid trafikunderlaget minskat.
"Men när det regnar kräver alla att bussarna finns och klagar hos
Överståthållarämbetet".

Jag ska skriva ihop någonting. Man lyckades aldrig sparka KGS.

Mvh Tom