(https://i.postimg.cc/Z5qbxTyd/Nobina-6013-Skovde-20200721.jpg) (https://postimg.cc/mt0WbWjL)
I ett regningt Skövde dök ett antal av Nobina Skaraborgs f.d. Norgevagnar upp i trafik. 6013 ankom Skövde från Mariestad som linje 500 och blev linje Express 500 (skyltad 500X i aktern) för att köra tillbaka till Mariestad.
(https://i.postimg.cc/3w43zn1r/Nobina-6023-Skovde-20200721-A.jpg) (https://postimg.cc/Z9mkdPXX)
Nobina 6023 trafikerade linje 400 mellan Skövde och Tibro under några timmar...
(https://i.postimg.cc/ncpcMKFT/Nobina-6023-Skovde-20200721-B.jpg) (https://postimg.cc/PNVkRw88)
...för att vid eftermiddagsrusningen köra tillbaka till depån.
(https://i.postimg.cc/h49tSZBf/Nobina-6019-Skovde-20200721.jpg) (https://postimg.cc/G9mCKQ9C)
Nobina 6019 trafikerade linje 613 mellan Skövde och Lerdala under eftermiddagen.
Även de f.d. Norgevagnarna 6034 ohc 6035 dök upp, men jag har för mig att bild på dessa redan visats här på Bussnack.
Det ska tydligen finnas 27 st av denna vagntyp i Skaraborg. Notera att dörrställningen är mer generös än de flesta andra Volvo 8500- och 8900-boggivagnarna i Skaraborg.
Har alla Norgevagnarna dom knallgula ledstängerna invändigt?/Ulf
Hej!
Det har spekulerats (mycket av mig :) och lämnats uppgifter på dessa 28 (som jag får det till) Volvobussar från Norge som blivit registrerade på Nobina Skövde. Jag chansar nu, när vi fått lite bilder (tack för det Mikael!), och lägger upp min teoretiska, men till viss del bekräftade, lista på dessa och hoppas kunna få den bekräftad eller rättad:
6010: BHP 00D 6011: DZN 65A 6012: LWG 62E 6013: BAU 42E 6014: LLZ 20B 6015: KBW 99H 6016: EGS 65Y 6017: FUM 01R
6018: HKF 77J 6019: GDK 98E 6020: JOU 08R 6021: RHT 46T 6022: FCF 37R 6023: ZMB 10P 6024: DUU 65P 6025: ZPF 00M
6026: EZP 67G 6027: UGA 29E 6028: OKF 84R 6029: OCM 14S 6030:CHJ 34E 6031: KNB 31E 6032: ABL 03H 6033: SAY 96J
6034: RZM 54G 6035: BAP 00D 6036: MJL 83T 6037: ALD 29E
6010-6029 från 2012. 6030-6037 från 2015.
Dessutom har vi 6038, ZBN 02K en Iveco Daily från 2012.
Totalt 29 bussar från Norge till Skövde alltså, och jag väntar med spänning ;)
Med tanke på dörrarna, är det någon som vet om de äldre i serien (2012) gick i stadstrafik/förortstrafik i Norge? Har noterat att de är ganska spartanskt inredda. Man verkar även ha bytt stolarna och troligen återanvänt stolar från 64xx-vagnarna som slopades under våren. Har nämligen sett bilder på dessa helt tomma invändigt.
Gällande listan kan jag bekräfta den första. 6010 hamnade på bild i Lidköping idag.
De användes i och runt Tromsø så det kan nog förklara dubbeldörrarna både fram och bak. Har försökt hitta någon bild där inredningen syns lite och på länken nedan ser vi Nobina Norge 1139 / Nobina Sverige 6017 lite från sidan.
Nobina Norge 1139 i Tromsø (https://busphoto.eu/photo/229002/?vid=332549)
Hej,
Tack för era uppgifter och svar.
Är samtliga Volvo 8500 i 64xx-serien i Skaraborg slopade och ersatta av de f.d. Norgevagnarna eller finns några kvar?
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 22 juli 2020, 23:24:21 PM
De användes i och runt Tromsø så det kan nog förklara dubbeldörrarna både fram och bak. Har försökt hitta någon bild där inredningen syns lite och på länken nedan ser vi Nobina Norge 1139 / Nobina Sverige 6017 lite från sidan.
Nobina Norge 1139 i Tromsø (https://busphoto.eu/photo/229002/?vid=332549)
I vilket fall är 2-2-0 en fullständigt obegriplig dörrställning för en boggibuss, om det finns behov av dubbeldörrar finns det definitivt behov av bakdörr också.
Hej!
Enligt de uppgifter jag plockat från Bilregistret så är samtliga 64XX borta från Nobina Skövde. Den enda som "lever" är 6406, XRX 481, som reggats på Nobina Kungälv 200630. Övriga är avregistrerade eller avställda och registrerade på Nobina Fleet.
Tack för uppgifterna!
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 22 juli 2020, 23:24:21 PM
De användes i och runt Tromsø så det kan nog förklara dubbeldörrarna både fram och bak. Har försökt hitta någon bild där inredningen syns lite och på länken nedan ser vi Nobina Norge 1139 / Nobina Sverige 6017 lite från sidan.
Nobina Norge 1139 i Tromsø (https://busphoto.eu/photo/229002/?vid=332549)
Tack för länken Bernt. Mycket riktigt verkar det vara någon slags tätortstrafik och stolarna är som jag misstänkte utbytta.
Citat från: B10M skrivet 23 juli 2020, 10:52:53 AM
I vilket fall är 2-2-0 en fullständigt obegriplig dörrställning för en boggibuss, om det finns behov av dubbeldörrar finns det definitivt behov av bakdörr också.
2-2-0 har funkat bra i många delar av Regiontrafiken i Skåne under många år. En tredje dörr minkar antalet stolar.
Alla 8900 i värmland har väl också dubbeldörrar fram.