Huvudmeny

Albulapasset

Startat av Villevalle, 20 juli 2018, 18:10:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


1896

Ja, jag kan inte utrikiska, men vad jag förstod på svt text så är det böter på sånt här, och det lär väl vara föraren själv som åker på det. Vet inte heller vad det var för typ av resa, men det kanske vore praktiskt att kolla upp och planera rutten i förväg, så att man undviker dylika scenarion.

zjbus

Artikeln om detta fanns att läsa på Svenska nyhetssajter för en knapp vecka sedan, vad jag minns så stod det att det var ordentligt utmärkt med bredd, höjd etc. på vägen så vem skulle få ta ansvaret om inte chauffören?

Ersa

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/svensk-turistbuss-stoppade-trafiken-pa-vag-i-schweiz-i-fem-timmar

Utländska artiklar går för övrigt oftast alldeles utmärkt att översätta i Google Translate. I Chrome finns översättningsfunktionen inbyggd/integrerad.

1896

Eftersom föraren missade skyltarna, så kanske dessa var svårtydda ? Men vägskyltar rent allmänt ska väl vara lätta att läsa och förstå.

zjbus

Där var artikeln ja och utmärkta max höjd och bredd var betydligt lägre än bussens mått, chaufförsslarv som resulterade i förutom timvis igenkorkade vägar en handpenning på böter på 8800 kr.

Lars-Håkan_E

Det var ju snällt av SR att maska firmanamnet men det går väl inte så många förbi att det rör sig om en firma i lilla Grums.
Tråkigt, tur att inga blev skadade.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 juli 2018, 20:28:18 PM
Det var ju snällt av SR att maska firmanamnet men det går väl inte så många förbi att det rör sig om en firma i lilla Grums.
Tråkigt, tur att inga blev skadade.
Om inte annat så framgår det ju tydligt på den Schweiziska länken ovan, självklart tur att det inte var några personskador, materiella saker går alltid att ersätta.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 juli 2018, 20:28:18 PM
Det var ju snällt av SR att maska firmanamnet men det går väl inte så många förbi att det rör sig om en firma i lilla Grums.
Tråkigt, tur att inga blev skadade.

I svensk seriös media, inklusive de flesta lokaltidningar, har det väl i decennier hört till god sed att inte visa registreringsskyltar och företagsnamn i artiklar där någon incident inträffat.