Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: rengmark skrivet 18 oktober 2017, 00:00:32 AM

Titel: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: rengmark skrivet 18 oktober 2017, 00:00:32 AM
Vid styrelsens oktobermöte 2016 fanns som informationsärende trafikförändringar för T17. Vid styrelsemötet i nästa vecka finns motsvarande för T18 inte uppsatt på dagordningen. Är det någon som läst vilka förändringar som sker 10 december?
Titel: SV: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: Lars_L skrivet 18 oktober 2017, 06:49:24 AM
Citat från: rengmark skrivet 18 oktober 2017, 00:00:32 AM
Vid styrelsens oktobermöte 2016 fanns som informationsärende trafikförändringar för T17. Vid styrelsemötet i nästa vecka finns motsvarande för T18 inte uppsatt på dagordningen. Är det någon som läst vilka förändringar som sker 10 december?
Jodå, den är uppsatt på dagordningen (som tilläggsärende). Däremot står det att ärendet delas ut på nämndmötet. Troligtvis för att dokumentet inte är färdigt ännu. Oftast brukar de lägga ut ärendet efter nämndmötet i sådana fall, annars går det ju att begära ut det.

Titel: SV: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 24 oktober 2017, 17:28:57 PM
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/nyheter-kollektivtrafik/2017/10/Sa-blir-SLs-nya-tidtabell/
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/nyheter-kollektivtrafik/2017/09/Gront-ljus-for-pendeltagen-2018/

http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kollektivtrafik/Nyhet%20bilaga/Bilaga%201_%20Trafikf%C3%B6r%C3%A4ndringsdokument%20T18.pdf
Titel: SV: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: L. Gornitzka skrivet 24 oktober 2017, 18:11:02 PM
Hmmm... här har man i många fall formulerat sig konstigt. Det framgår till exempel inte vad som händer med linje 492. Får den bara ändrad linjesträckning? Läggs den ner helt?
Titel: SV: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: roggek skrivet 24 oktober 2017, 18:17:55 PM
Citat från: L. Gornitzka skrivet 24 oktober 2017, 18:11:02 PM
Hmmm... här har man i många fall formulerat sig konstigt. Det framgår till exempel inte vad som händer med linje 492. Får den bara ändrad linjesträckning? Läggs den ner helt?

Det fattas nog ett "...vissa turer på"...i stycket... ;D

CitatLinjen får förändrad linjesträckning alla dagar från Gamla skärgårdsvägen till utfarten via Värmdö marknad. Hållplatserna Höjdhagen till Lagnövägen ersätts av hållplats Farstaviken.  Utökning sker på linje 422, 433 och 474 för att ersätta avgången på linjen ca kl. 01.54. Linje 433 får lördag och söndag en ny avgång från Byns gård till Ålstäket ca kl. 02.10 och ersätter linje 492 på sträcka för byte mot Gustavsberg centrum/Stockholm till linje 474. Linje 474 får även lördagar och söndagar avgångarna ca kl. 01.56 och 02.56 att starta i Hemmesta istället för Mölnvik för att ersätta linje 492 på sträckan. Linjen läggs om via Folkungagatan och Slussen övre, med Vasagatan som ny ändhållplats, eftersom den nya tillfälliga Slussenterminalen inte har infart för genomgående trafik. Vidare dras MIN FETNING: vissa turer på linje 492 in och ersätts av nya avgångar på linje 422, 433 och 474.
Titel: SV: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 24 oktober 2017, 18:26:31 PM
Citat från: L. Gornitzka skrivet 24 oktober 2017, 18:11:02 PM
Hmmm... här har man i många fall formulerat sig konstigt. Det framgår till exempel inte vad som händer med linje 492. Får den bara ändrad linjesträckning? Läggs den ner helt?

Tyckte mig läsa till att den ersätts med daglinjer,.
Titel: SV: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: Fredde skrivet 24 oktober 2017, 18:33:29 PM
Citat från: L. Gornitzka skrivet 24 oktober 2017, 18:11:02 PM
Hmmm... här har man i många fall formulerat sig konstigt. Det framgår till exempel inte vad som händer med linje 492. Får den bara ändrad linjesträckning? Läggs den ner helt?

Som sagt, den kommer inte trafikera Djurö/Stavsnäs på helgnätter utan det blir enbart Hemmesta-Stockholm C t/r framöver. 432-434 får leva i fred på Stavsnäsvägen.
Enklare för alla om en linje inte har så avvikande sträckningar som det är idag på 492, dessutom förkortas restiden Ålstäket-Slussen när 492 ersätts av 474 på den sträckan.
Titel: SV: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: homer skrivet 24 oktober 2017, 19:05:56 PM
kommer dessa förändringar att gälla redan från december 2017?
Titel: SV: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: homer skrivet 24 oktober 2017, 19:28:02 PM
Citat från: homer skrivet 24 oktober 2017, 19:05:56 PM
kommer dessa förändringar att gälla redan från december 2017?

svarar på min egen fråga då de på startsidan www.sll.se framgår att de är från december 2017 dock är de många förändringar som står att dom gäller från sommartidtabellen, bl a 428X-430X

Intressanta blir väl hur bussföretagen hanterar i vissa fall ganska stora förändringar på kort tid... i vissa fall kan de ju t ex handla om att fler fordon behövs.

ett exempel är att 436-440 på nästan samtliga avgångar skall gå till slussen istället för Kolvik, en förlängning av linjerna med flera mil, visst är många av dessa kortturer mitt på dagen då tillgången på fordon ändå är god och i motrusningen kanske bussen förut har tommat från kolvik tillbaka till slussen, men inbillar mig ändå att de kan behövas fler fordon....

Titel: SV: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: buskörare skrivet 24 oktober 2017, 19:53:09 PM
Jag fattar inte varför man övergick till årstidtabell. De 2 sista åren har det ju ändå skett förändringar i tidtabellen höst vs vår.
Titel: SV: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 24 oktober 2017, 20:54:55 PM
Linje 233 på Lidingö överlever uppenbart.../Ulf
Titel: SV: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: Lars_L skrivet 24 oktober 2017, 22:45:22 PM
Citat från: homer skrivet 24 oktober 2017, 19:28:02 PM
svarar på min egen fråga då de på startsidan www.sll.se framgår att de är från december 2017 dock är de många förändringar som står att dom gäller från sommartidtabellen, bl a 428X-430X

Intressanta blir väl hur bussföretagen hanterar i vissa fall ganska stora förändringar på kort tid... i vissa fall kan de ju t ex handla om att fler fordon behövs.

ett exempel är att 436-440 på nästan samtliga avgångar skall gå till slussen istället för Kolvik, en förlängning av linjerna med flera mil, visst är många av dessa kortturer mitt på dagen då tillgången på fordon ändå är god och i motrusningen kanske bussen förut har tommat från kolvik tillbaka till slussen, men inbillar mig ändå att de kan behövas fler fordon....

Nu har ju bussföretagen fått beställningarna långt innan detta dokument fastställs. Det är väl tre månader minst beställningen ska ligga inne i förväg och ofta har ju dialog förts innan dess om större förändringar (som linje 6). På Södertörn har man ju fått skapa ett tilläggsavtal, då Nobina enligt avtalet väl haft rätt att dra in linjerna. Där har man ju också haft tid att förbereda sig.

Tycker det är utmärkt att man äntligen förlänger 436-440 utanför högtrafik. Det avlastar ju både 433-434 på den gemensamma sträckan och ger betydligt kortare restider till Hemmesta, samt att många slipper ett bussbyte. Dock skulle man helst valt 20-minuterstrafik på den gemensamma sträckan, då det är svårt att få till bra trafik annars, iaf de tider man inte tomkör i ena riktningen (nackdelen gentemot det här förslaget är väl att man nu - om man tar den kostnaden - kan få jämn kvartstrafik tillsammans med 433-434 från Ålstäket till Slussen.) Det skulle också kunna motiveras utifrån resandet på sträckan. Och gör det också värt att vänta på direktbussen, istället för att ta 474 i alla fall.  Särskilt som 474 glesas ut till 20-minuterstrafik från Gustavsberg/Mölnvik, vilket ju innebär att  man sparar in fler fordon än vad trafiken på 436-440 kostar (i princip). Här har man dock tänkt lite fel eftersom man helt missar bytesmöjligheterna till/från Gustavsberg - särskilt som man inte valt 20-minuterstafik på 436-440 - vilket då också ger betydligt smartare trafikupplägg (med då en tur i timmen också på 435). 

Men som du själv konstaterar är det ju främst utanför högtrafik. Dyrare blir ju utökningen på 447 - men det är väl nästan den enda som görs i högtrafik. Ganska liten extrakostnad med andra ord. Nacka/Värmdö har ju också faktiskt extremt lite trafik under mellantrafiken - om man ser till antalet fordon och resandemängd totalt. Mer trafik i mellantrafik är ju också ren vinst i produktionsavtal och ofta även om det finns ett mindre inslag av VBP i avtalet. 



Titel: SV: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: Lars_L skrivet 24 oktober 2017, 22:59:40 PM
Citat från: Lars_L skrivet 24 oktober 2017, 22:45:22 PM
Nu har ju bussföretagen fått beställningarna långt innan detta dokument fastställs. Det är väl tre månader minst beställningen ska ligga inne i förväg och ofta har ju dialog förts innan dess om större förändringar (som linje 6). På Södertörn har man ju fått skapa ett tilläggsavtal, då Nobina enligt avtalet väl haft rätt att dra in linjerna. Där har man ju också haft tid att förbereda sig.

Tycker det är utmärkt att man äntligen förlänger 436-440 utanför högtrafik. Det avlastar ju både 433-434 på den gemensamma sträckan och ger betydligt kortare restider till Hemmesta, samt att många slipper ett bussbyte. Dock skulle man helst valt 20-minuterstrafik på den gemensamma sträckan, då det är svårt att få till bra trafik annars, iaf de tider man inte tomkör i ena riktningen (nackdelen gentemot det här förslaget är väl att man nu - om man tar den kostnaden - kan få jämn kvartstrafik tillsammans med 433-434 från Ålstäket till Slussen.) 20-minuterstrafik skulle också kunna motiveras utifrån resandet på sträckan. Och det skulle också göra det värt att vänta på direktbussen, istället för att ta 474 i alla fall.  Särskilt som 474 glesas ut till 20-minuterstrafik från Gustavsberg/Mölnvik, vilket ju innebär att  man sparar in fler fordon än vad trafiken på 436-440 kostar (i princip). Här har man dock tänkt lite fel eftersom man helt missar bytesmöjligheterna till/från Gustavsberg - särskilt som man inte valt 20-minuterstafik på 436-440 - vilket då också ger betydligt smartare trafikupplägg (med då en tur i timmen också på 435). 

Men som du själv konstaterar är det ju främst utanför högtrafik. Dyrare blir ju utökningen på 447 - men det är väl nästan den enda som görs i högtrafik. Ganska liten extrakostnad med andra ord. Nacka/Värmdö har ju också faktiskt extremt lite trafik under mellantrafiken - om man ser till antalet fordon och resandemängd totalt. Mer trafik i mellantrafik är ju också ren vinst i produktionsavtal och ofta även om det finns ett mindre inslag av VBP i avtalet.
Titel: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: at1981 skrivet 25 oktober 2017, 12:20:53 PM
Hejsan!

Intressant att linje 754 skall förlängas till Gnesta :P.

Textstycket om linje 492 i Nacka-delen är otydlig, dock klarnar det mer när man läser om linje 492 i Värmdö-delen.

På vardagar kommer nog linje 492 att gå som vanligt men dock med omlagd körväg mellan GBCE och Insjön.

Rubriken och innehållande text om linje 461 är inte heller helt tydligt! Linje 461 har aldrig någonsin gått till Ramsdalen till att börja med
som framgår i rubriken för den linjen.

Undrar vad det är för en stomlinje och vilken sträckning den skall ha som beskrivs i Haninge (linje 840) ?

Hoppas folket i Jarlaberg uppskattar att få åka med linje 93 istället för linje 443 på natten! Då får de beskåda lite mer av Södermalm och dessuton utforska Henriksdalsberget och Kvarnholmen på sin väg hem.

När det gäller trafiken för linje 436-440 till/från Slussen utanför högtrafik så har de skrivit helt tokigt! De har angett tidsintervall för Kolvik samt Hemmesta vägskäl där tidsintervallet är bredare vid Hemmesta vägskäl än vid Kolvik! Vart tog tidsintervallet från Slussen vägen?
Titel: SV: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: rengmark skrivet 25 oktober 2017, 13:17:34 PM
Citat från: at1981 skrivet 25 oktober 2017, 12:20:53 PM
Intressant att linje 754 skall förlängas till Gnesta
En PM där det finns gott om felskrivningar. Man korrekturläser kanske inte längre? Det ska nog stå Geneta.
Titel: SV: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: MikeyMike skrivet 25 oktober 2017, 17:34:52 PM
Citat från: at1981 skrivet 25 oktober 2017, 12:20:53 PM
Hejsan!

Undrar vad det är för en stomlinje och vilken sträckning den skall ha som beskrivs i Haninge (linje 840) ?


Antagligen den stomlinje som finns i stomnätsstrategin från SL som i det första utkastet ska gå Tyresö - Haninge- Huddinge - Skärholmen - Vällingby - Täby. En enligt mig orimlig linje men i ett första steg kanske det blir Tyresö - Haninge - Huddinge - Skärholmen. Det känns rimligare.
Titel: SV: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: Tommy E skrivet 17 november 2017, 23:49:21 PM
Tidtabellerna finns ute!

För Mälaröarnas del är den största nyheten förlängningen av vissa turer på linje 309 (https://sl.se/ficktid/vinter/v309.pdf) till Skytteholm. Jag noterar att Skytteholm är den enda "nya" hållplatsen som öppnas. Den gamla hållplatsen Golfklubben som fanns på linje 310 återinförs ej.

Som nämnts tidigare är 309 redan en krokig linje, som blir ännu krokigare med denna förlängning. Den "värsta" turen är den som utgår från Ekerö C 10:35 på vardagar (anslutning till 177:an 10:15 från Brommaplan) och går via Sandudden, Ekerö Sommarstad, Ekerö kyrka och Kaggeholm till Skytteholm. Restiden från Brommaplan till Skytteholm på den här turen är en timme och 8 minuter. Istället för denna sightseeing kan man spara en halvtimme genom att ta 312:an kl 10:45 från Brommaplan, kliva av i Nyckelby 11:10 och kliva på 309:an som återkommer från Kaggeholm ca 11:16. Hur som helst är det roligt med trafik till Skytteholm igen, men jag undrar om den blir mer långvarig än förra gången (dvs drygt ett år).

Förutom "309 Skytteholm" verkar ytterligare två nya skylttexter dyka upp i Mälarötrafiken. En avgång har införts kl 15:02 på vardagar från Brommaplan till Sjöängen, och av någon för mig outgrundlig anledning har den fått linjenummer 312 (https://sl.se/ficktid/vinter/v312.pdf) och inte 311. Visserligen finns det redan 312:or med denna linjesträckning, men samtliga har anslutning vidare mot Adelsö och skyltar därför "312 Adelsö (bussbyte)". Den nya turen har ingen anslutning enligt tidtabellen, så den lär antagligen få skylttexten "312 Munsö (Sjöängen)" som inte används för närvarande.

Vid 10-tiden på vardagar tillkommer även en korttur på linje 315 (https://sl.se/ficktid/vinter/v315.pdf), som vänder i Hilleshög istället för Jäsängen. Här lär man troligen få se skylttexten "315 Hilleshög" framöver. Läge att osäkra kameran med andra ord! ;D
Titel: SV: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: igel skrivet 19 november 2017, 18:26:25 PM
https://sl.se/sv/reseinfo/#/TimeTableSearch/GetLineTimeTables/NULL/NULL/601v/NULL/35/0/10 (https://sl.se/sv/reseinfo/#/TimeTableSearch/GetLineTimeTables/NULL/NULL/601v/NULL/35/0/10)
Om man söker tidtabeller så dyker den här upp, har tryckfelsnissen varit i farten. 601V försvann för ett år sedan.
Titel: SV: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: Lars_L skrivet 19 november 2017, 20:02:57 PM
Citat från: igel skrivet 19 november 2017, 18:26:25 PM
https://sl.se/sv/reseinfo/#/TimeTableSearch/GetLineTimeTables/NULL/NULL/601v/NULL/35/0/10 (https://sl.se/sv/reseinfo/#/TimeTableSearch/GetLineTimeTables/NULL/NULL/601v/NULL/35/0/10)
Om man söker tidtabeller så dyker den här upp, har tryckfelsnissen varit i farten. 601V försvann för ett år sedan.

Jag får bara upp helgtrafik, och där är ju inga linjenummer i själva tidtabellen. Handlar ju alltså om att Trafikförvaltningen inte har rensat i publiceringsverktyget. Men så brukar det ju se ut. Man brukar kunna hitta rätt mycket konstigt när man söker på tidtabeller hos SL. Det blir ju så när man inte har någon som är ansvarig för informationsflödet. Brukar för den delen stå ganska mycket felaktigheter och tokigheter även i det som även presenteras för styrelsen.

Titel: SV: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 26 november 2017, 21:51:43 PM
Citat från: Tommy E skrivet 17 november 2017, 23:49:21 PM
Tidtabellerna finns ute!

För Mälaröarnas del är den största nyheten förlängningen av vissa turer på linje 309 (https://sl.se/ficktid/vinter/v309.pdf) till Skytteholm. Jag noterar att Skytteholm är den enda "nya" hållplatsen som öppnas. Den gamla hållplatsen Golfklubben som fanns på linje 310 återinförs ej.

Som nämnts tidigare är 309 redan en krokig linje, som blir ännu krokigare med denna förlängning. Den "värsta" turen är den som utgår från Ekerö C 10:35 på vardagar (anslutning till 177:an 10:15 från Brommaplan) och går via Sandudden, Ekerö Sommarstad, Ekerö kyrka och Kaggeholm till Skytteholm. Restiden från Brommaplan till Skytteholm på den här turen är en timme och 8 minuter. Istället för denna sightseeing kan man spara en halvtimme genom att ta 312:an kl 10:45 från Brommaplan, kliva av i Nyckelby 11:10 och kliva på 309:an som återkommer från Kaggeholm ca 11:16. Hur som helst är det roligt med trafik till Skytteholm igen, men jag undrar om den blir mer långvarig än förra gången (dvs drygt ett år).

Förutom "309 Skytteholm" verkar ytterligare två nya skylttexter dyka upp i Mälarötrafiken. En avgång har införts kl 15:02 på vardagar från Brommaplan till Sjöängen, och av någon för mig outgrundlig anledning har den fått linjenummer 312 (https://sl.se/ficktid/vinter/v312.pdf) och inte 311. Visserligen finns det redan 312:or med denna linjesträckning, men samtliga har anslutning vidare mot Adelsö och skyltar därför "312 Adelsö (bussbyte)". Den nya turen har ingen anslutning enligt tidtabellen, så den lär antagligen få skylttexten "312 Munsö (Sjöängen)" som inte används för närvarande.

Vid 10-tiden på vardagar tillkommer även en korttur på linje 315 (https://sl.se/ficktid/vinter/v315.pdf), som vänder i Hilleshög istället för Jäsängen. Här lär man troligen få se skylttexten "315 Hilleshög" framöver. Läge att osäkra kameran med andra ord! ;D
Oj vad många turer det var till Skytteholm. Och glest mellan..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: SL Trafikförändringar 2018 (T18)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 november 2017, 17:44:30 PM
Linje 648 delas upp vid 648 och 650.
650 blir delen Rånäs - Norrbyggeby.

Såg vet om en slump när jag sökte tidtabeller på SL hemsida idag


//Bussmicke
www.bussmicke.se