Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: B10M skrivet 21 september 2022, 19:44:21 PM

Titel: Busstrafik Valdemarsvik - Västervik
Skrivet av: B10M skrivet 21 september 2022, 19:44:21 PM
Samarbetet mellan Östgötatrafiken och KLT verkar inte fungera så bra, om man får tro den här artikeln.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/gamleby-gymnasiet-utan-busslinje-till-grankommunen (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/gamleby-gymnasiet-utan-busslinje-till-grankommunen)
Vad tror ni, hade det funnits bättre bussförbindelser på sträckan om det hade varit ett och samma län? Har det funnits lokal busstrafik på sträckan tidigare?
Titel: SV: Busstrafik Valdemarsvik - Västervik
Skrivet av: S Svensson skrivet 22 september 2022, 10:10:17 AM
För att man skall ha arbetspendling till en skola eller liknande så måste det vara ganska många elever. På frågan om det varit problem tidigare. Ja det tror jag.  Att vara i Gamleby vid kl 8 på morgonen kan säkert vara problem.

Hur agerar länshuvudmän tidigare och andra i nu fallet. Det kan vara stora problem med skolturer.  För gymnasieelever och gymnasier och motsvarande gäller att det är länshuvudmannen som beslutar. Rent allmänt har det fria skolvalet inneburit att politiker hänvisar till en skola. För att pendla till en annan skola får man ta sig dit själv. Om det finns buss får man betala resan dit själv.  I Marks kommun drogs  linjerna 51-54 in. Detta innebar att eleverna fick ta sig till Marks gymnasium själva. Någon kom på att det var dubblering från Svenljunga till Skene varför dubbleringsbussen fick köra till Brättingstorp och ta upp eleverna. Detta på morgonen. På eftermiddagen finns ingen förbindelse dit.
Ett annat liknande som ovan i Gamleby är orten Älvsered. Ett litet regionalt centrum som ganska mycket mist en del service. Här drog Västtrafik in förbindelsen på morgonen till Skene gymnasium. Älvsered ligger i Falkenbergs kommun, men i Västergötland. Det är längre att åka till Varberg eller Falkenberg.
Fria skolval kanske är bra för en del. Men herrar och damer politiker anser inte att man skall ha bussförbindelser till alla gymnasier som  eleverna väljer. Det skall dock påpekas att Strömma (Sätila distrikt,postadress Rävlanda) i Marks kommun har bussförbindelse med Göteborg, i vissa fall bussbyte i Landvetter centrum. Hur det är i Tvååker eller Getinge (Plönninge) vet jag ej. Linje 700 gör uppehåll i Frändefors. Dingle har bussförbindelse och även tåg. Kanske eleverna skulle välja någon av dessa lantbruksgymnasier i stället.
Kanske är det så att det inte går att hålla bussförbindelser överallt.
Titel: SV: Busstrafik Valdemarsvik - Västervik
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 september 2022, 13:28:41 PM
Gick inte KLT:s linje 180 den sträckan förr i tiden?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Busstrafik Valdemarsvik - Västervik
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 22 september 2022, 17:13:33 PM
180 och senare 835 (med hpl på E22:an)

Idag är det väl bara Flix som tar lokala resenärer där
Titel: SV: Busstrafik Valdemarsvik - Västervik
Skrivet av: Eje Larsson skrivet 22 september 2022, 19:53:35 PM
Det finns ingen skyldighet för vare sig kommun eller region att ordna trafik för gymnasieelever. För kommuner finns en lagstadgad skyldighet att ordna skjuts för grundskolans elever om det anses behövligt med hänsyn till skolvägens längd, trafikfarlighet och liknande omständigheter. Grundskolan är ju en obligatorisk skolform. Dessa skolskjutsregler varierar därför mellan olika kommuner. I vissa regioner, t.ex. Dalarna, har man infört ett gemensamt regelverk. Skolskjuts är dock myndighetsutövning och det yttersta ansvaret ligger därför alltid hos respektive kommun. Men man kan ge uppdraget till den Regionala kollektivtrafikmyndigheten att planera trafiken med gällande regelverk som grund. Gymnasiet är fortfarande formellt en frivillig skolform och därför finns inte skyldigheten att ordna skjuts. Oftast får man ett busskort av hemkommunen, eller om det inte finns lämplig kollektivtrafik, ett kontant bidrag som kan variera mellan olika kommuner. Dessa elever betraktas alltså som vuxna.
Titel: SV: Busstrafik Valdemarsvik - Västervik
Skrivet av: Fredde skrivet 22 september 2022, 19:53:55 PM
Jag gick faktiskt på just den skolan på gymnasiet i slutet av 90-talet och åkte ofta 180/835 hem på fredagar från hållplats Valstad, dock bodde jag i Kalmar då.
Det gick även att åka upp på måndagsmorgonen med byte i Västervik, men det förutsatte att man fick skjuts till Ålem där linje 160 startade vid den tiden på dygnet.

De som bodde norr om länsgränsen åkte alltid bil med släkt och vänner.
Titel: SV: Busstrafik Valdemarsvik - Västervik
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 22 september 2022, 21:43:03 PM
KLT linje 181 gick Västervik-Björnsholm-Edsbruk-Valdemarsvik via gamla RV15 från Edsbruk fram till sommaren 2004, tror jag det var.
I bästa fall 2 dubbelturer per dag. Kördes på SJ-tiden av både Valdemarsviks- och Västerviksförare.
Efter SJ tiden kördes allt från Gamleby/Västervik.

Har själv kört linjen några år på SJ tiden. Då användes Almex A maskin på KLT och Almex E på Östgötasidan.
181an hade dock Almex A även på Östgötasidan från Valdemarsvik. Allt för enkelheten.

Mvh

Christian
Titel: SV: Busstrafik Valdemarsvik - Västervik
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 23 september 2022, 18:40:05 PM
Intressant.
Det fanns väl överskridande länskort också?/Ulf
Titel: SV: Busstrafik Valdemarsvik - Västervik
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 23 september 2022, 22:05:25 PM
Nej, det gjorde det inte, utan KLTs biljettaxa gällde på linje 181 till Valdemarsvik.
Öndal var sista byn i H-län, innan linjen kom in i E-län.
Från Västertryserum gick linjen jämsides med Ötrafs linje 535 Åtvidaberg-Hannäs-Valdemarsvik.
På linje 181 såldes KLT-biljett och på 535 Ötraf-biljett för samma sträcka.

Mvh

Christian
Titel: SV: Busstrafik Valdemarsvik - Västervik
Skrivet av: Bussmicke skrivet 24 september 2022, 05:22:08 AM
Vad var 180 då för en linje? Vill minnas att den gick till Norrköping.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Busstrafik Valdemarsvik - Västervik
Skrivet av: Fredde skrivet 24 september 2022, 07:14:34 AM
Det var väl en kortare variant av/med samma sträckning som 835, dock enbart Kalmar-Norrköping...?
Sen fanns ju 836 också, men det var väl en snabbuss Kalmar-Stockholm  utan så många stopp på vägen för lokalt åkande.
Titel: SV: Busstrafik Valdemarsvik - Västervik
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 24 september 2022, 12:42:05 PM
Linje 180 gick ju som nämnts nuvarande E22 (fd E66 o fd RV15). Linje 181 tillkom som lokal linje efter gamla RV15 från Edsbruk mot Valdemarsvik.
Vill minnas att linje 180 gick gamla vägen initialt.
180 efter nuvarande E22 angjorde ej Valdemarsvik. Sista hpl i H-län var Öndalsvägen och sedan Söderköping (avst) och Norrköping.
180 bakades ju in i 835 med Swebus Express.
836 var väl endast en sommarlinje som gick Stockholm-Kalmar-Öland om jag minns rätt.


Mvh

Christian
Titel: SV: Busstrafik Valdemarsvik - Västervik
Skrivet av: Bussmicke skrivet 24 september 2022, 14:22:04 PM
Trafiken på 181 var väl rätt sparsam? 



//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Busstrafik Valdemarsvik - Västervik
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 24 september 2022, 16:25:46 PM
Två turer M-F, en lördag fm och en söndag kväll, då det var som bäst.
Lite beroende på sommar och vintertidtabell.

/Christian
Titel: SV: Busstrafik Valdemarsvik - Västervik
Skrivet av: Marc skrivet 25 september 2022, 19:27:04 PM
Från tiden jag höll på med Raskenbussarna på 90-talet:
835 Stockholm-Öndalsvägen (Zon 02.4) därefter som lokalbuss ner till Kalmar. Mestadels längs dagens E22, men gjorde ibland lite avstickare till byar på vägen. Ibland gick vi in till Fängelsetorget i Västervik, men oftast var det bussbyte vid Jenny, ibland Påskallavik och någon gång Timmernabben.
836 Stockholm-Kalmar snabbuss med endast stopp på de större orterna. Främst veckoslutstrafik, men även dagligen sommartid. Kördes av Swebus, Linjebuss Oskarshamn och enstaka turer av Kraftbuss Vvik.
837 Stockholm-Tindered-(rast)-Borgholm-Byxelkrok endast sommartid. Delades mellan Stockholms och KLT förare beroende på trafikår, mestadels kryssade vi vid Tindered, men det förekom även överliggning i Kalmar och något år i Böda.

När tåget Kustpilen rustades och började trafiken upp till Linköping så gick KLT ur samarbetet och linjen gick över till att bli en ren Swebus Express med samma linjenummer 835, dock med färre hållplatser.
Titel: SV: Busstrafik Valdemarsvik - Västervik
Skrivet av: S Svensson skrivet 26 september 2022, 19:35:34 PM
I äldre tider gick det snabbuss från Norrköping till Kalmar. Denna linje inrättades troligen 1964. För att få denna linje till stånd fick delar av företaget Oscarshamn Omnibus AB tas över. Alltså trafiktillstånd fördes över.
Linjenummer ändrades våren 1973. Efter detta blev det linje 435 men även 335 som inte annonserades. Tidigare var det tvåsiffriga linjenummer med de gamla distriktens nummer först. När linje 830 började gå Göteborg-Norrköping var det en tur som gick Göteborg-Norrköping-Karlskrona ena dagen (fredag eller söndag) och en annan på söndagen. Van Hool 1674 Ck gick ofta denna tur från G fredagar och kom tillbaka på söndagar.
Alla linjenr fick en 8 först och de lades även in i SNAP.

När det gäller gymnasiturer är dessa ett politiskt beslut. Ibland är det svårt att få igenom turer till gymnasier. Om det är för lite elever är det svårt att inrätta något. Blir det lite fler elever brukar det ordna sig. Men det är ibland svårt och sitter inne långt då det är svårt att få till stånd beslut. Speciellt som det rör sig om fritt val av gymnasieskola och politiker gärna vill att eleverna skall gå på en enda skola.
När jag gick igenom olika äldre uppgifter fick jag fram att grundskolebeslutet 1962 inte följdes upp med inrättandet av skolskjutsar.
Flera bussägare hade en eller två bussar. Ägaren Ö Andersson till Kärrabuss anskaffade sedan bussar och hade snart 15 bussar. Ägarna till företagen har inskrivit i tillstånden till linjetrafik att de skall svara för all trafik.
Det finns mycket att diskutera om både snabbusstrafik och skoltrafik. Man kan se det historiskt. Men också ur föräldraperspektiv. 4 km till högstadiet kan vara långt.
Titel: SV: Busstrafik Valdemarsvik - Västervik
Skrivet av: Eje Larsson skrivet 26 september 2022, 20:04:17 PM
Snabbuss Norrköping - Västervik dyker upp i tab. 1353 sommaren 1960 i Sveriges Kommunikationer. Den annonseras då även i tågtidtabellen Valdemarsvik - Norrköping och Västervik - Norsholm. Trafiken omfattade en tur norrut på morgonen och ner på kvällen. Den lokala trafiken omfattade fem turer i vardera riktningen olika vägar på vardagar Gamleby - Valdemarsvik. Ett av resultaten blev att SJ något år senare tog bort ett tågar på vardera linjen.
Titel: SV: Busstrafik Valdemarsvik - Västervik
Skrivet av: BAX skrivet 28 september 2022, 12:08:48 PM
Länsöverskridande trafik är ett återkommande problem, särskilt om man, som i fallet med Östgötatrafiken, har svårt med att hålla sams med sina huvudmannagrannar.
För några år sedan hade jag, via mitt konsultföretag, omfattande uppdrag i såväl Västervik som Valdemarsvik. Att åka kollektivt mellan orterna var inte att tänka på. När jag skulle hem till Norrköping från Västervik kunde jag ibland åka med Swebus 835 men oftast blev det tåg till Linköping följt av Östgötapendeln. Allra oftast blev det bilen.
Vad man konkret skulle kunna göra nu på kort sikt är att förlänga Ötraf:s linje 46 som går från Norrköping till Valdemarsvik. Det skulle ge hyfsade möjligheter till arbetspendling mellan de båda orterna men också förbindelse vidare mot Norrköping och södra stambanan. Detta förutsätter dock att de båda länstrafikföretagen kan tala med varandra och komma överens om de ekonomiska villkoren sig emellan samt vilka biljettalternativ som ska vara tillgängliga för den resande.
Kan också nämna som exempel på det jag var inne på ovan att jag vid något tillfälle fick anledning att kontakta Östgötatrafiken när tågförbindelsen mellan Västervik och Linköping inte fungerade. Jag fick då beskedet att kontakta länstrafiken i Kalmar. Östgötatrafiken vägrade helt enkelt att befatta sig med tågtrafiken trots att den är en del av trafikutbudet i Östergötland och där Östgötatrafikens biljetter gäller inom länet. Trots utredningar om nationellt biljettsystem (vart tog den senaste vägen förresten?) så är oförmågan till samarbete en realitet idag och ett stort hinder för oss som försöker minimera bilåkandet till förmån för tåg och buss.