Kommentarer till aktuella upphandlingar 2007-08

Startat av Jan, 27 maj 2007, 10:36:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

CitatNy upphandling.

Det är ganska vanligt förekommande att man av ekonomiska skäl väljer att inte utnyttja optionerna.

//Lars

Okej, då får vi följa det med spänning.

/Fredde

Bussmicke

Kan ju lika gärna bli nån annan som tar över men den som lever får se.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Stefan P

Hej

Hur går det med överklagandet i trafiken på Eckerö och Märsta.

När blir det upphandling i Örebro Län.

mvh Stefan P

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 februari 2008, 08:39:51 AM
Uppdaterat 26/2
Polstjärnan Linje 10 Norrbotten

Anbud kan lämnas på två (2) trafiklösningar, antingen 2 dubbelturer/dag med buss m 50 pl och godsrum (dubbeldäckare) eller 4 dubbelturer/dag 2st med godsrumsbuss m 32 pl och 2 st med normalbuss m 50 pl., hkp anpassning enligt Bussdirektivet
Euro 5, maxålder inom avtalsperioden = 8 år



Uppdaterat 26/2
Skoltrafik i Värmland

Med andra ord så krävs nya bussar på linjen. Skulle vara intressant om de väljer 4 buss alternativet, detta kommer att bli dyrare men bättre för resenärerna.
I branschen 37 år

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 februari 2008, 15:20:57 PM
Ännu bättre hade varit att köra med vanlig 50 pl buss och lastbil.
Nu har jag inte kikat på reseandestatistiken men gissningsvis innebär 4 fordonsvarianten att man "dubblerar" vardagar medans de vanliga passagerarbussarna går själva på helgerna.
Man begär dock inte in anbud på bägge alternativen utan som jag förstod är det valfritt vilket man offererar.


Buss+Lastbil innebär dubbla löner, sedan kan man undra om godsmängden gör det lönande att köra med last när bussen ändå kör bredvid. Skulle tro att mängden resenärer är störst kring veckoslutet. Jag hoppas att länsbolaget i norr väljer 4 bussalternativet då det kan göra att resenärerna ökar och speciellt på en sådan långsträcka som linje 10 är. Däremot tror jag att de som väljer att lämna anbud kommer att lämna 2 alternativ var vilket göra att det blir en urvalsprocess som heter duga.
I branschen 37 år

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 februari 2008, 17:04:52 PM
Efter att ha läst hela kompendiet så är det så här:

Anbud ska lämnas på bägge varianterna.

Vad gäller 4 buss alternativet ska bussarna användas enligt följande:
Godsbuss  nr 1, 1 ToR resa M-F, Godsbuss nr 2, 1 ToR resa M-To.
Pax buss nr 1, 1 ToR resa F,LSoH, Pax buss nr 2, 1 ToR resa LSoH
Det blir mao dåligt fordonsutnyttjande för Pax bussarna



Detta blir fördelar för de som redan finns på platsen. Alternativt så får den som vinner samarbeta med annan åkare. Att köpa 4 bussar och starta upp är inget altenativ.
I branschen 37 år

Bussmicke

Varför är dena tråd inte klistrad/fastlåsst upptill längre?
Tidgare var det lättare att se om det fanns något nytt i tråden
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sundås

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 februari 2008, 19:06:30 PM
Därför att själva upphandlingarna (presentationerna) för ett tag sedan skiljdes från kommentarerna (denna tråd)

Men om det finns intresse går det ju att klistra även denna.

Den här var väl klistrad under den andra upphandlingstråden? Eller är det något jag har drömt?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Martin Maltkvist

Vet någon hur det står till med nuvarande avtal i Sörmland?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

David S

Ser att Veolia har "tappat" trafiken i Söderhamn. Någon som vet om det kommer krav på någon typ av miljöbränsle i samband med att KR tar över?

Passar samtidigt på att ställa en till fråga.

Kommer man att kräva att stadsbussarna i Gävle kör på miljöbränsle vid nästa upphandling?

markuz85

Citat från: Stefan P skrivet 25 februari 2008, 17:18:57 PM
Hej

Hur går det med överklagandet i trafiken på Eckerö och Märsta.

Överklagandet fick avslag hos Länsrätten.

markuz85

Citat från: markuz85 skrivet 04 mars 2008, 05:50:52 AM
Överklagandet fick avslag hos Länsrätten.

...och nu har Swebus överklagat till Kammarrätten.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Cero

Citat från: Walter skrivet 07 mars 2008, 07:55:42 AM
Standard numera.

Det är ju bara bra att rättväsende och jurister får lite att göra. För att inte tala om alla företagsjurister och kommuner, landsting och myndigheter. Tur att det inte kostar några pengar..... ::)