(http://bussgaraget.se/bussnack/v.jpg)
Hej! En alldaglig bild från Renstiernas gata under september 1995 med en Scania CR112:a på linje 53.
/Gunnar
Trevlig bild, 1995? ;)
Vet man vilka H11:or som fick den lilla takluckan för föraren? Vill minnas att det skedde rätt sent så en del vagnar hade hunnit slopas.
1995 måste ha varit på sluttampen för dessa skokartonger?/Ulf
Enligt SBH fanns bussen på bilden kvar hos SL till december 1998.
Dock verkar den ha flyttats till vagnreserven 1996 och sedan stannat där (om den inte lånats in kortare perioder).
Alla kvarvarande H11 slopades när miljözonen infördes i innerstaden första januari 1997. Några få undantag var det tidigare gasbussarna H11 6607 och 6608 samt 5927 som avändes på förortslinjer tursatta från Söderhallen några månader in på 1997. Bussen på bilden försvann någon gång under hösten 1996.
Tack Christian för detta :) /Ulf
Citat från: christian berg skrivet 01 november 2023, 19:29:58 PMAlla kvarvarande H11 slopades när miljözonen infördes i innerstaden första januari 1997. Några få undantag var det tidigare gasbussarna H11 6607 och 6608 samt 5927 som avändes på förortslinjer tursatta från Söderhallen några månader in på 1997. Bussen på bilden försvann någon gång under hösten 1996.
Du som har väldigt bra koll, kan du redogöra när samtliga H11:or slopades?`
Och gärna när H2:orna försvann också ;D
När Busslink bildades 1/1 2000 så fanns endast dessa kvar:
H2 5714, 6468
H11E 6608
Vill minnas att miljözonen infördes 1/7 1996 och att busstrafiken fick dispens då bussbolagen inte hunnit köpa in nya bussar i tid.
//Peter
Deadline var väl sen 1/1 1997
Japp!
Citat från: Fredrik Klint skrivet 02 november 2023, 12:43:35 PMDu som har väldigt bra koll, kan du redogöra när samtliga H11:or slopades?`
Och gärna när H2:orna försvann också ;D
När Busslink bildades 1/1 2000 så fanns endast dessa kvar:
H2 5714, 6468
H11E 6608
Beträffande H2:orna finns svar under Bussmickes inlägg med 5695 och dessutom med tillägg av trevliga H2-bilder från Bussmicke. Avställningen av H11 var enligt mina anteckningar enligt nedan.
5901 brann upp i Söderhallen redan 1983. 5883 krockade i Hammarby 1990 och skrotades. De första att ställas av reguljärt var 1994 med 5886 i Hammarby och 5885 och 5925 i Söderhallen. Kring årskiftet 1994-95 försvann 5882,5887,5888,5889,5893,5894,5899 och 5904. Sommaren 1995 följde 5884,5890,5891,5892,5895,5896,5900 och 5902. Liksom för H2 försvann merparten 1996. 5897,5898,5903,5905,5906,5908,5910,5917,5918,5923,5924,5928 slopades i början av 1996, sedan 5914,5916,5919,5921 och 5929 under sommaren-tidig höst. Kvar tiil införandet av miljözonen 1/1 1997 var 5907,5909,5911,5912,5913,5915,5920,5922,5926,5927,5930,5931,6607,6608. 5927 överlevde några månader in på 1997 i förortstrafik, 6607 såldes senare samma år och 6608 hamnade hos Bussförarskolan om slopade kring millenieskiftet. Även många H11 fick ett nytt liv, främst i Ukraina.
Christian B
Citat från: Fredrik Klint skrivet 02 november 2023, 12:43:35 PMDu som har väldigt bra koll, kan du redogöra när samtliga H11:or slopades?`
Och gärna när H2:orna försvann också ;D
När Busslink bildades 1/1 2000 så fanns endast dessa kvar:
H2 5714, 6468
H11E 6608
Beträffande H2:orna finns svar under Bussmickes inlägg med 5695 och dessutom med tillägg av trevliga H2-bilder från Bussmicke. Avställningen av H11 var enligt mina anteckningar enligt nedan.
5901 brann upp i Söderhallen redan 1983. 5883 krockade i Hammarby 1990 och skrotades. De första att ställas av reguljärt var 1994 med 5886 i Hammarby och 5885 och 5925 i Söderhallen. Kring årskiftet 1994-95 försvann 5882,5887,5888,5889,5893,5894,5899 och 5904. Sommaren 1995 följde 5884,5890,5891,5892,5895,5896,5900 och 5902. Liksom för H2 försvann merparten 1996. 5897,5898,5903,5905,5906,5908,5910,5917,5918,5923,5924,5928 slopades i början av 1996, sedan 5914,5916,5919,5921 och 5929 under sommaren-tidig höst. Kvar tiil införandet av miljözonen 1/1 1997 var 5907,5909,5911,5912,5913,5915,5920,5922,5926,5927,5930,5931,6607,6608. 5927 överlevde några månader in på 1997 i förortstrafik, 6607 såldes senare samma år och 6608 hamnade hos Bussförarskolan om slopade kring millenieskiftet. Även många H11 fick ett nytt liv, främst i Ukraina.
Christian B
5929 liksom systern 5930 var ju lite annorlunda jmf med övriga H11 i 58**-59** serierna.
En liten gåta kanske?
Var det takluckan vid förarplatsen?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 november 2023, 14:37:53 PM5929 liksom systern 5930 var ju lite annorlunda jmf med övriga H11 i 58**-59** serierna.
En liten gåta kanske?
Möjligen de som hade annan växellåda? (Minnet bleknar efter många år)
Hej!
5928-30 var försedda med växellåda med retarder, GAV 762R, alltså även 5928 enligt uppgift.
Övriga H11 5882-5931 hade växellådan GAV 762.
mvh K R