Klart. Nobina ny entreprenör i Söderort, Huddinge-Botkyrka-Nacka-Värmdö

Startat av homer, 07 september 2023, 21:59:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gano

Varken MAN eller Mercedes har i dagsläget elboggi. MAN skulle presentera en variant om några år, men det lär vara försent i förhållande till trafikstart.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Erling.L

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Citywidemannen i Finland

Citat från: Gano skrivet 13 oktober 2023, 19:17:19 PMMAN skulle presentera en variant om några år, men det lär vara försent i förhållande till trafikstart.

https://www.youtube.com/watch?v=4MLhUndgCDc Enligt denna video skall det komma en eldriven boggi nästa år, och Nobinas nya bussar skall vara i trafik först i februari 2025. Och vad jag har själv förstått, så är också leveranstiderna hos MAN relativt korta.

AO


Fredrik Gelin

Citat från: Citywidemannen i Finland skrivet 13 oktober 2023, 16:57:50 PMDå antar jag att det är MAN och Solaris som gäller, eller kanske också Mercedes, när även Volvo och Scania är helt uteslutna från alternativen, antagligen p.g.a. att båda företagen lägger ner sina polska fabriker samtidigt under nästa vår.
Åtminstone Scania har ju elbussar kvar i och med att de presenterat ett nytt K-chassi som man sedan får välja vilken kaross man vill ha på.
Jag pratade med en representant för Scania på Busworldmässan i Bryssel som förklarade att de valt att inte ha kvar egna karosser eftersom det utanför Norden är betydligt vanligare att kunderna vill ha en extern kaross.
Således såg de det som naturligt att bara bygga chassin och sedan låta någon annan bygga karosser.
Således kan du redan idag köpa en Scania med exempelvis Van Hools karosser på samma villkor som vilken Scania som helst.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Peter Rost

Keolis beställer bussar från Ebusco och MAN inför övertagandet av trafikområde Stockholm Nordväst  - Råsta/Lunda.

//Peter

homer

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 oktober 2023, 12:13:16 PMÅtminstone Scania har ju elbussar kvar i och med att de presenterat ett nytt K-chassi som man sedan får välja vilken kaross man vill ha på.
Jag pratade med en representant för Scania på Busworldmässan i Bryssel som förklarade att de valt att inte ha kvar egna karosser eftersom det utanför Norden är betydligt vanligare att kunderna vill ha en extern kaross.
Således såg de det som naturligt att bara bygga chassin och sedan låta någon annan bygga karosser.
Således kan du redan idag köpa en Scania med exempelvis Van Hools karosser på samma villkor som vilken Scania som helst.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk



Så funkar det säkert i större delen av världen, men hur har Scania tänkt på sin hemmamarknad? borde det inte finnas åtminstånde en karossör som dom erbjuder som första hands val? risken är ju att Bussköparna i Norden går till andra tillverkare när det inte finns någon produkt att visa upp?

Nico

Frågan är väl om det i dag ens finns en "hemmamarknad" på så vis? Busstillverkning överlag är ju oxå mera av en nischmarknad i jämförelse med lastbilssidan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Walter

Sverige är en alldeles för liten marknad för att särbehandlas eller för en tillverkare att ha specifika modeller för.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

homer

Vem har pratat om att särbehandlas? Problemet är ju att dom inte har nån modell att presentera överhuvudtaget i norra Europa.


Bussmicke


Citat från: homer skrivet 17 oktober 2023, 16:39:21 PM55 st Solaris boggi beställda till Nacka-Värmdö



Yesssssssssssssss äntligen Solaris i SL-trafiken.
Då gissade jag rätt.

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.