Busslinjer på Blidö

Startat av 1447_vehicles, 17 februari 2020, 20:50:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1447_vehicles

Hej! Jag har lyckats ta reda på att innan bara 634 gick på Blidö gick även 635 dit från Stockholm, och båda linjer gick via Vagnsunda. Men det jag förundrar mig över är hållplatserna på ön. Står 634 högst upp, och under kan man se på vissa hållplatser att man klistrat över 635. Men hur kommer det sig att det finns ytterligare en tom lucka under dessa? Har det gått ännu en linje på Blidö? Och isåfall, varför finns det bara en tom lucka på hållplatserna från Bromskär till Oxhalsö?
Tack på förhand, mvh Martin!

homer


1447_vehicles

#2
Jovars, 635 kände jag till. Det jag undrar över är om det funnits ytterligare en linje, alltså tre, eftersom det finns tre luckor på hållplatserna varav en så vitt jag kan se är helt tom.




Adminåtgärd: Citat av föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Karsten

634 och 635 gick nog båda till både Vagnsunda och Glyxnäs, men inte på samma turer. Att köra via Vagnsunda till Blidö är en nätt omväg på en timme (40 minuter körtid och 20 minuter väntan på färja). Det var snarare så att det gick en buss till varje ö. Kom bussen från Norrtälje var det linje 634, kom den från Stockholm var det linje 635. Det var heller inte ovanligt med flera bussar per avgång på framför allt 635, det finns något rekord här i antal bussar per avgång. Hur många var det egentligen?

Olle

Det var några år 634 gick via Vagnsunda till Blidö, någon tur i veckan(har för mig det var på tisdagar), annars gick bussarna direkt till Blidö, respektive till Vagnsunda en del turer en buss till enbart Bromskär, och en direkt ner till Glyxnäs och vice versa. Extrabussar till och från Furusund förekom också.

Någon tredje linje (förutom 632 till Yxlan) har inte funnits, det var väl standard på hållplatsskyltarna med tre rader.

Hasse L

Citat från: Karsten skrivet 18 februari 2020, 07:24:41 AM
....... Hur många var det egentligen?
Jag räknade till tolv 635:or på inturen c:a 19.45 från Furusund en söndag i början av 70-talet (+1 buss från Solö som passade W-båten).  Det fanns bara en tidigare tur (11.45).  /Hasse

Kristofer

Citat från: Karsten skrivet 18 februari 2020, 07:24:41 AM
Det var heller inte ovanligt med flera bussar per avgång på framför allt 635, det finns något rekord här i antal bussar per avgång. Hur många var det egentligen?
I en gammal Spårväg och buss (SL:s personaltidning) uppgavs att rekordet var 18 vagnar från Tekniska Högskolan en Kristi Himmelfärdshelg. Tyvärr har jag inte kvar tidningen och minnet bleknar, så jag kan inte vare sig verifiera eller detaljera uppgiften. Men jag tror att det var sent 70-tal eller tidigt 80-tal. Och då var det naturligtvis blandat vagnar till Yxlan och Blidö.

Det kan inte ha varit roligt att som privatbilist i färjekön i Furusund se buss efter buss efter buss passera. Bussarna hade (och har) väl prioritet på färjan?
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Ersa

Citat från: Kristofer skrivet 19 februari 2020, 08:52:47 AM
Det kan inte ha varit roligt att som privatbilist i färjekön i Furusund se buss efter buss efter buss passera. Bussarna hade (och har) väl prioritet på färjan?

Bussprioriteten har inte fungerat något vidare i Roslagen efter millennieskiftet. Visserligen finns två filer, en för buss och taxi, och en för övrig trafik, men alla får ju grönt ljus samtidigt med ett enda trafikljus, och då kör alla samtidigt.
Det höll på att smälla rejält en gång då jag skulle på med en buss på Gräsöfärjan i Öregrund en gång för några år sedan. I Furusund fungerar det dock bättre.

Då busstrafiken gick på färjor över bl.a Vallsundet från Frösön på 1990-talet var bussprioritet en självklarhet, som ingen ifrågasatte.

Hasse L

Jodå, "på min tid" hade vi prioritet och visst är det så fortfarande? Några bilar kom förstås alltid med - de stod i de smalare filerna på ömse sidor om bussarna. Kan ju tillägga att klaffarna i färjelägena ursprungligen - kanske delvis beroende på vattenståndet(?) - kunde vara för branta för Volvo/Hägglundarna, H80, så det var Scania-Vabis CF eller Volvo/SKV som gällde då till öarna.
Förståndiga bilister hade f.ö. säkert lärt sig att undvika de få tider på dygnet som bussarna trängdes.  /H

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 18 februari 2020, 07:24:41 AM
634 och 635 gick nog båda till både Vagnsunda och Glyxnäs, men inte på samma turer. Att köra via Vagnsunda till Blidö är en nätt omväg på en timme (40 minuter körtid och 20 minuter väntan på färja). Det var snarare så att det gick en buss till varje ö. Kom bussen från Norrtälje var det linje 634, kom den från Stockholm var det linje 635. Det var heller inte ovanligt med flera bussar per avgång på framför allt 635, det finns något rekord här i antal bussar per avgång. Hur många var det egentligen?

Enligt linjekartorna från 1970-talet är det precis så, ja.
634 gick från Norrtälje via Penningby till Blidö (med vissa avgångar inom parantes till/via Vagnsunda på Yxlan).
635 gick från Stockholm/Åkersberga via Penningby till Vagnsunda på Yxlan (med vissa avgångar inom parantes till Blidö).
Ingen SL-buss gick på på nuvarande "Gamla väsbyvägen" från Vreta via Marholmens vsk ner till väg 278/Frurusundsvägen, där nuvarande SL 632 går idag.

1982-83 är det i stort sett likadant, förutom att vissa avgångar på 634 gick dagens färdväg för 632, Norrtälje - Björnö - Frötuna skola - Marholmens vsk, ner till väg 278. Dessa avgångar fick väl gissningsvis det egna linjenumret 632 ytterligare några år senare.

Sen har jag fått berättat för mig av lokalbefolkningen där ute (oavsett om jag ville lyssna eller inte) att det förr fanns busslinjer med linjenummer som inte lämnade öarna heller, och detta tydligen även efter att de större färjorna kom till. Huruvida det var på SLO-, SJ-, eller rentav in på SL-tiden kan jag inte svara på, nu på rak arm.

Ola Å

På 90-talet har jag för mig att det fanns busstrafik som gick mellan Glyxnäs och Vagnsunda utan att passera Furusund, har ett vagt minne av en vändplan mellan färjelägena på Yxlan, undrar om inte den finns kvarvid Köpmanholms skola?

Per E

Jag åkte med 635an en del på 70-talet från mina föräldrars sommarstuga. En ypperlig linje minns jag att jag tyckte redan då. Men det var som nämns ofta fullt med resande. Mitt rekord, som jag inte minns det exakta året för, uppgår till 17 vilken var den första bussen som behaga stanna och plocka upp mig vid hpl Grovsta. Bussarna ansågs fulla när alla sittplatser var upptagna och det var endast 2-axlade bussar. Fast de hade gott om sittplatser på den tiden å andra sidan. Av de 17 bussarna var 14 linje 635 medan övriga var 621or, som jag för övrigt fick åka med till slut. Kan tilläggas att det handlade om söndagar när alla sommargäster skulle hem igen.

at1981

Hej!

- - -
Jag minns hur det var på somrarna under mitten av 1990-talet! :)

T.ex. på vardagar gick det två st. 635:or kl. 8:20 från Tekniska, den ena till Vagnsunda och den andra till Glyxnäs.
Från Norrtälje gick det anslutande 632 mellan Norrtälje och Furusund.

Restiden mellan Tekniska och Furusund var 98 minuter minns jag!

Tyvärr gick enstaka turer på 635 endast till Åkersberga minns jag! :(
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Olle

Citat från: at1981 skrivet 09 mars 2020, 10:44:56 AM


Tyvärr gick enstaka turer på 635 endast till Åkersberga minns jag! :(

635 hade väl aldrig några turer till Åkersberga när den gick till Blidö/Yxlan?

at1981

Hej!

Jag minns att de hade turer endast till Åkersberga bl.a. på söndagskvällar!
Dock tyckte jag att det var extremt dålig service att låta kunderna byta till tåg eller annan buss mot Danderyd / Sthlm! :(

Någon kanske sitter inne på lite gamla tidtabeller över Roslagen från 1990-talet! :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.