LKAB testar elbuss i gruvan

Startat av Lulebussen, 25 december 2019, 01:45:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


igel

Citat från: Lulebussen skrivet 25 december 2019, 01:45:16 AM
SVT: LKAB testade elbuss i gruvmiljö.

LKAB: Elbuss testas i Malmberget.
Man får hoppas att de har funderat på säkerheten, en batteribrand i en buss under jord lär inte vara en rolig historia att lösa. I stockholm var det en batteribrand i ett arbetslok i tunnelbana, https://rib.msb.se/Filer/pdf/26481.pdf. Det blev en svår insats.

bjorn.lovdahl

Citat från: igel skrivet 25 december 2019, 06:23:55 AM
Man får hoppas att de har funderat på säkerheten, en batteribrand i en buss under jord lär inte vara en rolig historia att lösa. I stockholm var det en batteribrand i ett arbetslok i tunnelbana, https://rib.msb.se/Filer/pdf/26481.pdf. Det blev en svår insats.

Så du menar att en brand i ett dieselfordon under jord är bättre då?

igel

Citat från: bjorn.lovdahl skrivet 26 december 2019, 22:23:16 PM
Så du menar att en brand i ett dieselfordon under jord är bättre då?
Den är ju i alla fall betydligt enklare att släcka. Batteribränder är svåra, och behövs ofta kylas länge. Här är en tysk lösning för personbilar, efter den initiala släckningsfasenhttps://www.youtube.com/watch?v=xZFMTurnHHc.
antar att man inte har en sådan jättevariant stående i gruvan.

Nico

Överlag är bränder i undermarksanläggningar något man oroar sig för generellt. Batteridrift (liksom gas) vållar sedan extra huvudbry då räddningstjänsterna [i Sverige] m.fl. än så länge har mycket begränsade erfarenheter av att bekämpa sådana fordonsbränder. Brandbekämpning i dieselfordon finns det däremot en helt annan erfarenhet av.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

pegee

Den tanken med en "kyllåda" är bra. Men hur hanterar man tunga fordon?
Batterikapaciteten i bussar och lastbilar är skyhögt över vad som sitter i
dagens personbilar. Får man intern kortslutning och termisk rusning i ett
buss- eller lastbilsbatteri så har brandkåren bekymmer. Ett sådant fordon
går knappast att sänka ner i en vattenfylld låda.   

Väl  att märka, den primära brandorsaken behöver inte vara batteriet. En
kortslutning i elsystemet var som helst kan starta en brand. När den branden
når batteriet så är det kört i alla fall. Moderna bussar har stora och komplicerade
elinstallationer som då och då förorsakar brand även i dagens bussar. 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.