SL-linjer med en 7a i mitten...

Startat av Fredde, 01 maj 2008, 01:19:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

... är som jag har förstått det stomlinjer, blåbusslinjer. Exempelvis 471, 474, 670, 676, 173, 178 etc.

Men hur är det med linjerna 570-579? Har aldrig sett bilder på dessa här inne, och det låter som väldigt många blåbusslinjer runt Märsta.

Någon som har lite bättre koll?

/Fredde


Patrik

Här är en bild iaf:


Det finns väl inga lediga platser på 500-serien så att dom kan "flytta bort" dom här linjenumrerna därifrån?

Nico


Finns ju en del luckor, i alla fall för att fylla upp det som skulle behövas för eventuella 570-blåbusslinjer. Skulle man däremot, så att säga, vilja få det logiskt i förhållande till geografin så skulle man nog behöva göra en del rockader. Sen skulle det kunna innebära brist på 500-nummer i andra områden. Frågan är dock hur stort behovet av blåbussar är här?

Sen är det ju heller inget som säger att man inte skulle kunna utnyttja t.ex. 150- eller 170-serien för att kunna få en möjlighet till att få tag på tillgängliga linjenummer. Bl.a. undrar jag lite över linjerna 516, 526, 560 och 565 som ju skulle kunna bli 150, 151, 170 respektive 154. Dvs. högtrafiklinjerna får nummer i den serien (och 150, 151 och 154 är väl alla lediga) medan den enda egentliga tvärförbindelsen (vilket ju linje 560 egentligen är) som sagt skulle kunna få ett ledigt nummer i 170-serien.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Nja, 516, 526 och 565 är ju just rusningslinjer, de 150-linjer som finns idag är ju förutom rusningsberoende även tvärförbindelser vilket ju inte ovanstående linjer är.
Skulle 560 bli blåbuss menar du, annars faller ju logiken i SLs linjesystem?
//Fredrik

Nico


Borde väl lagt till att detta enbart var rena spekulationer från min sida, men för att börja bakifrån så visst borde 560 kunna bli blå och byta nummer till exempelvis 170 eller 171.

Sen är jag inte riktigt benägen att hålla med dig om att 150-linjerna även ska ses som tvärförbindelser, vare sig 153 eller 158 är väl så mycket till tvärförbindelser och de tillfälliga 154 och 159 var det väl inte heller? Som jag ser det så har 150-linjerna i så fall mera karaktären av högtrafiklinjer som har en sådan körväg att de matar till arbetsplatser, industriområden etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bengt Lindstein

Citat från: Fredde_J skrivet 01 maj 2008, 01:19:01 AM
... är som jag har förstått det stomlinjer, blåbusslinjer. Exempelvis 471, 474, 670, 676, 173, 178 etc.

/Fredde



I Södertälje har du 770 och i Nykvarn 779.
770 går varje kvart under dagtid (05.23-14.37) och sedan en gång i halvtimmen resten av trafikdygnet (15.07 - 19.20)
779 går 4 gånger/dag vardagar och inte alls på helgerna.
Vad jag vet så ingen av linjerna stombuss eller blåbusslinje.

Hälsar
Bengt

Bo Rosengren

Till de blå stomlinjerna borde rimligen 840 kunna föras. Vad sägs om 871, eller 876?

Yujin Zhang

Konceptet med blåbusslinjer/stomlinjer kan också diskuteras tycker jag.

Även om linjer 1-4, 172/173 och 670, 676 samt blivande 677 är blåbusslinjer så har dessa helt olika karaktär tycker jag. Bl.a. kan man dela det hela till dessa kategorier:

1. Stomlinjer 1-4 i Stockholms innerstad är nog *äkta* stomlinjer. De går ofta och folk reser korta bitar (ja, hur många åker hela vägen från Radiohuset till Gullmarsplan?).

2. Linjer som 172, 173, 178 och 179 kan ses som "förortens" stomlinjer. Folk reser sällan hela vägen och folk kliver av och på vid lite alla möjliga hållplatser.

3. Sen kommer linjer som 670 och 676 där det är mer "pendlingslinjer" skulle jag vilja kalla. I riktning mot Stockholm är tendensen att folk bara stiger på och första signifikant avstigning sker inte förran Danderyds sjukhus mot Stockholm.

4. Förutom kategori 1-3 har vi linjer som Tyresös tre: 872, 873, 875 och N/Vs 471/474 där det är en blandning mellan kategori 2-3 och kanske även 1. Resmönster är i princip påstigning vid Gullmarsplan resp. Slussen (och de större knutpunkterna) sen avstigning hela vägen på väg ut och vice versa. Men sen förekommer även en hel del lokala resor mellan t.ex. Tyresö centrum-Nyfors eller Gustavsbergs-Kolvik, o.s.v.

Var 677 passar in vet jag inte riktigt. Det är inte så himla många som pendlar mellan Uppsala-Rimbo-Norrtälje och dagens C807 stöder inte konceptet med blåbusslinje heller. Det känns som att 677, ihop med 676, skulle kunna marknadsföras som "Expresslinje", som länkar ihop Stockholm med Norrtälje och vidare till Uppsala, eller något i den stilen.  :P

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 01 maj 2008, 19:30:42 PM

1. Stomlinjer 1-4 i Stockholms innerstad är nog *äkta* stomlinjer. De går ofta och folk reser korta bitar (ja, hur många åker hela vägen från Radiohuset till Gullmarsplan?).


Jag vet ett par stycken...

Yujin Zhang

Citat från: Karsten skrivet 01 maj 2008, 19:40:21 PM
Jag vet ett par stycken...

...och jag (ifall du inte visste), är en av dem om tiden finns.  ;)

Optimal

Citat från: Yujin Zhang skrivet 01 maj 2008, 19:45:14 PM
...och jag (ifall du inte visste), är en av dem om tiden finns.  ;)

finns nog en till som också letar burkar  ;)

Bussmicke

Citat från: Bengt Lindstein skrivet 01 maj 2008, 14:51:50 PM
I Södertälje har du 770 och i Nykvarn 779.
770 går varje kvart under dagtid (05.23-14.37) och sedan en gång i halvtimmen resten av trafikdygnet (15.07 - 19.20)

Nu är du ute och cyklar. Linje 770 har aldrig gått mellan 9 och 14:30 så länge jag kan minnas.Mitt på dagen har den uppehåll.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Strömblad

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 november 2008, 01:44:25 AM
Orsaken till att den inte är med i gänget sades i alla fall tidigare bero på att den har ett ganska kort trafikdygn, 06-ca19 på vardagar, 09-ca17 på lördagar och ingen trafik på söndagar, det anses nog inte lämpligt för en stomlinje.

Men så var det ju för 178'an länge. Det är inte länge sedan den började gå sena kvällar.
/J

Carl W

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 01 november 2008, 11:06:40 AM
Men så var det ju för 178'an länge. Det är inte länge sedan den började gå sena kvällar.
/J

Var inte det när den hette 683?

Jonas Strömblad

Nej, den har haft trafikeringstid mellan ca 06-19 som 178 oxå.
/J