Huvudmeny

1 ny blåing

Startat av Niclas Rosenius, 01 mars 2012, 23:46:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2012, 19:35:10 PM
Om man inte klarar av det i 15 km/t är det en för hög hastighet! Och man får väl försöka placera fordonet rätt redan från början, och planera sin körning. Därefter kompensera för feldoserade kurvor/hållplatser genom att hålla ut när man ska iväg.

  Precis som jag har skrivit, det handlar om ren körteknik.

  //Niclas

sajola

Hur ser dessa ut inuti i "regionalstandard"? Någon som har bilder? vart rullar de mest i det utförandet?

Robert Brink

CitatDet är inte vad jag hört. Det är väll därför det mest rullar maxci på natten?. Så var det iaf när jag körde natt där

Nja, vad jag vet utan att vara den som styr omloppen... Så är det oftast en ren slump vad som rullar på Söderhallens "röda" bussomlopp och det gäller även 96:an som är nattlinjen! Det är inget nytt vagnuttag på 96:an, utan det är omlopp från bla 55 och 53 som fortsätter. Jag har kört mycket MAN på 96:an!
När det gäller förarplatsen på MAN, så fick jag ändra helt inställning för att sitta bra, måste sitta mer som i en bil, när jag kör äldre bussar sitter jag mera högt upp...

Sen är det väl som med bilar, tåg och andra fordon, mycket är väl en smaksak oxå!
Grundkravet är dock, att alla ska kunna få plats vid förarplatsen, och där tror jag kanske MAN är lite dålig om man är storväxt.
Men jag vidhåller att dom är trevliga att köra, dörrarna är inget större problem på Söderhallens MAN eftersom dom har tryckknapparna(lär väl dyka upp ett gäng nya nu som inte har det). Och jag gillar att det är JAG som bestämmer över fläktarna framme hos mig...
Och dom "gamla" MAN ledvagnarna som rullar hos oss, är det ingen som gnäller över, trots sin spartanska tyska instrumentering! ;D

//R

5783

Citat från: sajola skrivet 02 mars 2012, 20:36:00 PM
Hur ser dessa ut inuti i "regionalstandard"? Någon som har bilder? vart rullar de mest i det utförandet?

https://dl-web.dropbox.com/get/Photos/001/VIDEO0009.3gp?w=564db8ae

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 02 mars 2012, 16:31:20 PM
  Att mikttaxel släpper från stillastående när du svänger samtidigt? Det är ju inte så konstigt. Vart har du motorn och var har du drivning. När man både accelererar och vid inbromsning så lyfter mitt axel något pga tyngdlagen efter som du har motorn längst bak och minst tungd på mittaxeln. Det är ju inte så svårt att räkna ut. Och om du samtidigt svänger så har du inte samma tryck på däcken åt det håll du svänger som du har på fram o drivhjul.

  Men allt handlar om körteknik, man kan inte bara tro att man kan köra hur snabbt som helst med folk i bussen i en sväng.

  Ja, jag kan också få släpp på mittaxeln när det är halt eller blött ute, men då oftas provocerar jag bussen till det.

  Är man van med att ha stypning på ledvinkeln så kan jag tänka mig att det känns lite ovanligt med hur bussen uppför sig, men vi är ju ändå proffs som skall kunna hantera olika typer av fordon, det är ju därför vi har en högre behörighet.

Så här är det Niclas: Det är just därför SL-bussarna har haft så många spärrar, stypningar och säkerhetsfunktioner i decennier. För att hindra SL-förarna från att kunna göra fel, istället för att utbilda dem att ta det lugnt. Det är därför vi numera även långt ute på SL-landsbygden numera dras med "fattiga" stadsbussar med automatlådor, förargrindar, grindsumrar, dörrbromsar, stypning av gaspådrag vid ledvinkel, stypning av gaspådrag vid öppna dörrar, steloperarade boogiaxlar o.s.v.
Du kan inte bara ta situationen i mindre städer som t.ex Uppsala och Umeå där majoriteten av förarkåren tar ansvar och kör som kunniga yrkesförare, och bara flytta den till de centrala delarna av Stockholms län, och SL-trafiken där.

Nu har iofs en annan operatör provat med sensorer i bussarna som gör att trafikledningen direkt ser om någon buskör, provocerar fram en sladd eller belastar bussen på ett onormalt sätt. Den föraren får ett anrop på mindre än 10 sekunder och kan därefter räkna med att få ett samtal inne på chefens kontor. Trist att övervakning ska behövas, men jag antar att man känner att man måste ta till bl.a sådana åtgärder för att få ner skadekontot.

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2012, 19:30:23 PM
Ursäkta, vilka knappar är det du måste slå på med mikrofonen? :-X

Dörrknapparna. Mikrofonen fungerar som ett längre finger. Fast "slå" var ett starkt ord. Trycka till var lite bättre.

Optimal

Citat från: Robert Brink skrivet 02 mars 2012, 20:50:00 PM
Nja, vad jag vet utan att vara den som styr omloppen... Så är det oftast en ren slump vad som rullar på Söderhallens "röda" bussomlopp och det gäller även 96:an som är nattlinjen! Det är inget nytt vagnuttag på 96:an, utan det är omlopp från bla 55 och 53 som fortsätter. Jag har kört mycket MAN på 96:an!
När det gäller förarplatsen på MAN, så fick jag ändra helt inställning för att sitta bra, måste sitta mer som i en bil, när jag kör äldre bussar sitter jag mera högt upp...

Sen är det väl som med bilar, tåg och andra fordon, mycket är väl en smaksak oxå!
Grundkravet är dock, att alla ska kunna få plats vid förarplatsen, och där tror jag kanske MAN är lite dålig om man är storväxt.
Men jag vidhåller att dom är trevliga att köra, dörrarna är inget större problem på Söderhallens MAN eftersom dom har tryckknapparna(lär väl dyka upp ett gäng nya nu som inte har det). Och jag gillar att det är JAG som bestämmer över fläktarna framme hos mig...
Och dom "gamla" MAN ledvagnarna som rullar hos oss, är det ingen som gnäller över, trots sin spartanska tyska instrumentering! ;D

//R

Du bestämmer ju över fläktarna i Volvon också hos dig. Bara gå in i datorn och välja Klimatanläggning AV/PÅ/AUTO. På kvällar ställs den på AV. Då är det ingen som spyr och du har fortfarande varmt hos dig.

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2012, 19:35:10 PM
Om man inte klarar av det i 15 km/t är det en för hög hastighet! Och man får väl försöka placera fordonet rätt redan från början, och planera sin körning. Därefter kompensera för feldoserade kurvor/hållplatser genom att hålla ut när man ska iväg.

Jag är ju MacGyver så jag har inga problem med någon körning. Men mindre kul att se "kollegorna" trycka fullgas på vintern och undra varför inte bussen rör på sig.

Ersa

Citat från: Jim skrivet 03 mars 2012, 05:27:53 AM
Du bestämmer ju över fläktarna i Volvon också hos dig. Bara gå in i datorn och välja Klimatanläggning AV/PÅ/AUTO. På kvällar ställs den på AV. Då är det ingen som spyr och du har fortfarande varmt hos dig.

Men när datorns skärm är svart får man tvingas sitta och lyssna på fläktljuden (auto = alltid på) i flera timmar oavsett vad det är för märke på bussen. Otroligt enerverande att inte ha vanliga strömbrytare till dem.

Ersa

Citat från: Jim skrivet 03 mars 2012, 05:29:33 AM
Jag är ju MacGyver så jag har inga problem med någon körning. Men mindre kul att se "kollegorna" trycka fullgas på vintern och undra varför inte bussen rör på sig.

Tidigare i tråden hade du ju problem med bl.a väghållning och avsaknad av gas-strypning vid sväng. Om du personligen inte skulle ha några problem med MAN-bussarnas väghållning hade du väl aldrig tagit upp dina anmärkningar från första början?

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 03 mars 2012, 12:09:09 PM
Men när datorns skärm är svart får man tvingas sitta och lyssna på fläktljuden (auto = alltid på) i flera timmar oavsett vad det är för märke på bussen. Otroligt enerverande att inte ha vanliga strömbrytare till dem.
...och på verkstan säger dom bara att "det är ett garantiärende, Volvo ska fixa..." otroligt enerverande det med :(

Niclas Rosenius

Citat från: bjorn_k skrivet 03 mars 2012, 15:19:10 PM
...och på verkstan säger dom bara att "det är ett garantiärende, Volvo ska fixa..." otroligt enerverande det med :(

  Dvs ingen vill ta ansvar.

  //Niclas

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 03 mars 2012, 12:12:45 PM
Tidigare i tråden hade du ju problem med bl.a väghållning och avsaknad av gas-strypning vid sväng. Om du personligen inte skulle ha några problem med MAN-bussarnas väghållning hade du väl aldrig tagit upp dina anmärkningar från första början?

Jo. Men jag klarar av att köra utan att få den att släppa, även fast man måste tänka först. På Scania var det bara att gasa, den fixade allt själv. Men vissa kollegor förstår inte varför den släpper då dom kör Man som en Scania

Nico


Citat från: Jim skrivet 03 mars 2012, 16:06:43 PM
Jo. Men jag klarar av att köra utan att få den att släppa, även fast man måste tänka först. På Scania var det bara att gasa, den fixade allt själv. Men vissa kollegor förstår inte varför den släpper då dom kör Man som en Scania.

Öh, nu kan jag inte låta bli att ta upp tråden. Jag kanske feltolkar det hela, men tanken om att det med "Scania var det bara att gasa, den fixade allt själv" känns ganska barockt. Det kan aldrig säger aldrig vara OK att tänka sig att det bara är och gasa och sedan hoppas på att allt löser sig. Hade det varit så hade vi inte behövt en förare utan då hade man kunnat träna en apa till att göra jobbet.


Misstänker dock att jag feltokar det hela, men uttalandena känns ändå lite för nonchalanta. Oavsett hur vissa förare än kan tänka så är det aldrig så att man som förare kan tänka på det viset som du anger. Att sedan uttala sig för andra förare blir lite fel även det, dvs. vilka kollegor är det t.ex. som inte förstår. Flera av inläggen verkar mera handla om att du inte gillar MAN och så blir det lite för slingrigt efter det. Självk är jag visserligen ingen större fan av pusherleder, men den erfarenhet jag gjort av MAN är inte direkt negativ och i synnerhet normalbussarna tycker jag rent generellt är ganska trevliga även om jag, liksom du, är ganska lång, och kanske kunde ha suttit bättre på annat håll.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Intressant tråd att följa . men smaken är som baken ang förarplatser i olika bussar men det är dåligt om MAN inte kan montera förarstolen rätt. Dörrknappar når man väl rätt enkelt i MAN ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina