Trångt, trängre, trängst?

Startat av Nico, 25 augusti 2016, 16:21:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Clabbe

Min helt personliga uppfattning är att ordet kaos, användes alltför ofta av rubriksättarna. Håkan Hellström orsakar det, asfaltsläggarna, nya köpcentrum, vinterväglag mm. Sedan beror det på var det händer, oftast i miljöer runt de stora städerna.
Två cm snö blir kaos in våra trestorstäder.
En dm snö i Hörby orsakar kaos, här i Värmland, sådant som händer varje vinter, för De som bor i Dorotea en alldeles vanlig vinterdag
När jag körde åt Samres och trafiken löd under Helsingborg, frågade telefonisterna om vädret ibland: Jo det har kommit en dm snö, så det
är kämpigt, men så är det, och det drar in en j-a massa snö med rullarna. Vi blir lite sena bara. Svaret: Här i Skåne klagar di redan när de sett väderleksrapporten.

homer

Det som reportaget handlar om, men som egentligen inte framgår är ju att de som åker saltsjöbanan och är vana med att bara kunna komma in till slussen utan bekymmer nu måste göra ett bussbyte och sen fastnar tillsammans med de andra Nacka-Värmdö bussarna i köer, För dem som har åkt med 400 linjerna har dessa morgonköer varit hela våren, det har bara varit under sommartidtabellen som de har rullat på skapligt.

Men visst, kapaciteten i Slussenterminalen ÄR för liten och det är nog tyvärr inte möjligt att trimma systemet så mycket mer än vad som redan görs.

Fredrik Gelin

Lösningar går nog att hitta, men det riskerar att bli dyrt.
Förstärkning av båttrafiken mellan Nacka Strand och Nybroplan är ett exempel förutsatt att man kan lära resenärerna att åka den vägen.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Lars_L

Lösningen med stort L går nog inte att göra (iaf inte som är ekonomisk rimlig). Däremot går det säkert att trimma lösningen lite, om än kanske inte med helt konventionella metoder och ofta med andra nackdelar som följd. 




Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Nico

Strikt personligt så anser jag att man började i helt fel ände och att politiska visioner om Slussens omdaning mm. tog överhanden. Med andra ord så har jag intrycket av att man på vissa håll inte tog tillräcklig hänsyn till konsekvenserna för hela trafikapparaten utan bara fokuserade på just Slussen.

Rent praktiskt, får jag i alla fall för mig, hade det sannolikt  varit bättre (eller i alla fall enklare) om man först byggt ut T-banan till Nacka så den kunde ha utgjort en större avlastning. Visst är Slussen rutten, men det har den varit i många år. Att fortsatt lappa på den i säg åtta år till hade nog ändå fungerat och rent ekonomiskt hade det nog blivit billigare (sett till bergrummet, övriga tillfälliga ombyggnader och trafikinfarkten) i en förlängning.

Nu är det dock som det är så utvecklingen följs med intresse.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Robert Brink

Jag har ju skrivit på ett annat forum om Sjövägen, där det är pinsamt från våra politiker att man inte satsar mer pengar på denna linje nu under Slussens ombyggnad.
Fler turer i rusningen(för det är då problemet med köer till Slussen är), fler direktbåtar till Nybroplan för dom som reser från Nacka Strand, Kvarnholmen, Finnboda så restiderna kortas ner. Sätt in en pendelbåt som bara pendlar mellan Saltsjöqvarn och Nybroplan, varför inte använda någon av dom Djurgårdsfärjor som ligger stilla dagtid(och inte får service) till detta? Måste det vara vattentäta skott mellan Waxholmsbolaget och SL?

Jag har ju sådan tur, att jag slipper oftast åka när det är som värst då jag jobbar skift. Men förstår folks ilska då vi pratar om en väldigt lång period här nu och inte bara något tillfälligt.

//R

Peter Rost

Trafikvärden som i inslaget påtalar "här är bara ordinarie" - menar han med det att resenärer från Saltsjöbanan inte får åka med de övriga 400 linjerna? - Går det överhuvudtaget några Ersättningsbussar.

//Peter

Robert Brink

Citat från: Peter Rost skrivet 26 augusti 2016, 08:02:24 AM
Trafikvärden som i inslaget påtalar "här är bara ordinarie" - menar han med det att resenärer från Saltsjöbanan inte får åka med de övriga 400 linjerna? - Går det överhuvudtaget några Ersättningsbussar.

//Peter

Det går ersättningsbussar från/till Henriksdal, man har byggt en liten bussterminal bredvid plattformarna på insidan. Bussarna kör in vänster sedan ett frivarv i rondellen för att kunna köra in till terminalen, ut kör dom rakt fram och in i bussfilen strax innan bron.

//R

Ulf Berlin

Citat från: Robert Brink skrivet 26 augusti 2016, 08:10:01 AM
Det går ersättningsbussar från/till Henriksdal, man har byggt en liten bussterminal bredvid plattformarna på insidan. Bussarna kör in vänster sedan ett frivarv i rondellen för att kunna köra in till terminalen, ut kör dom rakt fram och in i bussfilen strax innan bron.

//R
Arriva 6222(och 7822)sågs på denna linje igår./Ulf

Lars_L

Har funderat nu och ser redan en del potential för att förbättra flödet i terminalen.

1. Flytta 401/403 hållplatsläge från rör 1 (eller vad man ju kallar det). Enkel lösning är förstås att använda hållplatsläget för 432/434, som kan samsas med 433, i den mån man har samtida avgångstider, kan ju det lätt justeras.
2. Riv den yttre delen av plattformen för lokallinjerna till Nacka (409-422). Att hållplatsläget ligger så pass långt ut, gör att det är svårt för bussarna som ska svänga runt i terminalen att inte blockera för bussar som ska tomma ut från samma terminal. Ger givetvis lite mindre utrymme till hållplatsläget innan, ett alternativ kan vara att "slå samman" hållplatsläget med 442:ans.
3. Ha en trafikledare vid avstigningshållplatserna som ser till att förarna kör till hållplatsläget längst fram och släpper av (framförallt Nobinas och Arrivas förare slarvar med det). Med mitt förslag blir det ju också 401:ans hållplatsläge, eftersom den hållplatsen flyttas.
4. Sätt krav på att endast vagnar med dörrställningen 2-2-2 eller 2-2-1-1 används under max 45-minuter i terminalen. Detta kommer förstås innebära att Keolis får flytta över Man-bussarna från Stockholm Sydväst och givetvis kompenseras för detta. Detta borde man givetvis ha tänkt på från början. Men det är helt orimligt att tillåta dörrställningen 1-1-1 i denna terminal, då det tar för lång tid att lasta av (skillnaden är faktiskt lika stor som antalet dörrar, alltså max 20 sekunder för en Man-buss och upp till en minut för en B9S. Den sista är ju den dyrare lösningen, de andra borde gå att åtgärda ganska enkelt. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Fredde

Citat från: Lars_L skrivet 26 augusti 2016, 09:44:44 AM
Har funderat nu och ser redan en del potential för att förbättra flödet i terminalen.

1. Flytta 401/403 hållplatsläge från rör 1 (eller vad man ju kallar det). Enkel lösning är förstås att använda hållplatsläget för 432/434, som kan samsas med 433, i den mån man har samtida avgångstider, kan ju det lätt justeras.
2. Riv den yttre delen av plattformen för lokallinjerna till Nacka (409-422). Att hållplatsläget ligger så pass långt ut, gör att det är svårt för bussarna som ska svänga runt i terminalen att inte blockera för bussar som ska tomma ut från samma terminal. Ger givetvis lite mindre utrymme till hållplatsläget innan, ett alternativ kan vara att "slå samman" hållplatsläget med 442:ans.
3. Ha en trafikledare vid avstigningshållplatserna som ser till att förarna kör till hållplatsläget längst fram och släpper av (framförallt Nobinas och Arrivas förare slarvar med det). Med mitt förslag blir det ju också 401:ans hållplatsläge, eftersom den hållplatsen flyttas.
4. Sätt krav på att endast vagnar med dörrställningen 2-2-2 eller 2-2-1-1 används under max 45-minuter i terminalen. Detta kommer förstås innebära att Keolis får flytta över Man-bussarna från Stockholm Sydväst och givetvis kompenseras för detta. Detta borde man givetvis ha tänkt på från början. Men det är helt orimligt att tillåta dörrställningen 1-1-1 i denna terminal, då det tar för lång tid att lasta av (skillnaden är faktiskt lika stor som antalet dörrar, alltså max 20 sekunder för en Man-buss och upp till en minut för en B9S. Den sista är ju den dyrare lösningen, de andra borde gå att åtgärda ganska enkelt.

Att Arriva och Nobina kör med boggi med dörrställning 1-1-0 är ett bra mycket större problem än ledvagnar med 1-1-1.
Sen att lägga Nackalinjer i "Värmdöröret" har jag mycket svårt att köpa. Det skapar onödig förvirring både hos personalen men även hos resenärerna. Nej, att separera Nacka och Värmdölinjer är mitt spår.
Jag tror inte heller på att man ska riva avgångshållplatser. Det skulle skapa ett smärre kaos under eftermiddagarna. 401 har så mycket resenärer att man inte kan flytta den hur som helst.
Idag bromsas en del av flödet upp i de "knixar" som är när inkommande fordon ska passera genom Södra Järngraven för att komma till avstigningen. Detta läggs om tillbaka till ordinarie infartsrör 5/9 enligt nuvarande plan. Då tror åtminstone jag att det kommer ge ett bättre flöde.
Man måste ge det tid, som en DN-journalist sa idag som jag växlade några ord med i Slussen.

Henke

Det har fungerat bättre och bättre under veckan som gått i Slussen.    Det har gått ut så mycket information från trafikledningen till förarna om hur de ska göra vid t.ex lossning i Slussen, dom flesta följer det som sagts, men vissa idioter fattar aldrig nånting, utan stannar precis efter gångöverfarten och lossar fast det är ledigt ända fram till hållplats Z.  Det skapar problem.  Samt när bussar blockerar så att avgående bussar inte kan köra fram.   Det har funnits personal på plats som dirigerat denna veckan, och det har gett  positiv effekt.  Vi får se kommande vecka när dessa männen tydligen inte ska vara kvar...

Att återigen ändra hållplatslägen tror jag inte alls på.  Och att blanda Nacka- och Värmdöbussar skulle bara skapa oreda.

Lars_L

Det har ju tidigare fungerat rätt bättre efter ett tag, när som sagt alla har förstått och lärt sig. Problemet är väl att framförallt Nobina har rätt många förare som inte kör så ofta i Slussen och att man då kanske inte har lika lätt att förstå problematiken, vilket är mycket lättare för Keolis förare som mer eller mindre ständigt lever med Slussen i åtanke.

Funderade igen och riva kanske man inte behöver göra. Vad som skulle vara bra och kanske räcka är väl att göra någon markering i rör 1 för att det är 2 filer i slutet av röret. Problemet är ju att förarna som ska ut på Stadsgårdsleden gärna "svänger ut" lite med vagnen till vänster, så att en buss bakom som exempelvis inte heller kan köra parallellt och som ska köra runt i terminalen. De senare svänger ju gärna ut lite med vagnen till höger för att ta kurvan, vilket gör att flödet stoppas upp.

Jag är fullt medveten om problemet med 401/403 med belastning etc. Att flytta den till Värmöröret är ju en enkel lösning. Den går ju också en annan sträckning än andra Nackalinjer, men man skulle ju kunna tänka sig en större rockad och flytta 402 dit exempelvis, eller fundera på andra lösningar. Däremot inser jag också att exempelvis fler resenärer som ska passera bussfilerna givetvis också har negativa effekter.

Och visst blir det mindre logiskt. Lyckas man få flyt utan detta, så är det ju givetvis bra och inget som behöver göras. Som jag antydde i ett tidigare inlägg innebär ju alla ytterligare åtgärder andra nackdelar. Men det är nackdelar man nog ändå får ta om det kvarstår att det blir 10-15 minuters körtid för att komma in till Slussen. Egentligen tror jag att det också är sådana som arbetar i branschen eller är intresserade av kollektivtrafik som helst vill ha "rör" skilt åt mellan Värmdö/Nackalinjer. Vaneresenärerna lär sig rätt fort nyordningen, sällanresenären vet bara den linje som resenären ändå kan åka. Flertalet som åker 401/403 åker ju inte någon annan linje från Slussen. Frågan är egentligen hur många som funderar över att Värmödlinjerna går i ett särskilt rör? Må vara att det givetvis alltid finns en vits med att linjer som går likartade sträckningar ligger nära varandra, särskilt som man vissa tider hänvisas till stomlinjen. Men 401 är ju egentligen en stomlinje även om den inte får kallas för det....

Min poäng var väl att detta är åtgärder som absolut skulle få effekt. Något kaos ska det inte behöva vara i fyra år. Finns alltid åtgärder som kan göras. Alla givetvis med nackdelar. En del är för dyra och andra gör det krångligare för resenärerna. Men som alternativ till kaos går det alltid att hitta lösningar.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Buss-busen

Citat från: Ulf Berlin skrivet 26 augusti 2016, 09:40:12 AM
Arriva 6222(och 7822)sågs på denna linje igår./Ulf

Inte så oväntat då det är Arriva som kör ersättningsbussarna.