Trafikupphandlingar i Dalarna före 2006

Startat av Ugglan, 23 april 2016, 19:27:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ugglan

Hej!

Skulle gärna vilja veta vilka bolag som körde var i Dalarna före 2006 då Swebus tog över all trafik. Fyller i det jag tror mig veta. Vilka år upphandlingarna skedde år jag inte säker på, därav X-en. Bör någon ort läggas till eller tas bort? (orterna kanske också har ändrats med tiden)

                                              1999-2006                    199X-1999                198X-199X
Falun                                       Dalabuss                     Wasatrafik(Swebus)
Borlänge.                                 Connex.                      Linjebuss/Esse Trafik
Ludvika/Smedjebacken             Connex
Avesta                                     Busslink
Hedemora.                               Connex
Leksand                                   Busslink
Rättvik                                     Dalabuss
Mora                                        Dalabuss
Älvdalen                                   Busslink(Erikssons)
Malung/Fiskarheden.                 Busslink
Vansbro                                   Connex

En lista över VD-ar på Dalatrafik försöker jag också med.
2015-         Conny Strand
2006-2015  Claes Annerstedt
       -2006  Christer Silfverin
Tidigare årtal eller VD-ar vet jag inget om, är det någon som vet det får den gärna lägga till det.

Tack på förhand!  :)


Ruggugglan

Hej,

Jag vet så mycket som att Connex körde i Hedemora fram tills 2006, då Swebus tog över. I övrigt har jag ingen bra info. att komma med, tyvärr.

pn81

Perioden fram till 1999 körde Wasatrafik (som ägdes av Swebus) i Falun.
Samma period körde Linjebuss och Esse Trafik i Borlänge.

j-a

Citat från: Ugglan skrivet 23 april 2016, 19:27:34 PM
Hej!

Skulle gärna vilja veta vilka bolag som körde var i Dalarna före 2006 då Swebus tog över all trafik. Fyller i det jag tror mig veta. Vilka år upphandlingarna skedde år jag inte säker på, därav X-en. Bör någon ort läggas till eller tas bort? (orterna kanske också har ändrats med tiden)

                                              1999-2006         199X-1999        198X-199X
Falun                                       Dalabuss
Borlänge.                                 Connex
Ludvika/Smedjebacken             Connex
Avesta                                     Busslink
Hedemora.                               Connex
Leksand                                   Busslink
Rättvik                                     Dalabuss
Mora                                        Dalabuss
Älvdalen                                   Busslink (underentreprenör Erikssons busstrafik)
Malung/Fiskarheden.                 Busslink
Vansbro                                   Connex

En lista över VD-ar på Dalatrafik försöker jag också med.
2015-         Conny Strand
2006-2015  Claes Annerstedt
       -2006  Christer Silfverin
Tidigare årtal eller VD-ar vet jag inget om, är det någon som vet det får den gärna lägga till det.

Tack på förhand!  :)

(Ser nu att inlägget hamnade i Bussnack istället för Busstrafik, moderator får gärna flytta inlägget dit).

1896

Intressant tråd och lista, jag gör om den från början, blir lättare så:

                     -89.                                       -89 -99.                                           -99 -06.
Avesta:        GDG.                                     Linjebuss.                                        Busslink.
Hedemora:  GDG                                       Linjebuss.                                        Connex.
Falun:         GDG/Wasatrafik.                    Wasatrafik.                                     Dalabuss.
Borlänge:    GDG.                                     Linjebuss/Essetrafik/Wasatrafik.*     Connex.
Ludvika:      GDG.                                     Linjebuss.                                         Connex.
Malung:       GDG.                                     Erlandssons.                                    Busslink.
Vansbro:     GDG.                                     Erlandssons.                                    Connex.
Mora:          Erlandssons/Wasatrafik.      Erlandssons.                                     Dalabuss.
Älvdalen:     Erikssons.                             Erikssons.                                        Busslink.
Rättvik:       Wasatrafik.                           Wasatrafik.                                       Dalabuss.
Leksand:    GDG.                                      Wasatrafik.                                      Busslink.
Dala-Floda: L-E Larsson.                         L-E Larsson.                                       L-E Larsson.

* = Fram till Juni -93.

VD: -81 -92 = Roger Asp. -92 -07 = Christer Silfverin. -07 -15 = Claes Annerstedt. -15 - ?  Conny Strand.

Ugglan

Tack för hjälpen!
Intressant att GDG förlorade all trafik i upphandlingen -89, vet någon varför de gjorde det?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ugglan skrivet 24 april 2016, 18:51:24 PM
Tack för hjälpen!
Intressant att GDG förlorade all trafik i upphandlingen -89, vet någon varför de gjorde det?

Landstinget med Dalatrafik i spetsen ville se en förändring, även om det nog var tråkigt för personalen var detta nog en av GDG:s bättre affärer eftersom förlusten då innebar att skattebetalarna fick lösa in stora delar av de bussar som man hade i Dalarna, vissa bussar var mer befintliga i årsredovisningen än i användbart skick, användbara bussar tilldelades de nya trafikutövarna som i t.ex Linjebuss fall genast placerade om dessa söderut, bussar som var i obrukbart skick skrotades efter inlösen.

1896

Det ryktades ett tag att GDG blivit erbjudna att behålla stadstrafiken i Borlänge, men då hade man resonerat som så att "allt eller inget."

1896

Hittade en kommentar från Toni Schönfelder, gäller i huvudsak västerdalsbanan, men det berör detta ämne ändå:

www.toni-schonfelder.com/pdf/20070726-20.pdf

"När GDG utförde trafiken bildades det påtryckningsgrupper och lokalpolitikerna hängde på, då var argumentet - bara Dalatrafik fick ta hand om trafiken skulle alla problem vara lösta. Nu 20 år senare och tusenfalt dyrare klagar man fortfarande som om tiden stått still."