”Transportstyrelsen ser alla bussföretag som kriminella”

Startat av Kurra-Gurra, 06 november 2015, 13:25:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kurra-Gurra

http://www.bussmagasinet.se/2015/11/bussforetagen-transportstyrelsen-ser-alla-bussforetag-som-kriminella/

Jaha, det börjar dra ihop sig till det hela branschen bävat inför: Transportstyrelsen drar åt tumskruvarna!
Det är ju ingen nyhet för någon inom Bussbranschen att de digitala färdskrivarna ställer kör-och-vilotiderna i en helt annan dager än de gamla diagrambladen, där fem minuter hit eller dit inte spelade någon roll. Ett regelverk anpassat för godstransporter i kombination med många förare, varav en del är ytterst måttligt intresserade av att lära sig dessa, ibland ganska invecklade regler har nu lett till att transportstyrelsen nu gnuggar sina händer och vädrar morgonluft! Vad är väl anlagda bränder i asylboenden jämfört med att någon har kört bussar in i tvätthallen utan färdskrivarkort! Koppla in SäPo!
Eller är det kanske så att man börjar se en betydande del av botten på de offentliga kassakistorna, och därför bestämt sig att ta punggrepp på transportbranschen?
Hur skall man isåfall lösa detta? Kanske kan man beställa ett par-tre stycken bulgariska färdskrivarkort per förare, så kan man skifta dem när färdskrivaren börjar blinka? Det verkar vara en av myndigheterna accepterad lösning! :-X

Vad tycker ni, era yrkeskriminella samhällsfiender? Bör företrädare för bussbranschen släpas ut på gator och torg och dömas till piskrapp? Eller är kanske detta som så mycket annat i Sverige egentligen samhällets fel, och därför kan man inte belasta den enskilde på något sätt!
Skulle problemet försvinna om man byggde fler fritidsgårdar?  ::)

Aniara

Om man nu bara kör linjetrafik under fem mil, varför inte helt enkelt ställa alla färdskrivare på "Out", och tejpa över dem med silvertejp så att man inte oavsiktligt ställer tillbaka dem?  ???

yngrot

Finns väl viktigare saker att lägga dessa resurser på ???  Att behöva ha i kort för att köra runt en buss på garageplan är lite overkill...  men det är ju superenkelt sätt för myndigheten att övervaka genom att titta på dessa digitala filer..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

The Boxer

Jobbar i Norge och där är statens vegvesen inte alls uppjagade om man flyttar bussen på garageplan till exempel utan kort..   men de tar väsentligheter efter vägen