Transdev tog hem trafiken i Umeå

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 april 2015, 10:59:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det blir Transdev som i tio år får köra tätortstrafik och flygbussarna i Umeå från 13 juni 2016.

http://news.cision.com/se/transdev/r/transdev-vann-upphandling-om-umea-stadstrafik,c9764582

Transdev som då hette Veolia började köra lokaltrafik i Umeå i juni 2006 men bröt kontraktet i förtid. Efter två år var det Swebus som tog över och det är också de som nu tappar trafiken om än under namnet Nobina.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Bara att gratulera företaget till återkomsten. :) De två åren som Veolia körde stadstrafiken kännetecknades av att verksamheten var väldigt konfliktfri och stämningen var god.
http://www.transdev.se/press/nyheter/Detail?id=1877664

VK har i skrivande stund inte riktigt helt klart för sig att Transdev är f.d. Veolia, men VF ger en förklaring i slutet av sin artikel:
http://www.vk.se/1437015/de-ska-kora-umeas-bussar
http://www.folkbladet.nu/1471224/har-ar-foretaget-som-ska-koras-ultras-bussar


Ersa

Det ska bli intressant att se vilka bussar Transdev köper in till Umeå. Något begagnat har man väl knappast, och vad jag förstått finns det inga indikationer att något fordon, inte ens B9orna, ska övergå. Så det bli nog en hel del nytt. Men vad? Scania, Solaris, MAN, Volvo eller Mercedes?

Angående B9orna skulle det vara kul att se flera av dem hamna här nere i SL-trafiken. Med nya stolar dom har trepunktsbälten så skulle de nog kunna göra ett bra jobb här i några år till. Täta dörrar, farthållare, förberedelse för extraljus och annan landsvägsutrustning har de ju redan.

BR

Förutom elbussar så ska Transdev köpa in ett 20-tal bussar i Euro 6, men vad finns det för modeller idag i Euro 6?

Johan B

Citat från: BR skrivet 28 april 2015, 16:46:37 PM
Förutom elbussar så ska Transdev köpa in ett 20-tal bussar i Euro 6, men vad finns det för modeller idag i Euro 6?

Går att få Euro6-klassade motorer från de flesta tillverkare.

Jan

Citat från: BR skrivet 28 april 2015, 15:52:49 PM
http://www.tabussen.nu/media/1729/tilldelningsbeslut-objekt-16100-umea-stadstrafik-2015-04-28.pdf

Inte mycket till skillnad mellan Nobina (nuvarande) och Transdev.
Inte så stor skillnad till Nobina
. Knappt 20% till Arriva och Keolis.
I branschen 37 år

Walter

Skulle det inte redan ha köpts in ett antal elbussar till Umeå i både led och 12m utförande? Eller blev det inget av det?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Citat från: Walter skrivet 28 april 2015, 22:08:46 PM
Skulle det inte redan ha köpts in ett antal elbussar till Umeå i både led och 12m utförande? Eller blev det inget av det?

De elbussar som man nu talar om är mkt riktigt dem som presenterades redan 2013, och dessa kommer att köpas och ägas av Umeå kommun, inte av Transdev.

Ersa

Citat från: Walter skrivet 28 april 2015, 22:08:46 PM
Skulle det inte redan ha köpts in ett antal elbussar till Umeå i både led och 12m utförande? Eller blev det inget av det?

Kommunen (huvudmannen/beställaren så att säga) har varit inblandad i olika försök där olika elbussar gått i den reguljära trafiken. Dessa bussar har aldrig ägts av trafikutövaren Nobina, utan har tillhört (eller hyrts in till) ett kommunalt bolag.
Dylika försök kommer säkerligen att utökas med ännu fler elbussar, och dessa bussar kommer i framtiden säkerligen även de att tillhöra beställaren.

BR

Citat från: Ersa skrivet 28 april 2015, 22:20:05 PM
Kommunen (huvudmannen/beställaren så att säga) har varit inblandad i olika försök där olika elbussar gått i den reguljära trafiken. Dessa bussar har aldrig ägts av trafikutövaren Nobina, utan har tillhört (eller hyrts in till) ett kommunalt bolag.
Dylika försök kommer säkerligen att utökas med ännu fler elbussar, och dessa bussar kommer i framtiden säkerligen även de att tillhöra beställaren.

Helt rätt, alla elbussar kommer tillhöra beställaren och på så sätt garanterar man ju ett visst antal bussar i trafiken. Elbussarna byggs klart och servas i Holmsund.

Lars-Håkan_E

Mja, det enda man garanterar är att det i teorin finns x antal elbussar inom avtalet, antalet bussar som används i trafiken lär bero på driftsäkerhet och leveranser av de väl snart 8 månader försenade bussarna.

Det är ju ganska självklart att Umeå kommun måste äga dessa bussar med tanke på att det rör som en satsning där mkt är oprövat och kan dra oerhörda kostnader innan man når tillräcklig driftsäkerhet.

Antagligen kommer Transdev att få ställa upp med ett antal reserver fram till leverans och intrimning har skett.

jocke

Hur kan arriva och keolis ligga så högt men ändå så nära varandra, och lika med de två andra, nobina och transdev. Känns flummigt.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Fredrik Gelin

Arrivas och Keolis bud baserar sig sannolikt på högre vinstmarginal än de andra två.

Ersa

#14
Inte för att Transdev lär ha vunnit enbart pga samräkning av lokalhyra, men de är ju ändå i stort sett det enda företaget som redan har verksamhet på andra sidan gatan, i en lokal som de nu kan säga upp, samt flytta (tillbaka) sina kustbussar till Ultradepån.