Tryckluftstankar B12M

Startat av woseii, 04 mars 2015, 20:18:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

woseii

Hej alla där ute!

Vi har en Volvo B12M Firebus på våran deltidsstation där våran förre stationschef (tillika den som skötte service etc) har slutat utan att direkt ha utbildat någon annan om något på stationen.
Nu har jag och en till fått ansvar för våran buss.
Då vi har kommit till frågan hur det är med tryckluftstankarna, är det lufttork på dessa? och var sitter den i så fall?
Vi har inte lyckats lokalisera tankarna heller. Ska inte påstå att vi har sökt väldigt noga heller.
Men den lilla erfarenheten jag har utav lastbilar är att de brukar sitta lätt tillgängligt vilket vi inte har kunnat se på våran buss.
Ni har säkert betydligt mer erfarenhet utav detta än mig så ni får gärna komma med lite info.
Instruktionsboken vi har nämner inte ett ord om tryckluftstankar så får ingen vägledning därifrån heller tyvärr.

Tack på förhand

homer

Sitter väl 3 st på mitten framför framaxeln har jag för mig

Björn Forslund

På den B10M som jag tittade på senast satt lufttorken lätt tillgänglig bakom luckan mellan axlarna.

JH

Citat från: homer skrivet 04 mars 2015, 20:31:28 PM
Sitter väl 3 st på mitten framför framaxeln har jag för mig

Jag kör en B12M och just där sitter de.

saurer

lufttorken sitter väl där också
i mitten vid framaxeln

Snusmumrik

På de B12M som vi har sitter lufttorken på höger sida ungefär i jämnhöjd med framkant på motorn.
På B10 satt däremot torken fram.
Lufttankar på buss och lastbil kan inte jämföras, på lastbilar sitter de snyggt och prydligt på sidorna. Men på bussar sitter dom där dom får plats, lite här och var.
B12M har några längs fram men det finns även vid bakaxeln/löpaxeln, del säkraste är att gå under och titta.
Din firebus är väl lite av ett specialbygge vad jag har förstått så det kan ju vara ändringar från standard på sådana saker.

Du får väl gå under och kolla hur det ser ut nästa gång du ska till bilprovningen.
Har du ingen bussdepå med verkstad i närheten som kör Volvo? Där kanske du kan få komma in och få lite tips om du frågar?
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.