Trafiknämnden säger nej till 748X

Startat av tågluffaren, 20 juli 2012, 09:28:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Cero

Eftersom "nej" och "går inte" är SL:s favoritord är beslutet inte förvånande. Kundernas behov förefaller också ligga ganska långt ner i prioriteringslistan. Dock är det ju också en kostnadsfråga och eftersom SL inte är marknadsorienterat i traditionell bemärkelse kan man ju inte räkna hem en sådan satsning utan att säkra anslag. Att Södertälje kommun inte vill betala är väl också ganska väntat. Det är ju alltid bäst om någon annan står för fiolerna. ;D

Ulf Berlin

Fullt förståeligt då"vanliga"748an kör från Södertälje C till Fittja på 22 min och där finns T-banan f v b mot Liljeholmen.
M h t kösituationen på E4/E20 i morgonrusningen så går nog detta alternativ på ett ut och då vore det vettigare att
merutnyttja 748Xs vagnar till att förstärka 748an på denna sträcka i stället./Ulf

Omnilasse

Citat från: Cero skrivet 20 juli 2012, 09:35:58 AM
Eftersom "nej" och "går inte" är SL:s favoritord är beslutet inte förvånande. Kundernas behov förefaller också ligga ganska långt ner i prioriteringslistan. Dock är det ju också en kostnadsfråga och eftersom SL inte är marknadsorienterat i traditionell bemärkelse kan man ju inte räkna hem en sådan satsning utan att säkra anslag. Att Södertälje kommun inte vill betala är väl också ganska väntat. Det är ju alltid bäst om någon annan står för fiolerna. ;D

Fast det är väl ingen som säger att det inte går. Debatten om SL (och jag är också kritisk till hur man planerar vissa saker) är intressant. I dagstidningarna kan man ena dagen läsa över att trafiken är dyr i Stockholm, i andra ändan klagas det över att det inte går fler busslinjer och turer till varenda ställe i länet, för som du skriver - det måste finansieras och även om jag väl tror att det skulle kunna vara en populär linje även efter att tågen går igen, så finns det mer prioriterade satsningar som behöver göras i Stockholm på kort sikt. Det är viktigare att folk kommer med bussarna än att inrätta nya linjer.

Men problemet är ju också att SL (om som sagt kommunen själv inte vill betala) givetvis måste erbjuda en rätt likartad standard över länet (även om man knappast gör det idag). Att ersätta buss med tåg måste därför ske med viss restriktivitet.

Nu har man ju en bra förbindelse med 748 till Fittja. Att byta till tunnelbanan där istället för vid Liljeholmen kan knappast ses som en alltför stor extra börda, även om restiden förstås blir något längre. Värdet med linjen är ju ändå främst (i normalfallet) för dem som arbetar i sydväst - till centralen är ju ändå tåg att föredra.

Det är förvisso inte dyrare att köra buss än tåg per sittplatskm. Men att köra buss parallellt med tåg när det finns ledig kapacitet på pendeltågen är mycket dyrt. Få kollektivtrafikbolag har så pass mycket direkttrafik som går parallellt med tunnelbana/pendeltåg som Stockholm. Att driva linjer bara i högtrafik är också väldigt dyrt eftersom nyttjandegraden blir så pass låg.

Direktbussar är förstås bra för att öka kollektivtrafiksandelen, men där tycker jag nog ändå att man i första hand behöver prioritera sträckningar där man inte har direkt tillgång till pendeltågstrafik eller tunnelbana, eller har en relativt lång sträcka att först ta sig till stationen. Och i det här fallet finns ju som sagt redan ett alternativ genom ordinarie 748.

Men som antyds - privata alternativ eller kommunen kan gå in. Det är väl det det handlar om då om man vill erbjuda en bättre standard. Att då som politikern här gör prata om ansvarsfördelning håller ju inte riktigt.   


Lars-Håkan_E

De bussar som används idag är inte användbara vid en ev permanentering av linjen, dessa går på dispens i ett tilläggsavtal för att hålla kostnaden nere.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 22 juli 2012, 20:41:22 PM
De bussar som används idag är inte användbara vid en ev permanentering av linjen, dessa går på dispens i ett tilläggsavtal för att hålla kostnaden nere.

"Observera! Endast linje 748 trafikeras med lågentrébussar."
Källa: http://sl.se/ficktid/vinter/v748.pdf

Ska man tolka det som att 748X körs med gamla uttjänta normalgolvare som inte har lång livslängd kvar? Och får man anta att det krävs stora nyinvesteringar i lågentréfordon om man ska kunna behålla 748X även i framtiden?

Fredde

Citat från: Ersa skrivet 08 augusti 2012, 01:29:14 AM
"Observera! Endast linje 748 trafikeras med lågentrébussar."
Källa: http://sl.se/ficktid/vinter/v748.pdf

Ska man tolka det som att 748X körs med gamla uttjänta normalgolvare som inte har lång livslängd kvar? Och får man anta att det krävs stora nyinvesteringar i lågentréfordon om man ska kunna behålla 748X även i framtiden?

Ja, jag har bara sett B10MA och B12 dito på linjen.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 08 augusti 2012, 01:29:14 AM
"Observera! Endast linje 748 trafikeras med lågentrébussar."
Källa: http://sl.se/ficktid/vinter/v748.pdf

Ska man tolka det som att 748X körs med gamla uttjänta normalgolvare som inte har lång livslängd kvar? Och får man anta att det krävs stora nyinvesteringar i lågentréfordon om man ska kunna behålla 748X även i framtiden?
Just så som redan svarats. Men sedan är det ju en budgetfråga också i övrigt. Även om man skulle kunna kanske hyra lågéntre från annan aktör - eller köpa begagnat (börjar ju faktiskt uppstå lediga sådana runt om i landet nu), så kostar ju ändå trafiken en hel del extra. Det är ju trafik som så att säga inte behövs. Nu har ju denna extra trafik kunnat "finansierats" genom att det uppgått i paketet för spårarbetet på Södertälje. Och i och med att resvägen där blivit något längre har det väl också kunnat motiverats. Men annars ger ju egentligen 748X lite för lite nytta jämfört med pendeltåget. Särskilt som ju ordinarie 748 ändå ger en snabb förbindelse till röda tunnelbanan från Södertälje.

Nico

Visserligen, men då kan man kanske även ifrågasätta vad många andra likartade linjer, t.ex. många högtrafiklinjer som även de går mer eller mindre parallellt med t-bana och pendeln, fyller för funktion? Med tanke på opinionen så fyller onekligen 748X ändå en nisch.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 08 augusti 2012, 08:45:20 AM
Visserligen, men då kan man kanske även ifrågasätta vad många andra likartade linjer, t.ex. många högtrafiklinjer som även de går mer eller mindre parallellt med t-bana och pendeln, fyller för funktion? Med tanke på opinionen så fyller onekligen 748X ändå en nisch.

Sant förstås - men tanken med de andra linjerna är ju till stor del att komplettera tunnelbanan på sträckor där det är stor trängsel. Eftersom linjen "bara" går till Liljeholmen så ger den ju ingen hjälp till tunnelbanan på de centrala avsnitten. Möjligen i sådana fall om den fortsatte till Fridhemsplan. Men frågan är om det då inte går fortare att åka med pendeltåget?

Sedan är väl bara kritiken att upptagningsområdet utanför den omedelbara närheten till pendeltåg är rätt liten. För i princip alla direktbussar i övrigt innebär ju linjen att resenärerna slipper en rätt stor omväg via pendeltågsstationen och därmed får en märkbar tidsvinst.

Men jag är inte negativ till sådana här linjer i sig (givetvis inte), men det är väl bara frågan vilkan annan busstrafik man då skall dra ner på istället? SL brukar väl årligen utöka busstrafiken med ett 40-tal ytterligare dimensionerade fordon för hela länet - men mer än så är nog svårt att klara ekonomiskt.
Bara Nacka/värmdö behöver ju  nästan 10 bussar ytterligare per år för att klara sittplatsgarantin.

Nico

Visserligen krävs det resurser lite överallt, men även i fallet med 748X handlar det om ganska mycket good will som förloras för SL:s del när man lägger ned något som uppenbarligen har varit mycket populärt och efterfrågat.

Vad gäller tidsvinster så har det i många fall rört sig om 20-30 minuter för en hel del resenärer vilket i sig nog kan vara jämförbart med vad som tjänas av de som t.ex. åker sådant som linje 516, 526, 561, 565, 565X, 743 m.fl. linjer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

BSB101

Citat från: Cero skrivet 20 juli 2012, 09:35:58 AM
Eftersom "nej" och "går inte" är SL:s favoritord är beslutet inte förvånande. Kundernas behov förefaller också ligga ganska långt ner i prioriteringslistan. Dock är det ju också en kostnadsfråga och eftersom SL inte är marknadsorienterat i traditionell bemärkelse kan man ju inte räkna hem en sådan satsning utan att säkra anslag. Att Södertälje kommun inte vill betala är väl också ganska väntat. Det är ju alltid bäst om någon annan står för fiolerna. ;D

Rätt vettigt av Södertälje att inte vilja betala då det i Stockholm är landstinget som har till uppgift att (del)betala kollektivtrafiken. Precis som om kommunerna skulle begära att landstinget var med och betalade kommunala vägar då SLs bussar nyttjar dessa.

Cero

Citat från: BSB101 skrivet 23 augusti 2012, 17:56:33 PM
Rätt vettigt av Södertälje att inte vilja betala då det i Stockholm är landstinget som har till uppgift att (del)betala kollektivtrafiken. Precis som om kommunerna skulle begära att landstinget var med och betalade kommunala vägar då SLs bussar nyttjar dessa.

Vill man som kommun ha något som inte en gemensam organisation som landstinget vill betala så står det dem fritt att betala. Det kan ju finnas anledningar till att man vill ge sina innevånare en viss service utöver det som landstinget erbjuder. Ser inget fel i det.

Omvända situationen har garanterat förekommit. Exempelvis lär SL (dvs indirekt landstinget) en gång i tiden ha bekostat bussgatan mellan Huddingevägen och Sockenvägen (runt Östberga sopstation) för att slippa sitta i köerna vid rödljuset. Kommunen var tydligen inte intresserade av den investeringen men SL var det.

Omnilasse

Citat från: BSB101 skrivet 23 augusti 2012, 17:56:33 PM
Rätt vettigt av Södertälje att inte vilja betala då det i Stockholm är landstinget som har till uppgift att (del)betala kollektivtrafiken. Precis som om kommunerna skulle begära att landstinget var med och betalade kommunala vägar då SLs bussar nyttjar dessa.

Nu har förvisso SL varit något svajiga ibland för vad man godkänt när det gäller nya linjer. Ibland har ju också politisk påtryckning i SL:s styrelse gett resultat och andra former.

Grunden för att införa en ny linje måste ju dock bygga på att det är samhällsekonomiskt lönsamt. Gör man (och där brister det väl ibland samtidigt som det förstås aldrig kan bli  någon milimeterrättvisa) ungefär samma nyttovärdering i alla lägen utifrån möjliga alternativ, så blir det rättvist gentemot de olika kommunerna och delarna av länet. Det är ju inte rimligt att bara för att man har aktiva politiker i exempelvis Södertälje som skriver många brev till SL, så får man mycket bättre kollektivtrafik än en annan länsdel. Exempelvis.

Det finns ju redan idag fler kommuner som bekostar kollektivtrafik som SL bedriver. Nattbussen till Waxholm är ett exempel och nu senast sista kvällsturen på helger till/från Hallstavik som bekostas av Norrtälje kommun.

Så - man kan kanske kritisera SL för att det inte är helt rättvist runt om i länet - men idéen är ju rätt bra att om man vill ge sina kommuninvånare en högre standard, då går in själv med mellanskillnaden (eller vad nu SL begär).

Men på ett bussforum kan vi ju ändå notera hur populärt det tycks vara med direktbussar framför tågtrafik (utan att för den skull behöva ställa dem mot varandra).