Trasiga dörrar och lösa hjul på bussar

Startat av RoggaBoy, 22 december 2011, 13:10:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

"Vilhelmina taxi struntar i lagar och regler och kör både skolbuss och vanlig busstrafik med obehöriga chaufförer och trasiga bussar". Det hävdar både tidigare och nuvarande anställda på företaget.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=504511

Både skolelever och andra resenärer har varit med om att bakdörren på Vilhelmina taxis bussar har öppnats under färd mellan Holmsund och Umeå.  
http://www.vk.se/Article.jsp?article=504507

Jan-Åke Olofsson, vd för Vilhelmina taxi, reagerar starkt när VK kontaktar honom med uppgifterna om obehöriga förare och trasiga bussar.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=504508

Kommentarer till dessa artiklar finns de gått om!

JDS

Vad är det egentligen som förarna skulle vara obehöriga för? Förstår inte riktigt...

lil-sis

Bland kommentarerna står det att de låter chaufförer som tagit sitt D-körkort efter september 2008 köra utan YKB-bevis.

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 22 december 2011, 23:43:22 PM
Bland kommentarerna står det att de låter chaufförer som tagit sitt D-körkort efter september 2008 köra utan YKB-bevis.

Så står det, och trots allt gnäll rekommenderar jag ändå att ni alla läser även kommentarerna, då vissa av dessa kan förklara saken bättre än själva artikeln. Nåja, lagen säger iaf klart och tydligt att alla förare som tagit D-körkort efter september 2008 är "farliga i trafiken" utan nya YKB, medan alla förare som tagit D-körkort före augusti 2008 kan köra buss i linjetrafik på övergångsregler i flera år utan att vara ett enda dugg farliga i trafiken...

Jag har själv blivit ifrågasatt av resenärer för att jag inte hade Länstrafiken Västerbottens egna påfund till förarcertifikatkort vid biljettmaskinen när jag körde i Västerbotten. Resenären frågade varför jag "saknade körkort", och ifrågasatte om jag verkligen var behörig att köra buss. Jag svarade som det var, att jag har YKB samt har kört buss i många län i många år, men att ingen från Lycksele bemödat sig med att dra igång sin egna förarcertificeringsutbildning efter att jag tagit anställning på den dåvarande firman (dock ej företaget som nämns ovan), samt något om att solen aldrig snurrat omkring Lycksele som universums mittpunkt under min karriär som bussförare...

/Han som numera har gamla YKB sedan 2001, det där smått värdelösa förarcertifikatet från Lycksele sedan 2008, samt framöver även nya YKB.