Trögstyrda och problem med bromsar på bussar i Södertälje

Startat av Joakim Wahlberg, 04 februari 2011, 20:59:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakim Wahlberg

Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Ersa

"Nobina har problem med delar av sin bussflotta i Södertälje. Skyddsombudet har slagit larm om att Scaniabussarna är trögstyrda och att MAN-bussarna har bromsproblem. Det handlar om de nya Scaniabussarna samt de något äldre MAN-bussarna."

Mikael Ringmarck

Lundas 13,7-metersboggi av samma modell är inte särskilt trögstyrda tycker jag. De är smidiga att ta sig fram med. Men på dessa som är 14,5-meter blir det kanske mer rattande för att komma runt i trånga utrymmen?


New_options

Citat från: Leo skrivet 05 februari 2011, 19:35:48 PM
Inte bara Solaris som krånglar då...

Jag fick samma tanke. Jag minns ju hur det lät - inte minst här på forumet - när Solaris gjorde sitt genombrott. Man kan väl sammanfatta mångas inlägg med en mening... Släng ut kina-skiten och köp riktiga svenska bussar som volvo och scania - då blir allt bra

Ersa

"Att en buss som går motorvägen fram och tillbaka till Karlstad är tungstyrd, det är ok. Men inte att bussarna i stadstrafik är det, säger Peter Boström och tillägger att rattarna i de aktuella bussarna är mindre än i andra bussar varför man nu ska ta reda på om större rattar kan avhjälpa problemet."

Jag är skeptisk. En trögstyrd B9S blir inte ett dugg enklare att köra med den större ratten. Snarare skapar den bara mer besvär och ryggvärk då man måste luta sig framåt för att komma åt att vrida runt den stora ratten. Varför inte istället kräva av tillverkaren att servopumpen är tillräckligt dimensionerad i ens boggivagnar, oavsett om det rör sig om en Volvo, MAN, Scania eller Solaris?

mushkot

Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2011, 10:34:37 AM
"Att en buss som går motorvägen fram och tillbaka till Karlstad är tungstyrd, det är ok. Men inte att bussarna i stadstrafik är det, säger Peter Boström och tillägger att rattarna i de aktuella bussarna är mindre än i andra bussar varför man nu ska ta reda på om större rattar kan avhjälpa problemet."

Jag är skeptisk. En trögstyrd B9S blir inte ett dugg enklare att köra med den större ratten. Snarare skapar den bara mer besvär och ryggvärk då man måste luta sig framåt för att komma åt att vrida runt den stora ratten. Varför inte istället kräva av tillverkaren att servopumpen är tillräckligt dimensionerad i ens boggivagnar, oavsett om det rör sig om en Volvo, MAN, Scania eller Solaris?
MAN-bussarna har, vad jag kommer ihåg, inte heller vidare stor ratt. Uppfattade inte dessa som mer trögstyra än någon annan buss...

Ersa

Citat från: mushkot skrivet 07 februari 2011, 12:47:35 PM
MAN-bussarna har, vad jag kommer ihåg, inte heller vidare stor ratt. Uppfattade inte dessa som mer trögstyra än någon annan buss...

Jag får tydligen omformulera mig utan exempel:
Varför inte istället kräva av tillverkaren att servopumpen är tillräckligt dimensionerad i ens boggivagnar, oavsett vad det rör sig om för tillverkare?

mushkot

Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2011, 12:53:33 PM
Jag får tydligen omformulera mig utan exempel:
Varför inte istället kräva av tillverkaren att servopumpen är tillräckligt dimensionerad i ens boggivagnar, oavsett vad det rör sig om för tillverkare?
Nejdå. Ville bara på samma vis som dig påpeka att rattens storlek i det hela inte behöver ha betydelse om bara servot fungerar som det ska.  :)

Bussföraren

Det här är ju en samverkan av Rattmodell, inställningar av servohjälp och däckutrustning.

Jmfr H59 och H11 och de protester som följde då

Ersa

Citat från: mushkot skrivet 07 februari 2011, 13:06:31 PM
Nejdå. Ville bara på samma vis som dig påpeka att rattens storlek i det hela inte behöver ha betydelse om bara servot fungerar som det ska.  :)

Där är vi helt överens :) Och jag anser vidare att rätt väg att gå är att låta rattarna förbli bekvämt små. Istället är det servon som måste underhållas. Att försöka lösa problemet med att förstora ratten känns som att gå bakåt i utvecklingen.
Missförstå mig nu rätt. Jag gillar att köra Spårvägssällskapets högerstyrda skvader med frontmotor, manuell osynkroniserad 4-växlad låda och absolut ingen servostyrning, men under mitt vanliga arbete som jag jobbar med 8-12 timmar/arbetsdag säger jag inte nej till bakmotor samt moderna hjälpmedel som t.ex servostyrning och sekventiell växellåda. 8)

mushkot

Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2011, 14:16:57 PM
Där är vi helt överens :) Och jag anser vidare att rätt väg att gå är att låta rattarna förbli bekvämt små. Istället är det servon som måste underhållas. Att försöka lösa problemet med att förstora ratten känns som att gå bakåt i utvecklingen.
Missförstå mig nu rätt. Jag gillar att köra Spårvägssällskapets högerstyrda skvader med frontmotor, manuell osynkroniserad 4-växlad låda och absolut ingen servostyrning, men under mitt vanliga arbete som jag jobbar med 8-12 timmar/arbetsdag säger jag inte nej till bakmotor samt moderna hjälpmedel som t.ex servostyrning och sekventiell växellåda. 8)
En annan väg att gå skulle vara att effektivisera elsystemet med bättre generatorer (istället för de simpla med 50-60% verkningsgrad som är vanliga än idag) och köra el-servo istället. Där går det även att vinna en del i förbrukning också. Dock kanske inte så applicerbart på äldre fordon...

mushkot

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 februari 2011, 21:08:57 PM
Det blir ju ingen skillnad alls i detta fall om pumpen drivs med en elmotor resp med en rem, det är inte där problemet sitter.
Dessutom lär bränslebesparingen bli försumbar på en sådan motor, man slipper byta rem men istället får man nya eldetaljer som kan och kommer att krångla.

Att bussarna på en depå är trögstyrda men inte på en annan kan bara bero på ett fåtal saker, annat pumptryck i kombination med annan däcksutrustning eller så är det enbart något som förarna på den ena depån upplever, skifta 2 bussar så har man utrett om det är ett problem eller om det kanske beror på att man tidigare haft en modell med väldigt lättgående servo, typ som inlägget längre upp tog upp.
Jag pratar om att ersätta det hydrauliska systemet helt, och istället använda elmotorer. Och ja, det kan tänkas ha märkbar effekt på bränsleförbrukningen då hydrauliska system tenderar att ha en mycket låg verkningsgrad, nedåt 15-20%.