(https://i.postimg.cc/26qDGDmw/7411-514-So-St-B.jpg)
CHR 22S
Åh den nya generationen MAN ledbussen är i trafik idag.
Vad bra. :) :) :)
Fy fan va ful buss!
Ja,den fronten var inte snygg inte :P/Ulf
Jo, hade nog sett bättre ut om den svarta luckan i fronten istället hade varit röd.
Just mängden svart som lämnats kvar som gör att jag personligen tycker den är så snygg. Många gör misstaget att täcka alla svarta ytor med färg vilket verkligen kan förstöra en design.
På 7402 har de satt numret på det sneda röda. Varför kan inte inv numret och dekalerna sitta på samma ställe. Hur svårt kan det vara??? >:(
Kanske testade man på de första vagnarna och valde sedan det man tycker blev bäst?
Hur kan någon tycka att siffrorna sitter bra på 7402? Nu finns det en stor platt glasyta i fronten som.är utmärkt för dekaler och inv nummer (se bild ovan). Ändå ska det exprementeras.
Det finns ett regelverk för hur bussarna ska se ut, och i många fall är detta nästan ett reglemente på stängt militärt vis. Färgkoderna, bredd och placering på de vita linjerna, typsnitt och exakt placering av inventarienummer... Allt är styrt i minsta detalj, ända till tillåtna färger på de olika delarna av backspeglarnas kåpor. Jag har sett backspegelbyten på ett flertal bussar då de var tvungna att tas ner och lackas om, då de var röda och/eller svarta på fel delar av kåporna.
Vad jag vet så var svarta grillar likt denna förbjudna förr. Men ibland verkar dylika undantag ske, kanske pga slarv?
Att ha siffrorna på den röda delen som på 7402 är sämre visuellt, ja. Helt klart. Men det är korrekt enligt regelverket. På 7411 syns sifforna mycket bättre, men om en mindre operatör eller underentreprenör skulle montera sifforna så, skulle det bli en tillsägelse uppifrån rätt snabbt.
Varför är siffrorna på 7402 rätt enligt regelverket? Måste de sitta på den röda ytan även om det är idiotiskt? Regelverket borde istället säga att de ska sitta rakt på en bra yta. Men här ser man ju klart och tydligt att det inte finns något intresse från SL att ta fram regler anpassade till varje fordonstyp.
Att svart grill skulle vara förjudet är det larvigaste jag hört. Skulle vara i SL-land då. Ute i den riktiga världen finns hur många bussar som helst med svart grill. Dessutom gick det ju tydligen bra på H3 och H22.
Jodå, det är faktiskt så att regelverket går före praktisk synlighet. Jämför 739x-bussarna hos Nobina där sifforna framtill går runt hörnet.
Den från Volvo svartlackade "grillen" är dessutom omlackad i blått, för att uppfylla kraven.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/N/Nobina/Nobina%20Sverige/7300/index.html#Nobina%207394%20Uppsala%20centralstation%20110812b.jpg
Citat från: DL skrivet 19 april 2020, 13:04:56 PM
Varför är siffrorna på 7402 rätt enligt regelverket? Måste de sitta på den röda ytan även om det är idiotiskt? Regelverket borde istället säga att de ska sitta rakt på en bra yta. Men här ser man ju klart och tydligt att det inte finns något intresse från SL att ta fram regler anpassade till varje fordonstyp.
Att svart grill skulle vara förjudet är det larvigaste jag hört. Skulle vara i SL-land då. Ute i den riktiga världen finns hur många bussar som helst med svart grill. Dessutom gick det ju tydligen bra på H3 och H22.
Du kan inte jämföra dagens hyperdesignade bussar med gamla H3, H22 osv. då de äldre fordonen så att säga hade mera yta i fronten då vindrutor inte gick lika långt ned osv. Det innebar att det fanns helt andra möjligheter till att sätta synliga nummer och annat samtidigt som de lackerade ytorna även i sig var större.
Att lokaltrafikbussar mm. sedan har en viss lackering har, förutom att varje bolag har en företagsidentitet, även att göra med att de måste vara lätt igenkänningsbara för olika kategorier. Allt då från resenärer med synnedsättningar till polis och räddningstjänst. För de senare handlar det även om att snabbt kunna identifiera ett visst fordon i en större mängd och då är det viktigt att man vet på ett ungefär var man ska titta istället för att behöva gissa. I detta ingår även att det finns en designmanual som varje entreprenör är skyldig att följa enligt avtal. I just det här fallet så är det sannolikt bättre om inv.nr, handikappdekaler etc. sitter som det gör på 7402, dvs. på det svarta glaspartiet istället för längre ned och på sniskan.
Sedan är det ett problem med att det är väldigt många olika fordonstyper som florerar. Ofta kan t.o.m. vagnar av samma märke ha olika versioner beroende på facelifts och annat. Att hålla sig med en ständigt uppdaterad designmanual ned på enskild detaljnivå blir då ett sisyfosarbete. Därav har man istället valt att utgå från vissa grundkriterier som man sedan får ha en dialog om mellan beställare och entreprenör. Tyvärr är det dock numera inte ovanligt att en del entreprenörer gör lite som de vill.
Angående svart grill så har ju även Volvo 8900 det. Även om många har fått röda grillar efter krockar. Även där verkar det svårt med en standard. Nä det är bara ren slöhet att bussarna ser ut som de gör i SL-land.
Citat från: Nico skrivet 18 april 2020, 19:46:29 PM
Jo, hade nog sett bättre ut om den svarta luckan i fronten istället hade varit röd.
Jag hade hellre sett att det svart under rutan hade varit rött, detta ser inte bra ut.
Slöhet vet jag inte om det är. Snarare att de fastställda existerarande reglerna efterlevs hårdare hos vissa operatörer och i vissa områden, än andra.
Hur som helst, tack för bilden Hogoblin. Kul att se något nytt i trafiken.
Citat från: Bussmicke skrivet 19 april 2020, 13:59:41 PM
Jag hade hellre sett att det svart under rutan hade varit rött, detta ser inte bra ut.
Säger inte emot dig, tvärtom instämmer jag. Kruxet är ju att det är här som designfolkets iver med "snygga" utföranden spökar. Det är ju krångligare att hålla på och tejpa för plastfilm på nederkanten av rutan, och samtidigt få det snyggt och hållbart, i jämförelse med att lacka luckan i fronten.
Citat från: DL skrivet 19 april 2020, 13:42:27 PM
Angående svart grill så har ju även Volvo 8900 det. Även om många har fått röda grillar efter krockar. Även där verkar det svårt med en standard. Nä det är bara ren slöhet att bussarna ser ut som de gör i SL-land.
Du har rätt att tycka vad du vill. För din info, om du vill ha lite mera sammanhang, kan jag nämna att "SL" har två st. fordonsförvaltare för buss. Rent praktiskt ska de hinna med att både göra inspektioner, delta i upphandlingsärenden, följa upp affärsfrågor, hantera mängder med ärenden som rör ombordutrustning, hantera fordonssäkerhet samt allmänt fungera som remissinstans för fordonsrelaterade frågor från olika håll osv.
Då det finns ca 2 200 bussar i SL-trafiken, som då även byts kontinuerligt mellan depåer och områden utanför Stockholms län, så går det alltså inte rent praktiskt att jobba med varje enskilt fordon på detaljnivå. Därav då att det finns manualer (som de facto är att betrakta som standarder) mm. som entreprenörna ska följa... vilket det numera är lite si och så med hos somliga vilket då skapar ytterligare merarbete. Om du sedan tycker det är slött skött av "SL" så är det upp till dig.
Det fungerar utmärkt i andra storstäder som ex Berlin.
Men de har ju t.o.m. typbroschyrer för varje busstyp.
Själv tycker att den svarta grillen är snygg. Synd att flertalet verkar ha så svårt för modern design. Det ska se ut som det alltid gjort annars är det per automatik fult. Lite konstig inställning kan jag tycka.
Inte första gången en Arriva buss har sitt inv nummer"på snedden":
(https://i.postimg.cc/d1zqKWDT/IMG-3636.jpg) (https://postimg.cc/dkjM2j2q)
Sergels Torg 2019-09-25./Ulf
Nä precis. Det ser hemskt ut.
På Volvo 8900 satt främre invnr i första början rakt ovanför grillen, så nära vindrutetorkarens fäste man bara kom. Detta ändrades på senare bussar till att bli "runt hörnet", men tror faktiskt att Nobina 7605-7608 som levererades tidigt, har kvar sina siffror där ovanför grillen än idag.
Personligen hade jag gärna sett att alla bussar hade dem placerade tydligt, i reflekterande material, och gärna placerade på ett svart fält. Men då hade man fått en erinran eller åkt på hot om vite. ::)
Jag måste vara korkad men varför inte bara montera dem rakt ovan den svarta grillen bredvid SL märket så nära höger vindtorkare (sett framifrån) som möjligt. Det är ju hur enkelt som helst. Varför måste det hela tiden krånglas till?
Du är inte korkad. Om halva svarta varit rött hade nummerproblemet varit löst..
Det blev lite förvirrande där, DL. Läste du mitt inlägg och skrev därefter om exakt samma position av siffrorna som mig, fast med andra ord?
Hur som helst, så här ser 7605-7608 ut än idag enligt vad jag vet.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/N/Nobina/Nobina%20Sverige/7600/index.html#Nobina%207605%20Danderyds%20sjukhus%20(T)%202015-11-06.jpg
Siffrorna sitter utmärkt bussen på din länk. Svårare än så behöver det inte vara.
Tack. Det är faktiskt jag som monterat dem där. ;D Detta efter att de äldre siffrorna på i stort sett samma plats blev slitna och började falla bort. Lät då bli att sätta de nya siffrorna runt hörnet, eller snett ovanför strålkastarna. Likaså hamnade de bakre siffrorna uppe på det svarta fältet nära bakrutan, istället för på den röda lacken. Inte helt regelmässigt, blev jag varse om, men mycket tydligare för förarna som skulle direktanropa sina kollegor.
Det blev bra. Även enklare bättre för oss bussfotografer. :)
I samband med denna diskussion drog jag mig till minnes att inv.numret satt lite olika på de Volvo B9S som köptes in till Trängselförsöket beroende vilken operatör bussarna levererades till. Nedan en liten illustration:
Busslink och Connex bussar hade samma placering av inventarienumret.
(http://oskara.se/bilder/Busslinkbilder/album/6600/Busslink_6608_070810.jpg)
(http://oskara.se/bilder/Connexbilder/album/3800/Connex_3854_060808.jpg)
Så sedan Swebus där inventarienumrets placering kanske inte var den bästa.
(http://oskara.se/Swebus_6072_060511.jpg)
Siffrorna bör givetvis sitta på själva bussen, och inte på luckor som kan lossna under färd och hamna i diket. Speciellt på Volvo 8500...
Dessutom är bussens vänstra hörn framtill rätt position, så man som mötande chaufför ser kollegans nummer, om anrop behöver göras.
Hej, tack för en trevlig bild och grattis till fångsten! Jag misstänkte att de börjat tursättas då jag såg luckor bland dessa vagnar vid rampen i Råstagaraget när jag passerade i helgen.