Flygbussarna permanent borta från terminal 5 på Arlanda?

Startat av 846, 24 januari 2024, 00:06:20 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

846

Sedan flera år har Flygbussarna inte stannat vid terminal 5, vare sig för avstigande eller påstigande. Enligt Swedavia har det berott på ombyggnadsarbeten. Dessa är nu klara men bussarna är inte tillbaka och nu skriver Swedavia ingenting om tillfälliga förändringar utan istället följande:

"På grund av tillbyggnaden av Terminal 5 med bland annat en ny säkerhetskontroll finns inte längre någon angöringsyta för bussarna vid Terminal 5."

Tidigare fanns alltså plats för avstigande vid avgångshallen på terminal 5 samt plats för påstigande på undre våningsplanet, d.v.s. ankomsthallen terminal 5 men nu finns det inte plats alls - permanent? I sammanhanget kan nämnas att det finns möjlighet för taxi att släppa av passagerare vid avgångshallen samt ta emot passagerare vid ankomsthallen.

Maven

Värst är för den som ankommer till Terminal 4. För att hämta incheckat bagage krävs en lång promenad innanför säkerhetskontrollen, därefter motsvarande promenad på utsidan för att ta sig till busshållplats Terminal 4. Hade det varit SJ på 70-talet som drev Swedavias verksamhet hade man kunnat tro att de försökte göra den så dålig att de kunde avveckla den.

Sundås

Det stämmer att bussarna inte kommer att återkomma till Terminal 5, åtminstone inte i närtid. Från början var det tänkt att angöringen skulle ske i anslutning till terminalen, likt hur det var tidigare. Swedavia hänvisar dock till nya säkerhetsregler där tunga fordon inte får köra i för nära anslutning till terminalbyggnader.

På längre sikt är planen att skapa ett "angöringshus" i anslutning till terminal 5 där buss, taxi och privatbilar ska kunna angöra.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Bussmicke

Citat från: Sundås skrivet 31 januari 2024, 09:54:56 AMSwedavia hänvisar dock till nya säkerhetsregler där tunga fordon inte får köra i för nära anslutning till terminalbyggnader.

Vilket Nonsens, funkar ju annars överallt världen men inte i duktiga Sverige.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sundås

#4
Ja, jag håller med i sak. Men det gäller inte på befintliga terminaler, är däremot ett krav när de byggs om (gäller även internationellt, det är en överenskommelse inom flyget). Så det lär bli mer vanligt i framtiden.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se