Diverse bilder från Stockholm Sydväst [11 bilder]

Startat av DEB, 25 april 2021, 12:56:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DEB

Under påskhelgen tog jag medvetet ett antal omvägar förbi Eriksbergs trafikområde, med tyngdpunkten på Tumba och närliggande områden. Detta eftersom ett flertal 26xx-vagnar flyttat in i området på sistone, som inte bara medför nya fotoobjekt utan även stressade på mig att fota sådant som i skrivande stund redan har eller inom snar framtid riskerar att försvinna.

Klicka på bilderna för bättre upplösning.



Vi börjar den 1 april i Tullinge där nyinflyttade Keolis 2632 uppenbarade sig.



Sedan for jag en pendeltågsstation söderut till Tumba. Keolis 5773 rullar nog på ganska oberörd av de senaste tillskotten, men får komma med på bild ändå.



Ännu en 26xx-vagn, 2604 närmare bestämt.



Keolis 6046 fick också vara med.



Flexvagnen 1520 var ute och rullade på uppdrag, vid fototillfället på linje 725.



Keolis 6646 har hunnit mellanlanda i Nobinas ägo som 2193 under några år, men hittat tillbaka till Keolis. Två veckor efter fototillfället togs vagnen ur trafik. Även 6620 syntes till, och togs ur trafik några dagar efter 6646. 6647 verkar ha gått samma öde till mötes, och därmed finns inga 66xx-vagnar kvar i Eriksberg.



Två dagar senare var jag återigen ute och flaxade i Tullinge en kort stund, där denna 39xx-vagn från 2006 var ute och rullade på 722.



En avstickare till Hallunda hanns även med. Jag tror att 64xx-vagnarna är för många till antalet för att kunna ersättas helt i närtid, särskilt på blåbusslinjerna där ledbussar nog är att föredra.



Ett rött syskon på 718 tog jag på tillbakavägen.



Slutligen gav jag mig även ut på söndagen där 39xx-vagnarna tursattes i hög utsträckning. Här syns en utav dem på korta linje 715.



...Och avslutningsvis en annan stunden därpå, nämligen 3961.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Bussmicke

Mycket trevligt med Botkyrkabilder. Jag är uppväxt i norra Botkyrka. Jag har bott i Alby, Fittja, Tuillinge och Tumba så de platserna betyder extra mycket för mig.

Tur jag sprang på 6620 i Fittja i mars då. Trodde då de skulle bli kvar åtminstone våren ut.


Denna har inte varit blå jättelänge om jag minns rätt så de kanske blir kvar ett tag till.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mackan05

3960 agerar enligt uppgift utbildningsbuss nu, så den kommer bli desto svårare att få bild på. Vet ej om det är temporärt eller permanent.
/Marcus

Mackan05

Även samtliga 63xx har tagits ur trafik, tillsammans med 6413 & 6483 (båda Eriksberg).
/Marcus

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.