SL H82 6782 för 45 år sedan

Startat av Gunnar D, 21 april 2021, 09:56:06 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar D



H82 6782 får lite omvårdnad vid Slussen i apr 1976.

Mvh Gunnar

zjbus

Stort tack för ditt trevliga foto! Ursprungligen SJ 0782 BB 351 Volvo B58-60 SKV. Källa: SBH
Mvh zjbus

Ulf Berlin

Kul med en bild på en Björknästur med dessa,som jag kommer ihåg mest gick på Värmdöturer :)/Ulf
(Hade dessa barnvagnsutrymme?)

HB

Jag körde H82 eller "Arlanda" som dom kallades på samtliga linjer i Nacka-Värmdö. På slutet var samtliga placerade i Björknäs. /Henrik/

S Svensson

Fin buss. En av de första Volvo B58. Skulle vilja fråga lite om bussarna gick bra från början. Pratade med en person som var förare i Kungsbacka. Där hade man några av de första Volvo B58. Han menade att det var en del krångel när de var helt nya. Jag vet inte vilka individer som var placerade i Kungsbacka, som tillhörde Göteborg. Nu var det säkert H81 som gick där och några sådana kom lite senare till SL. H82 var ju buss som gick på Arlanda. Man kan väl inte kalla den flygbuss men nästan i varje fall. Vad jag kan se på bilden har den kvar de höga sätena.

HB

H82 var ett SL-littera som garanterat inte användes i Kungsbacka. Inte heller i Björknäs, utan där hette dom kort och gott "Arlanda". De enda problem man hörde talas om var om växellådan.  Som manuella bussar var det svårt att veta vilken växel du fick i när du skulle starta. Var det tvåan eller blev det backen? Alla i Stockholm byggdes sedermera om till halvautomat med wilsonlåda. Då försvann problemet med backen. /Henrik/

Gunnar D

På CF var det inget problem med att avgöra om det var tvåan eller backen. H82 har jag bara kört en gång nämligen 1973 på Yxlan mellan färjelägena när jag bytte med en förare från Da som ville köra CF. Ingen lång sträcka således...

/Gunnar

Bengt H

Citat från: HB skrivet 05 maj 2021, 07:15:12 AM
H82 var ett SL-littera som garanterat inte användes i Kungsbacka. Inte heller i Björknäs, utan där hette dom kort och gott "Arlanda". De enda problem man hörde talas om var om växellådan.  Som manuella bussar var det svårt att veta vilken växel du fick i när du skulle starta. Var det tvåan eller blev det backen? Alla i Stockholm byggdes sedermera om till halvautomat med wilsonlåda. Då försvann problemet med backen. /Henrik/

Det med svårigheten att skilja mellan tvåan och backen känner jag igen från andra tidiga manuellt växlade B58. Jag har mer än en gång råkat ut för att bussen oväntat ville gå bakåt när jag hade tänkt mig framåt. Vid trafikljus lärde jag mig att lägga in tvåan strax innan bussen stod helt still. Då var backen omöjlig att få in och jag var säker på att ha rätt växel när ljuset slog om till grönt.

SJ behöll en tid några B58/SKV även efter att SL tagit över förortstrafiken i Stockholm och några av dem (tre stycken?) gick i Göteborg. De såldes sedan till SL och när jag körde på SJ i Göteborg var de borta därifrån.