Ny Midi buss kommer till Sverige ZAZ Zaporizjkyj Avtomobilebudivnyj Zavod,

Startat av Jan Sjöberg, 18 april 2021, 13:24:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Sjöberg

Ukrianska tillverkaren ZAZ kommer försöka komma in på Svenska bussmarknaden inom kort.
Dem har inte haft någon Euro6  i sitt sortiment men nu finns det och det har sålts redan till Polen med gott resultat
Ska bli Spännade detta. Bara för några år sedan sålde vi våra utslitna bussar till Ukraina och du är det dem som kommer sälja nya bussar till oss. Kommer komma mycket mer om detta framöver.   .

I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

toddetoddelito

Nu vet jag inte hur just de bussar som skulle säljas till Sverige skall se ut, men baserat på de bilder som kommer upp när man söker känns det ju som att de kommer att ha ganska begränsat användningsområde åtminstone i Stockholmsregionen. Möjligen att Närtrafiken kan få nytta av sådana när de (i Sollentuna, Täby och Norrtälje vanliga MAN) ger sig. I övrigt tror jag att entreprenörerna för de stora avtalen söker en så homogen bussflotta som möjligt, och då är det tveksamt om midibussar får plats.

Sedan finns det ju andra företag och andra regioner, där det säkert ser annorlunda ut. Och även om Scania, Volvo och MAN gör väldigt bra bussar, så tycker jag nog att lite variation skulle vara kul. Vore väldigt kul att se ZAZ i SL-rött, även om det nog bara kommer fortsätta vara en önskedröm :)

homer

antar att de kanske är denna modell som avses?

https://www.easternbuses.pl/zaz-a10ang/

ser ju inte jättemodern ut på förarplatsen, men det fungerar säkert...

Lars-Håkan_E

Knappast aktuella i detta utförande i Sverige, helmanuell växellåda, inte lågt golv etc.

Jan Sjöberg

Det kommer snart en hemsida på Svenska
Sitter en Cummins Motor  och går att få med Automatlåda Alison
Den kommer kunna specas enligt krav från beställare
En buss ska tas in landet på prov av mej   sedan får tiden utvisa
Det är rätt pris i alla fall  cirka 900 000 reg och klar för Svenska förhållandet

Betäckningen på den som kommer är ZAZ A10 C

Finns i Polen där den  blev varmt emottagen av både resenärer och förare 
min tanke i första hand  Skolbuss segment

   Lite mer om den här
https://transinfo.pl/infobus/mpk-czestochowa-testuje-zaz-a-a10-_more_116406/
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Ersa

Vegorna som kom till Norrtälje hösten 2000 var väl tillverkade i Polen, där i stort sett varenda "svensk" buss tillverkas sedan flera år. Dessutom har vi turkiska Temsa lite här och var i landet.
Att bussarna tillverkas i Östeuropa är verkligen ingen ny utveckling, utan har väl varit normal vardag i åtminstone 10-15 år nu.

Kombinationen stadsbuss med lågentré och lång golvspak till den manuella växellådan får mig verkligen att le. Detta hade alla låggolvade stadsbiussar i Kanazawa, Japan också, vilket inte hindrade ens yngre småväxta kvinnor att köra dem mjukt i stadstrafik, i en stad som motsvarar Göteborg i storlek.  :)

Citaro C2

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 april 2021, 19:51:07 PM
Knappast aktuella i detta utförande i Sverige, helmanuell växellåda, inte lågt golv etc.

Inte lågt golv? Det är ju lågentré. I Sverige har ju var o varannan buss lågentré. I merparten av Europas länder är det låggolv rakt av som gäller. Av någon märklig anledning tycker de nordiska länderna att högt insteg bak är bra i förortstrafik.

B10M

Om man inte kan gå i trappor kan man stanna i framdelen. Lågentré passar utmärkt i förorter, utom på rena servicelinjer. Det är för övrigt bara du som hakar upp dig på lågentré, dubbeldörrar och så vidare. Alla andra nöjer sig med en buss som transporterar dem dit de ska.

Ersa

Högt insteg bak? Passagerarna stiger ju normalt bara in framtill samt i vissa fall i mittdörren med rullator och barnvagn. På sin höjd är det "utsteg" som gäller för den sista dörren, på sin väg ut. I många medelstora städer som t.ex Östersund har man i princip enbart kört med lågentréfordon typ Scania OmniLink, och inte en enda ren låggolvare i stadstrafiken.

Det är iaf kul att den här modellen redan fått ett bra mottagande i bl.a Polen. Om den nu inte blir populär i lilla Sverige pga våra åsikter om bussar, gör detta knappast något för tillverkaren, då den svenska marknaden är en väldigt liten del av den totala Europamarknaden. Dvs ungefär en fjärdedel av Polen i storlek.

Citaro C2

Med insteg bak menar jag när man har barnvagn och ska gå på en ledvagn med barnvagsplats i bakre delen.

Jag har inget emot lågentrébussar om de är kortvagnar men ledvagnar föredrar jag i låggolvsutförande.

Och precis som Ersa skriver så är den Svenska marknaden väldigt liten och lågentrébussar i ledvagnsutförande har jag inte sett i något annat land (bortsett Nederländerna).

Scania Citywide är väl den enda modellen.på marknaden numera vilket säger allt.

Ersa

Jaha. Jag uppfattade att tråden handlade om tvåaxliga bussar på 12 meter och kortare, och skrev mitt inlägg med den synvinkeln.

Citaro C2

Jo mitt första svar var ett svar till Lars-Håkan_E som skrev att bussarna inte har låggolv. Jag vet inte riktigt vad han menade med det eftersom de har lågt golv i främre delen av bussen vilket är väldigt vanligt i Sverige.

Att trådar spårar ur är ju väldigt vanligt på gott och ont.

Hur som helst så vore det kul om bussmodellen dök upp här som lite variation.

Lars-Håkan_E

Eftersom det diskuterades en möjlig användning på Stockholms Service/Närlinjer kommenterade jag att bussarna inte hade lågt golv.

Jag skulle se det som helt otänkbart att använda bussar utan detta på linjer helt avsedda för funktionshindrade, rullstolsbundna och personer med rullatorer, Färdtjänstnämnden skulle knappast acceptera en sådan försämring.

Citaro C2