Umeå efter Hybricon?

Startat av AO, 15 april 2021, 17:40:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Avtalet med Hybricon i Umeå har ju som bekant sagts upp. Vad blir det för bussar som kommer ersätta dessa? Blir det el eller HVO? Nytt eller begagnat?

Umeå Bussar

Hej!

Ska vara 3 begagnade o 2 helt nya som ska ersätta dessa tills vidare.

Min gissning på de 3 begagnade är ledvagnarna 8070-8072. Såg 8071 körandes mot Transdev i röd lack o 8070 o 8072 är redan på plats i Umeå blåa.

De 2 som ska vara helt nya e oklart hittils.

O de nya elbussar som ska köra i framtiden ska vara nattladdning som det sagts, vad för märke på de är också oklart ännu

AO

Tack för info  :)
Men räcker verkligen 5 vagnar för att täcka upp? Var inte vagnarna från Hybricon fler?

Umeå Bussar

Hybricon vagnarna ska ju inte trafikeras från o me 26 April vilket är även då som vi går över till sommar tabellen, blir ju färre turer där.

Sen finns det ju även andra vanliga vagnar som vi redan har. B9or, VDL o MANs som troligen också kommer att användas där, de brukar redan synas rätt mycke på linje 9 :)

Ersa

I förrgår (3 juni) mitt på dagen, såg jag en grön ledvagn, ytterst lik elbussarna från Umeå, gå på bärgare på E4 förbi Uppsala.
Vad blir det nu för dem? Demontering eller ny trafik någon annanstans? Om svaret redan presenterats i forumet innan, så har jag då inte hittat det via sökning.

bussgrabben

Hybricon-bussarna står på rad efter Strömvägen och ser mer eller mindre fallfärdiga ut i skicket just nu. De har stått där ett bra tag nu.