Kommunal: Stoppa skyddsglasen i bussarna!

Startat av roggek, 19 december 2020, 11:43:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BSB101

Att man lyckas sätta dit plexiglas tidigare och samtidigt upprätthållit en bra trafiksäkerhet säger inget om hur man lyckas nu. Speciellt när detta handlar om att sätta upp plexiglas i efterhand i en befintlig konstruktion och där plexiglaset har en helt annan funktion än tidigare plexiglas. 

mittlinje

Om nu plexiglaset har en annan funktion nu så kan det innebära att även förarna får ha en annan reflektion - förutsättningar ändras. Så vi skall nog inte vara så stelbenta...... Det finns säkert lösningar på ett eller annat sätt. Finns det ingen lösning är det inget problem!

Gano

Det finns reflexfria plexiglas, som kan monteras in i efterhand. Visserligen är de dyrare, men säkrare. Utomlands monteras det en hel del reflexfritt.

buskörare

Citat från: mittlinje skrivet 22 december 2020, 18:35:50 PM
Om nu plexiglaset har en annan funktion nu så kan det innebära att även förarna får ha en annan reflektion - förutsättningar ändras. Så vi skall nog inte vara så stelbenta...... Det finns säkert lösningar på ett eller annat sätt. Finns det ingen lösning är det inget problem!

Det är nog ingen annan än möjligtvis de som bestämmer som är stelbenta. Jag är rätt säker på att det inte är plexiglasskyddet i sig som de har nått emot, utan vad just detta skydd medför. Dvs för mycket reflektioner. Alla gånger finns det lösningar på det problemet, men som i så mycket annat, är det väl kontorspersonal som bestämmer huruvida saker ska lösas eller ej.

roggek

Polisen har inspekterat bussar med plexiglas vid Nobinas garage i Tyresö.
Citat– Det finns lösningar som gör att förarna slipper reflexer, säger polisinspektör Michael Wänéus.
Michael Wänéus menar att eftersom plexiglaset sitter fastmonterat i grinden in till förarplatsen går det att köra med grinden öppen.

– Då finns inget blänk som lurar föraren. Grinden kan vara stängd när framdörren öppnas för att släppa på passagerare. När alla har satt sig kan föraren öppna grinden, den öppnas framifrån och bak, så att det blir en avskärmning mot passagerarna.

https://ka.se/2021/03/03/polisen-utreder-plexiglas/


"...grinden på bussen, den öppnas och stängs, öppnas och stängs, öppnas och stängs..." (Känd barnvisa) ::)

Lars-Håkan_E

Inom SL området har det ju sedan urminnes tider varit ett absolut krav att bussar i trafik måste vara utrustade med fungerande grindströmbrytare kopplad till summer som larmar om grinden öppnas när P-bromsen inte är aktiverad.

Kan man se mellan fingrarna med detta nu?  Då riskerar man att lösa ett problem men få tillbaka ett annat gammalt problem som tyvärr lett till dödsfall. (Jag förlorade själv en kollega och kurskamrat p.ga en icke fungerande summer och har själv varit nära en katastrof)

Ersa

Det här är bara ett förslag från en enskild polisinspektör.

"Sedan är det upp till skyddsombud och arbetsgivare att titta på om det här en möjlig lösning som de kan acceptera."

Nej. Förargrinden med sin strömbrytare är ett krav från SL som fanns långt innan nuvarande arbetsgivare ens kom in via upphandlingarna. Detta har dessutom därefter utökats med krav på den så kallade Råstabromsen, där spärrventilen ska hoppa upp, samtidigt som larm och varningsblinkers aktiveras, om motorn stängs av utan att handbromsen är åtdragen innan.
Det skulle vara oerhört märkligt om SL skulle kunna tänka sig att tumma på dessa absoluta krav, som kom till och finns kvar än idag, just för att flera dödsfall inträffat genom åren. Arbetsmiljöombud och arbetsgivare har ingen befogenhet att tumma på dessa fd huvudmannakrav, som numera torde betecknas myndighetskrav.

roggek

Tror nog att Tamsons ser till SL-intäkterna före säkerheten, tyvärr...
Och han kan väl inte ett skit om HUR en buss fungerar?

Ersa

Det har inte varit tal om liknande galna idéer i Norrtälje trafikområde, där man kört med plexiglas i rätt många månader nu. Varför beter man sig i Tyresö som att man är först ut med detta? Märkligt beteende det här att man i alla trafikområden har noll koll på varandra, och inte tar del av andras erfarenheter. Gäller även facket.

igel

Dels kan det ha att göra med att man har olika bussmodeller. I exempelvis Norrtälje är väl en rätt stor andel av de utrustade bussarna dubbeldäckare, dessa har ju väldigt låga fönster på förarsidan vilket minskar risken för reflektioner rejält.
  Sedan har ju olika områden olika förutsättningar, det som värkar vara besvärligt är ljus som kommer in utifrån från förarsidan. Längs landsväg är det sällan som det lyser rätt in från förarsidan jämfört med skyltfönster i innerstadsmiljö. 

Ersa

Nu är ju antalet olika röda bussmodeller rätt stort i Norrtälje, och det är rätt mycket tätortsmiljöer dessa körs runt i. Från Uppsala till Slussen, Älta och Jakobsberg.

Christer K

Svar om Göteborg så tänker ni på Göteborgs Spårvägar. Jobbade på pårvägen 1988 och då fanns redan dessa plexiglas där och fastmonterade. Dessa borde ha monteras redan i början av 80 talet tror jag. När alla upphandlingar började så försvann fler och fler av dessa.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

buskörare

Jag provkörde Arrivas hittills enda buss med plexiglas igår och var positivt överraskad. Nu körde jag den i ljus, så hur det är i mörker vet jag inte. Körde igenom tunneln i Åkersberga och där var det enorma reflektioner, men å andra sidan var det mot en helt mörk vägg så det kan ju ha förstärkt den sk spegeleffekten jämfört med "bara" mörker ute. Hoppas jag, för min farhåga är Roslags Näsby tpl där man har trafik på båda sidor.
Det jag reagerade mest på, var att plexit störde min syn inne i bussen genom att sitta för innerspegeln och vinklarna i plexit gav reflektioner. Så hur det blir när man kör med ljus i bussen och mörker fram är jag fundersam på. Vissa av våra bussar har belysning ända fram, vilket nog kan störa mer än de som inte har belysning över främre platserna. Sen hur det blir i andra bussmodeller får visa sig. Men i dagsljus var det inga problem att köra med plexit enligt min åsikt.

Och vad jag har hört, är det samstämmigt med de flesta av de som provkört bussen i skarp trafik.

igel

Återkom gärna med en berättelse när du har kört med den i mörker. Erfarenheten av körningen i tunneln, låter ju inte helt lovande.

(Har man inte kommit längre än så med plexiglasningen den sista halvannan månad)

Ersa

Varför har man belysning ända fram? Det måste ju störa föraren i mörker oavsett plexiglas eller inte, om man har tända lysrör i taket framför framaxeln.

Jag vidhåller min åsikt att bländning, skrammel och andra problem är huvudsakligen faktorer som genereras av bussens bristfälliga konstruktion, eller slitage. Inte av plexiglaset. Bara man har en aktiv verkstad som håller efter bussarna och ser till att plexiglasets gångjärn och fästen sitter fast, är det ju inga problem. Alla storbolag med stordrift har ju inga problem med sina verkstäder, då allt med stordrift enbart innebär fördelar, har jag läst...

Att det kan uppstå vissa problem att upptäcka bilar snett bakifrån på höger sida, t.ex norrgående vid Roslags Näsby tpl kan stämma, men designar man trafiklösningar så att bilar på påfarten har företräde i bussens döda vinkel (precis där dubbeldäckarna har en trappa i vägen för förarens sikt) får man väl dessvärre helt enkelt räkna med en olycka eller två.