Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Det framgår ju i domen vad prishöjningen beror på, nämligen en annan trafiklösning vilket sannolikt var vad SLL önskade än den billigare och mindre personalkrävande som budgivaren föreslagit.

igel

Jo det är ju det SL hävdar, och självklart kan man tänka sig att det har lagts fram en annan lösning där kvalitén har höjts på viktiga områden och sänkts på mindre kritiska områden för trafiken som helhet. Men då är ju poängsystemet och viktningen mellan olika områden konstig, om en defacto bättre helhetskvalitet ger en lägre kvalitetspoäng.

Ebermark

Avtal är nu påskrivna för express- och regionbusstrafiken i Östergötland efter ett års tröskande i rättsapparaten.

Nobina kommer köra trafiken med stationering i Linköping, Kisa och Åtvidaberg med 49 bussar med trafikstart i juni 2022. Trafiken motsvarar det Stångåbuss kör idag.

Transdev kommer köra trafiken med stationering i Norrköping, Valdemarsvik och Finspång. Transdev har trafikstart med 27 bussar i mitten på februari 2022 då man tar över den trafik Ringarums kör idag. I juni ökar sedan antalet fordon till 45 då man tar över en stor del av Nobinas trafik i Norrköping samt den trafik som Söne kör i Söderköping.

Mohlins har också skrivit på avtalet om landsbygdstrafik i Skärblacka, Finspång och på Vikbolandet med totalt 17 bussar med trafikstart juni 2022. De bussar som ingår i detta avtal körs idag av Transdev/Björks i Finspång, Nobina Norrköping samt Högstad Produktion på Vikbolandet.

homer

SL har den 19 februari annonserat upphandling av trafik i Råsta, Bromma och Kallhäll, blir riktigt mycket upphandlingar på en gång nu...

rasmus.03


Kvarne

Kallhäll: Avtalet går ut 2024 så vida det inte förlängs. Om så går det ut 2026.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Buzzlover

Med tanke på att Arriva fick förlängningen i Råsta/Bromma som möjliggjorde trafik till 2024 så tror jag om det Kvarne säger stämmer att Nobina i Kallhäll då inte fått förlängning.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

ks

Hur blev det med E23 (Södertörn)? Fick Nobina förlängt eller ej?
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

Kvarne

Det är inte klart än för Kallhälls del om det blir förlängt eller ej.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Buzzlover

Om SL nu ska starta en upphandling inom dessa tre områdena som homer säger är året 2024 den gemensamma nämnaren, vilket får mig att dra slutsatsen att Nobina inte fått förlängningen.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Håller med buzzlover.
Och snart är vi uppe i 1 års fördröjning på SL's E34, E35 och E38. Kammarrättens beslut vore trevligt att se så snart som möjligt.

igel


buskörare

Jag vet inte var man är i beslutsfattandet.

BR

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 februari 2021, 22:06:56 PM
Boreals del har överprövats av Connect Bus.

Förvaltningsrätten i Umeå har i dom nu beslutat att utvärderingsfasen skall göras om och Boreal Buss uteslutas.

Anledning: delar av anbudshandlingarna har ingetts på det Norska språket (Skallkrav: Svenska)

Kontraktet för linjerna 12, 20 och 100 lär då gå till 2:an som är Connect Bus Söne AB

Ännu oklart om Länstrafiken i Västerbotten har valt att gå vidare och söka prövningstillstånd i Kammarrätten

Även den andra upphandlingen Boreal vann i Västerbotten med bland annat linje 31 i paketet är överklagat med samma fel i dokumenten tydligen.

Knallhatt

Nobina och Keolis vinner i Göteborg

Nobina vinner Angeredstrafik och centrumtrafiken från Keolis och GS Buss.
https://news.cision.com/se/nobina-ab/r/nobina-vinner-stort-kontrakt-i-centrala-goteborg,c3327225.

Keolis vinner stombussarna på linje 16X, 17 och 25.
Trafiken körs idag av GS Buss (linje 16X och 17) respektive Keolis (linje 25).
https://news.cision.com/se/keolis-sverige/r/keolis-vinner-upphandling-gallande-elbusstrafik-i-goteborg,c3327203