Trafikförändringar T20 i SL Trafiken

Startat av ichessy, 31 oktober 2019, 13:49:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L. Gornitzka

Nu har jag förvisso sett att folk lyckats lyfta upp förmodade förändringar på olika håll och kanter, men jag passade på att ta kontakt med Landstinget om när dokumentet med alla fastställda förändringar publiceras för offentligheten. Den 25:e denna månad, alltså nästa måndag.
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

846

Citat från: Mr H skrivet 19 november 2019, 20:41:38 PM
Är inte Kaknästornet dessutom stängt numera?

/Mr H

Jo, det är stängt för allmänheten men det är fortfarande många som har sin arbetsplats i Kaknästornet så några åker väl buss dit till/från jobbet. Jag tror att främsta anledningen till att bussen svänger upp till Kaknästornet fortfarande är att det där finns en möjlighet för bussarna att vända.

Buzzlover

För att fortsätta på vad Användare "846" pratar om så blir jag också väldigt trött på att hållplats "Stålvägen" som nu endast trafikeras av linje 522 blir nerlagd när 522 blir ringlinje med H/V, även fast 522H kommer passera förbi hållplatsen så stannar den inte där och hållplatsen ligger ändå i ett villaområde så boende där lär ju inte bli jätteglada även fast Turebergs Allé samt Stinsen ligger i närheten.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Bussmicke

Citat från: L. Gornitzka skrivet 19 november 2019, 22:51:24 PM
Nu har jag förvisso sett att folk lyckats lyfta upp förmodade förändringar på olika håll och kanter, men jag passade på att ta kontakt med Landstinget om när dokumentet med alla fastställda förändringar publiceras för offentligheten. Den 25:e denna månad, alltså nästa måndag.
Den ser jag fram emot att läsa.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Thurfjell

Citat från: L. Gornitzka skrivet 19 november 2019, 22:51:24 PM
Nu har jag förvisso sett att folk lyckats lyfta upp förmodade förändringar på olika håll och kanter, men jag passade på att ta kontakt med Landstinget om när dokumentet med alla fastställda förändringar publiceras för offentligheten. Den 25:e denna månad, alltså nästa måndag.

Dokumentet behandlas på Trafiknämnden på måndag den 25e. Förlsaget som ska behandlas ligger dock ute som handling för det mötet redan.
https://www.sll.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2019/25-nov/13-trafikforandringar-t20.pdf

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mr H

Citat från: 846 skrivet 18 november 2019, 16:49:35 PM
Ja, jag såg det nu. Vilket betyder att Djurgårdsbrunn blir helt utan busstrafik! Det är ju riktigt dåligt - den hållplatsen har ändå ett ganska stort antal påstigande/avstigande. I och med att även Isbladskärrets hållplats läggs ned, trots att 67:an åker förbi den platsen, betyder det att de som ska till Djurgårdsbrunn får riktigt långt till närmsta busshållplats. Det blir väl Kaknästornet Södra som blir närmast om man ska in till stan, vilket är nånstans uppemot 700 meter från Djurgårdsbrunn längs en väg utan trottoar.

I Trafikförvaltningens tjänsteutlåtande som ska klubbas den 25/11 anger man att linje 69 skall vända vid Djurgårdsbrunn. Anges även så på medföljande karta. Men det är lätt att missta sig när man läser detta i och med att nuvarande linjesträckning anges i fetstil.

Mr H

Nico

Citat från: Mr H skrivet 20 november 2019, 21:47:18 PM
I Trafikförvaltningens tjänsteutlåtande som ska klubbas den 25/11 anger man att linje 69 skall vända vid Djurgårdsbrunn. Anges även så på medföljande karta. Men det är lätt att missta sig när man läser detta i och med att nuvarande linjesträckning anges i fetstil.

Tanken är att 69 ska vända vid Djurgårdsbrunn. Grejen är dock att det kräver en ny vändslinga och det stötte på lite patrull. Djurgårdsförvaltningen (som är aktuell väghållare) ska ordna det, men det kan ta lite extra tid. Tills det är klart så får 69 vända vid Mörka kroken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Citat från: buskörare skrivet 19 november 2019, 07:04:51 AM
Ah, du tänker på att det har med Roslagsbanan att göra? Ja, det skulle absolut kunna tänkas. Annara ser jag inget positivt med det extra bytet alls.
Jarla Bankes väg skall kapas om det inte redan gjorts för att möjliggöra bygget av en planskild korsning med Roslagsbanan.
Avstängningen blir relativt långvarig som jag förstått det och då är det ju bra att det finns åtminstone något vettigt sätt att resa kollektivt.
Det byggs vad jag tror är en ny bytespunkt mellan bussarna och tåget i södra änden av Täby Kyrkby station där det tidigare stod en barackskola.
Eftersom man även bygger en ny infart från Prästgårdsvägen slipper man krångla sig ned genom det lite trånga men lilla centrumet vilket tidigare varit ett hinder för att dra ned bussar till tåget.
611X måste rimligen köra förbi Skolhagenskolan på mycket nära håll och vidare upp genom villagatorna för att komma till Jarla Bankes väg och den ordinarie linjesträckningen vilket jag gissar kan bli föremål för protester när trafiken väl kommer igång om en knapp månad.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Mikael T Nilsson

Hej,

Det blir alltså en hel del trafikförändring hos SL den 15 december.

Jag kan tänka mig att sträckan Solna C-Brommaplan (nya linje 129) flyttas från Råsta till Lunda och att Råsta endast har resterande del av linje 509 som kortas av till sträckan Danderyds sjukhus-Solna C.
Den trafik Råsta i så fall "tappar" kanske går till linje 526 som ersätter linje 607 på sträckan Sollentuna stn-Karolinska sjukhuset.
Kapaciteten för den trafik Norrort "tappar" på linje 607 går kanske till den utökade trafiken på linje 684 (Täby C-Upplands Väsby stn) och nya linje 612 (Danderyds sjukhus-Arninge-Kista).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

F.Å

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 november 2019, 11:02:09 AM
Hej,

Det blir alltså en hel del trafikförändring hos SL den 15 december.

Jag kan tänka mig att sträckan Solna C-Brommaplan (nya linje 129) flyttas från Råsta till Lunda och att Råsta endast har resterande del av linje 509 som kortas av till sträckan Danderyds sjukhus-Solna C.
Den trafik Råsta i så fall "tappar" kanske går till linje 526 som ersätter linje 607 på sträckan Sollentuna stn-Karolinska sjukhuset.
Kapaciteten för den trafik Norrort "tappar" på linje 607 går kanske till den utökade trafiken på linje 684 (Täby C-Upplands Väsby stn) och nya linje 612 (Danderyds sjukhus-Arninge-Kista).

Råsta kommer köra 129, 509 och 526.

Mr H

Citat från: Nico skrivet 21 november 2019, 01:59:39 AM
Tanken är att 69 ska vända vid Djurgårdsbrunn. Grejen är dock att det kräver en ny vändslinga och det stötte på lite patrull. Djurgårdsförvaltningen (som är aktuell väghållare) ska ordna det, men det kan ta lite extra tid. Tills det är klart så får 69 vända vid Mörka kroken.

Aha! Tack Nico, det förklara saken!
Mvh
Mr H

Mikael T Nilsson

Citat från: F.Å skrivet 21 november 2019, 12:21:58 PM
Råsta kommer köra 129, 509 och 526.

Hej,

Tack för uppgiften! Det blir med andra ord lite utökning för Råsta då linje 526 övergår från ren högtrafiklinje till trafik även dagtid, kvällstid samt helger.
Samtidigt tappas en marginell del för Råsta då linje 527 inte längre ska trafikera Fornboda.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.