Trafikförändringar T20 i SL Trafiken

Startat av ichessy, 31 oktober 2019, 13:49:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ichessy

Hej, vet någon vart man kan hitta dokumentet på de trafikförändringar som SL beslutat ska göras för T20?
Software Developer


Fredrik Gelin

Nu kommer jag inte in via länkarna i mobilen, men Google säger att länkarna tillkommit redan i våras inför remissrundorna vilket borde innebära att det är de föreslagna ändringarna och inte de beslutade?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Maven

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 01 november 2019, 07:15:20 AM
Nu kommer jag inte in via länkarna i mobilen, men Google säger att länkarna tillkommit redan i våras inför remissrundorna vilket borde innebära att det är de föreslagna ändringarna och inte de beslutade?

Ja, länkarna går till remissen.
Trafikförändringarna är beställda, men informationen om dem har inte gått ut på korrläsning till entreprenörerna än, så det dröjer nog ett litet tag till innan den blir offentlig.

Niclas Wennerlid

Trafikbeställningen är beställd av Trafikförvaltningen till trafikutövarna i september men det formella beslutet tas på kommande möte i Trafiknämnden i november.
Först därefter kommer det finnas ett protokollfört beslut som är offentligt.

// Niclas

Walter

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 01 november 2019, 11:45:06 AM
Trafikbeställningen är beställd av Trafikförvaltningen till trafikutövarna i september men det formella beslutet tas på kommande möte i Trafiknämnden i november.
Först därefter kommer det finnas ett protokollfört beslut som är offentligt.

// Niclas

Borde inte beställningen i sig vara offentlig handling?
Om beslutet inte tas (i teorin) kan man då dra tillbaka hela eller delar av beställningen? Känns som det görs i fel ordning men samtidigt behöver utförarna beställningen i tid för att kunna utföra det.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niclas Wennerlid

Jag är lite osäker på om beställningen klassas som arbetsmaterial fram till det formella beslutet är taget.
Men jag håller med om att det är lite bakvänt med att beställa trafik innan formellt beslut är taget men det är precis som du skriver, trafikutövarna måste få detta i tid för att hinna planera.
Rent krasst kan det bli så att man får backa, eller ändra på en del av beställningen men det hör till ovanligheterna.

// Niclas

at1981

Hej!

Jag har via SJ : s hemsida hittat en ny vardagstur på linje 639 Hallstavik - Söderhalls trp. kl. 22:03 (i nutid endast från Rimbo kl. 22:55)
samt en vardagstur på linje 639 från Söderhalls trp. till Hallstavik kl. 0:20 (i nutid endast till Rimbo) med ankomsttid kl. 1:28! :)

Hoppas invånarna som bor norr om Rimbo kommer bli mycket glada :D och nyttja dessa nya turer :) så att SL inte vill lägga ned dem så att säga! :( .
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

ichessy

Kollade på Resrobot och SL Reseplanerare.

Fick en rejäl överraskning. Har fått höra av politiker i Sollentuna kommun att Förvaltningschefen Sara Catoni på Trafikförvaltningen verkställt alla planerade trafikförändringar i Sollentuna och kört över kommunen som protesterat emot de 3 första förslaget.

Dessa förslag har tagits upp nästan varje år sedan år 2014, men ej genomförts. Frågan är om det är Arriva som drivit dessa förslag i mål? 

SL Linje 516 läggs ned på sträckan Viby (Pukvägen) - Mossvägen.

SL Linje 526 läggs ned helt och ersätter 607 på sträckan Sollentuna-Karolinska sjukhuset

SL Linje 514 läggs ned på sträckan Häggvik Södra - Sollentuna

Linje 520X läggs ned och turerna överförs till 525, där vissa turer går via Häggvik Station och Rudbecksskolan. Detta kommer bli rörigt för skolungdomarna gissar jag på?

SL Linje 522 slutar trafikera Klasro industriområde/Hammarbacken och ersätter linje 514 som ringlinje på sträckan Sollentuna - Mossvägen - Häggvik Södra - Sollentuna. Detta är en återgång av linjesträckning som fanns innan år 2009, med undantag att linjen kör via hållplatsen Häggviksleden istället för Kuskvägen.
Software Developer

buskörare

Citat från: ichessy skrivet 07 november 2019, 01:51:09 AM
Kollade på Resrobot och SL Reseplanerare.

Fick en rejäl överraskning. Har fått höra av politiker i Sollentuna kommun att Förvaltningschefen Sara Catoni på Trafikförvaltningen verkställt alla planerade trafikförändringar i Sollentuna och kört över kommunen som protesterat emot de 3 första förslaget.

Dessa förslag har tagits upp nästan varje år sedan år 2014, men ej genomförts. Frågan är om det är Arriva som drivit dessa förslag i mål? 

SL Linje 516 läggs ned på sträckan Viby (Pukvägen) - Mossvägen.

SL Linje 526 läggs ned helt och ersätter 607 på sträckan Sollentuna-Karolinska sjukhuset

SL Linje 514 läggs ned på sträckan Häggvik Södra - Sollentuna

Linje 520X läggs ned och turerna överförs till 525, där vissa turer går via Häggvik Station och Rudbecksskolan. Detta kommer bli rörigt för skolungdomarna gissar jag på?

SL Linje 522 slutar trafikera Klasro industriområde/Hammarbacken och ersätter linje 514 som ringlinje på sträckan Sollentuna - Mossvägen - Häggvik Södra - Sollentuna. Detta är en återgång av linjesträckning som fanns innan år 2009, med undantag att linjen kör via hållplatsen Häggviksleden istället för Kuskvägen.

Hur menar du med linje 526? Den kan ju inte läggas ner och ersätta en annan linje samtidigt  :)

Fredrik Gelin

Citat från: ichessy skrivet 07 november 2019, 01:51:09 AM
Kollade på Resrobot och SL Reseplanerare.

Fick en rejäl överraskning. Har fått höra av politiker i Sollentuna kommun att Förvaltningschefen Sara Catoni på Trafikförvaltningen verkställt alla planerade trafikförändringar i Sollentuna och kört över kommunen som protesterat emot de 3 första förslaget.

Dessa förslag har tagits upp nästan varje år sedan år 2014, men ej genomförts. Frågan är om det är Arriva som drivit dessa förslag i mål? 

SL Linje 516 läggs ned på sträckan Viby (Pukvägen) - Mossvägen.

SL Linje 526 läggs ned helt och ersätter 607 på sträckan Sollentuna-Karolinska sjukhuset

SL Linje 514 läggs ned på sträckan Häggvik Södra - Sollentuna

Linje 520X läggs ned och turerna överförs till 525, där vissa turer går via Häggvik Station och Rudbecksskolan. Detta kommer bli rörigt för skolungdomarna gissar jag på?

SL Linje 522 slutar trafikera Klasro industriområde/Hammarbacken och ersätter linje 514 som ringlinje på sträckan Sollentuna - Mossvägen - Häggvik Södra - Sollentuna. Detta är en återgång av linjesträckning som fanns innan år 2009, med undantag att linjen kör via hållplatsen Häggviksleden istället för Kuskvägen.
Efter att ha kollat på Resrobot verkar det som att det inte blev något med den tänkta förlängningen till Fridhemsplan för 526?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Buzzlover

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 november 2019, 06:52:44 AM
Efter att ha kollat på Resrobot verkar det som att det inte blev något med den tänkta förlängningen till Fridhemsplan för 526?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Nej, inte heller omdragningen i Silverdal skedde.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Buzzlover

#12
Mer förändringar:

Linje 57 Linjesträckningen förändras till Frösundavik - Frösunda - Haga Norra - Norrtull - Stadsbiblioteket (sen fortsätter den som den gjort innan till Tengdahlsgatan)

Linje 67 Linjesträckningen förändras till Odenplan - (oförändrat till Skansen) - Waldermarsudde/Bellmansro - Manilla - Blockhusudden

Linje 69 Linjesträckningen kortas av till endast Kaknästornet då 67:an tar över sträckan till Blockhusudden, hållplats "Edelstams väg" blir däremot utan trafik och kommer dras in.

Linje 72 Linjesträckningen ändras till Karolinska sjukhuset norra - Karolinska institutet västra (sedan samkörning med 53 till Odenplan och efter Odenplan fortsätter den som innan)

Linje 129 (Ny) Kommer ersätta linje 509 på sträckan Solna centrum - Brommaplan (kommer att gå identiskt med hur 509:an går från Solna centrum idag.)

Linje 527 Slutar trafikera Fornboda och slutar därmed bara i Smedstorp/Norrsättra vändplan/Vaxmora, resenärer till Fornboda hänvisas till 684.

Linje 509 Linjesträckningen kortas av till Danderyds sjukhus - Bergshamra - Solna centrum.

538V/H (Ny) Lokalturerna i Rosersberg via industrin och Räddningsverket går över till 538:an vars lokalturer i Rosersberg blir ringlinjer med vänster och högervarv.

Linje 570 Linjesträckningen blir rakare mellan Märsta stn - Sigtuna busstation genom att den kommer gå Märsta station - Märsta centrum östra och efter det rakaste vägen till Sigtuna busstation.

Linje 572 Läggs ned i och med 570:s rakare sträckning till Sigtuna busstation.

Linje 575 Linjesträckningen ändras så att den täcker de områden som 570 slutar trafikera.

Linje 579 Linjesträckningen blir långsammare i Arlanda området samt att den kommer att börja i Halmsjön alla dagar i veckan, kommer att köra som nuvarande 583 mellan Halmsjön och Märsta station och sedan Stationsgatan upp till Ekilla gård och fortsätta till Sigtuna busstation, efter busstationen börjar den även köra via Nyponvägen och sedan ingen förändring till Bålsta,
Vissa avgångar kommer att gå Halmsjön - Märsta station samt Halmsjön - Sigtuna (Nyponvägen)

Linje 583 Linjesträckningen förändras till att bli en "express-ringlinje" som endast kommer köra Märsta station, Fältvägen, (Tomta endast vissa avgångar på vardagar) Terminalerna samt Sky city och sedan samma väg som till Arlanda tillbaka till Märsta station

Linje 612 (Ny) Namnbyte på den förslagna linjen 629X, kommer gå Danderyds sjukhus - Ullna strand - Kista centrum. Förslaget om en ny hållplats "Löttingelundsvägen" har gått igenom men antagligen för att underlätta för SL med utrop osv så väcks istället gamla hållplatsen "Västra Löttingelund" till liv.

Linje 684 Börjar gå veckan runt samt att den börjar gå direkt till Upplands Väsby station via Sundsborg istället för via Infra City.

Linje 861,862,869 Ändhållplatsen i Gullmarsplan ändras till hållplatsen "Slakthuset" där nuvarande linje 168 och 195 trafikerar vilket blir början på Gullmarsplans avlastning av trafik.

Finns mer förändringar men dessa var de jag kom på just nu.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Buzzlover

Nu börjar jag undra, är Region Stockholm inte lite sena med att lägga ut beslutet för i år? Förra året kom det i Oktober och nu är vi i mitten av November och beslutet är inte offentligt ännu, någon som kanske vet varför?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

DL

Hur blir det med 803?

Är förresten inte 803 ett konstigt namn på en tvärgående linjer som ska trafikeras under högtrafiktimmarna?

85x hade väl varit bättre?