Air Shuttle:s körtid?

Startat av Robert Brink, 13 februari 2016, 11:51:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Brink

Har för mig att när Air Shuttle startade och började konkurera med Flygbussarna, så var deras kortare restid något man framhävde. Då körde man väl direkt City - Arlanda och det skulle ta 35 minuter. Redan när man kör direkt så är det nog svårt att klara det på 35 minuter med buss många tider på dygnet.
Nu kör man inte längre direkt, utan startar vid Sergels Torg, kör via Klarabergsviadukten runt till Kungsbron/Kungsgatan och sedan till St. Eriksplan.
Det blir 3 extra stopp mellan Sergels Torg och Arlanda, hur dom klarar detta på endast 35 minuter som det står på hemsidan är för mig en gåta... Eller räknar man från St. Eriksplan? I vardagsrusningen på eftermiddagarna tar det ju nästan 10 minuter att bara köra Sergels Torg - Kungsgatan.

//R

Lars_L

Nej, det gör man förstås inte heller. Men till försvar kan man väl säga att även Flygbussarna brukade ha lite väl optimistiska tidsuppskattningar förr i tiden. Det där är ju inte så smart, då ju resenärerna faktiskt har en tid som de verkligen måste passa...

Men från början räknade man ju med att samma omlopp skulle kunna avgå från Cityterminalen 40-minuter efter dess avgång från Arlanda, vilket väl brukade innebära att bussarna alltid var 10-minuter sena från CT dagtid. Ganska snart ändade man ju det - men då blev ju problemet istället att man ockuperade utrymmet utanför CT konstant. Man får väl anta att detta var en orsak till att CT sa upp kontraktet med dem.

Samtidigt måste jag säga att det är ju inte så bra att deras bussar står och blockerar vid Sergels torg istället - har flera gånger fått gått av SL-bussar mitt i gatan av det skälet.

Att jag aldrig sett mer än 10 personer i deras bussar, och oftast bara någon enstaka passagerare, får en ändå att bli lite imponerad av deras uthållighet.

Inte ens när tågen drabbats av stopp har det ju varit mer än en handfull passagerare på deras bussar, samtidigt som det varit hundratals i kö till Flygbussarna. Detta om något visar ju på hur otroligt dyrt och tidskrävande det är att slå sig in på den marknaden.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Henke

Hur länge är det dom hållit på med trafiken nu?

Har sett deras bussar vid några tillfällen.  Kan inte ge några stora intäkter , jag har aldrig observerat mer än 5-6 personer i bussarna.

Någon som vet hur det går för dem rent ekonomiskt?.  Det går ju inte att köra minus hur länge som helst...  Men de kanske har större beläggning än man tror.

Lars_L

Citat från: Henke skrivet 13 februari 2016, 18:39:39 PM
Hur länge är det dom hållit på med trafiken nu?

Har sett deras bussar vid några tillfällen.  Kan inte ge några stora intäkter , jag har aldrig observerat mer än 5-6 personer i bussarna.

Någon som vet hur det går för dem rent ekonomiskt?.  Det går ju inte att köra minus hur länge som helst...  Men de kanske har större beläggning än man tror.

Det borde väl komma en årsredovisning snart, så det borde ge en fingervisning. Problemet är att medelbeläggningen måste vara betydligt högre än så oavsett. Det räcker inte att kunna ha bra beläggning på söndagseftermiddagar eller några avgångar i högtrafik för att det ska gå runt. När man bara kör den här linjen borde det också bli ganska stora overheadkostnader. Man måste nog ligga på ett medel på minst 10 resande per tur (med dagens biljettpris) för att gå runt och ytterligare några för att kunna göra någon vinst. Det har man väl kanske inte räknat med under de första åren. Men man har ju samtidigt ganska stora startkostnader.

Frågan är väl inte om de kommer att kasta in handduken, utan snarare när. Det intressanta just nu är väl vem som tycker det är värt att sätta in mer pengar i bolaget för att hålla det vid liv.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 13 februari 2016, 18:26:11 PM
Men från början räknade man ju med att samma omlopp skulle kunna avgå från Cityterminalen 40-minuter efter dess avgång från Arlanda, vilket väl brukade innebära att bussarna alltid var 10-minuter sena från CT dagtid. Ganska snart ändade man ju det - men då blev ju problemet istället att man ockuperade utrymmet utanför CT konstant. Man får väl anta att detta var en orsak till att CT sa upp kontraktet med dem.

Samtidigt måste jag säga att det är ju inte så bra att deras bussar står och blockerar vid Sergels torg istället - har flera gånger fått gått av SL-bussar mitt i gatan av det skälet.

Här har ju även Stockholms stad en del av ansvaret. I längden kanske det inte var så klokt att rensa hela Kungsbron från korttidsparkeringarna (1-2 timmar) för långfärdsbussar? Numera finns det ju ingenstans man kan tidsreglera närmare centrum inför en avgång, och det är ju inte alltid man kan tajma in kötiden på Klarastrandsleden så perfekt att man kan rulla fram på gaten inne Cityterminalen (eller ute på Klarabergsgatan/Klarabergsviadukten) precis vid rätt tillfälle.
Nej, jag räknar inte Barnhusbron som "i centrum", då det pga köer även kan ta olika lång tid att köra därifrån ner till stan.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 13 februari 2016, 19:10:13 PM
Här har ju även Stockholms stad en del av ansvaret. I längden kanske det inte var så klokt att rensa hela Kungsbron från korttidsparkeringarna (1-2 timmar) för långfärdsbussar? Numera finns det ju ingenstans man kan tidsreglera närmare centrum inför en avgång, och det är ju inte alltid man kan tajma in kötiden på Klarastrandsleden så perfekt att man kan rulla fram på gaten inne Cityterminalen (eller ute på Klarabergsgatan/Klarabergsviadukten) precis vid rätt tillfälle.
Nej, jag räknar inte Barnhusbron som "i centrum", då det pga köer även kan ta olika lång tid att köra därifrån ner till stan.

Kan jag ju i och för sig hålla med om att det är ett problem. Samtidigt ser vi väl en tendens att vagnar i linjetrafik från kommersiella aktörer står uppstälda lite varstans. Från Airshuttle har det väl varit en tanke från början att klara sig från att behöva betala för vagnparkeringar i stan. Det fungerade väl egentligen inte vid CT, och inte nu vid Sergels torg. Detta hindrar givetvis inte att det inte ska finnas platser som staden kan erbjuda. Det ska ju vara på liknande villkor som allmän kollektivtrafik. Fast då måste man ju ha krav på att man också är med ock föröker hitta gemensamma lösningar tillsammas med stadens Trafikkontor (och givetvis att man från stadens sida är intresserad av det).

Helt enkelt för att det finns begränsat med plats i staden att hitta lösningar kring dessa frågor på.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Nico

Samt att området runt CT är ett av de mest trafikbelastade i hela Storstockholm. Här skulle man nog behöva ha lite fler knutpunkter är enbart i Citykärnan.

Sedan har jag ändå lite svårt för att privata aktörer fullt ut skulle få samma villkor som den samhällsbetalda kollektivtrafiken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 14 februari 2016, 10:02:13 AM
Samt att området runt CT är ett av de mest trafikbelastade i hela Storstockholm. Här skulle man nog behöva ha lite fler knutpunkter är enbart i Citykärnan.

Absolut. Hela det svenska samhället (inkl resenärerna) kanske måste släppa tanken på centralismen och det visuella ekerhjulet någon gång. Fler tvärförbindelser samt fler avgångar med långfärdsbussar från andra knutpunkter runtom stan behövs för att avlasta både den kollektivt ägda samt kommersiella trafiken.

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 14 februari 2016, 10:02:13 AM

Sedan har jag ändå lite svårt för att privata aktörer fullt ut skulle få samma villkor som den samhällsbetalda kollektivtrafiken.

Ser väl ingen generellt varför man inte ska få det. Däremot tycker jag nog att man kan se det samhällsekonomiskt som allting annat. Det vill säga avseende vilken nytta linjerna gör. Är det en turistlinje är ju inte läget för hållplatserna lika avgörande som för dagligt pendlande.

Det vill säga är det många som reser med linjen - så finns det ju ingen anledning annars att skilja på det utifrån om den är samhälsbetald eller inte. Ser man det så blir ju bedömningen också rätt enkel - det vill säga linjer med många resenäer får företräde framför linjer med litet resande. Ungefär den prioritering som ju ändå SL oftast gör vid terminaler etc.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Robert Brink

Citat från: Henke skrivet 13 februari 2016, 18:39:39 PM
Hur länge är det dom hållit på med trafiken nu?

Har sett deras bussar vid några tillfällen.  Kan inte ge några stora intäkter , jag har aldrig observerat mer än 5-6 personer i bussarna.

Någon som vet hur det går för dem rent ekonomiskt?.  Det går ju inte att köra minus hur länge som helst...  Men de kanske har större beläggning än man tror.

Ja med tanke på att man ska ta över den tunga mellanskärgårdstrafiken i April(i nuläget, följetongen är inte slut ännu), så kanske det påverkar att man fortsätter med Air Shuttle.

När det gäller trängsel vid tex Sergels Torg, så upplever ändå jag att Air Shuttles förare gör allt för att inte vara i vägen för SL:s trafik, det är då värre med taxi och privatbilar vid den tillfälliga hållplatsen som dessutom är väldigt dåligt utmärkt, står väl bara en orange hållplatsstolpe, inga gulmarkeringar längs trottoaren och på asfalten. Och på helgerna är inte parkeringsvakterna lika flitiga som på vardagar. Det som dock är lite fel, är att Air Shuttle använder hållplatsen för reglertid och rast! Där borde man kanske åka och ställa sig på annat ställe?

//R

Nico

Citat från: Lars_L skrivet 14 februari 2016, 12:27:18 PM
Citat från: Nico skrivet 14 februari 2016, 10:02:13 AMSedan har jag ändå lite svårt för att privata aktörer fullt ut skulle få samma villkor som den samhällsbetalda kollektivtrafiken.

Ser väl ingen generellt varför man inte ska få det. Däremot tycker jag nog att man kan se det samhällsekonomiskt som allting annat. Det vill säga avseende vilken nytta linjerna gör. Är det en turistlinje är ju inte läget för hållplatserna lika avgörande som för dagligt pendlande.

Det vill säga är det många som reser med linjen - så finns det ju ingen anledning annars att skilja på det utifrån om den är samhällsbetald eller inte. Ser man det så blir ju bedömningen också rätt enkel - det vill säga linjer med många resenärer får företräde framför linjer med litet resande. Ungefär den prioritering som ju ändå SL oftast gör vid terminaler etc.

Det är väl lite det som är den springande punkten här, dvs. att Air Shuttle inte direkt har så mycket resenärer som kan motivera att de tar upp så pass mycket utrymme. Å andra sidan har de betett sig föredömligt till skillnad mot en del annan privat trafik (t.ex. en del nyare sightseeinglinjer) som ofta står i vägen för SL-trafiken på vissa strategiska platser.

Att SL sedan viktar viss egen trafik inbördes är en helt annan sak som jag ser det. Detta då det inte går att premiera allt. Visst bör man sedan se samhällsekonomiskt på det hela, men vissa funktioner måste ur min synvinkel ändå fungera... även om de kanske inte alltid är helt på plussidan om man ser strikt ekonomiskt på det. Jag var dock lite slarvig när jag uttryckte mig. Detta då jag inte kanske skiljer så mycket på samhällsbetald kontra privat trafik rent praktiskt.

Däremot vill jag göra en distinktion mellan det senare och samhällsnyttig trafik vilket är mer i linje med vad jag tänkte på. Den samhällsnyttiga trafiken (som sen ofta är samhällsfinaniserad) kanske har lägre beläggning i vissa fall än vad viss annan trafik med strikt privata aktörer har, men om den samhällsnyttiga trafiken ska stå tillbaka så riskerar den kanske att bli ännu mer oattraktiv än vad den redan är... och vad har man uppnått då?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Robert Brink skrivet 14 februari 2016, 13:32:05 PM
Det som dock är lite fel, är att Air Shuttle använder hållplatsen för reglertid och rast! Där borde man kanske åka och ställa sig på annat ställe?

Annat ställe? Alla andra ställen är ju numera borttagna. Det ska vara Barnhusbron då, fast då man aldrig vet hur lång körtiden är därifrån riskerar man ju att bli rejält försenad till sin starthållplats efter sin rast.

Lars-Håkan_E

I Klarabergsgatans västra del mot Kungholmsgatan finns det väl fortfarande kvar några platser, det gjorde så strax efter nyår i a f :-)
Men kommer man från City så kräver det ju lite snurrande.

Robert Brink

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2016, 19:45:03 PM
Annat ställe? Alla andra ställen är ju numera borttagna. Det ska vara Barnhusbron då, fast då man aldrig vet hur lång körtiden är därifrån riskerar man ju att bli rejält försenad till sin starthållplats efter sin rast.

Är inte ens Malmskillnadsgatan kvar över Hamngatan? Det går utför... tur man inte kör turistbuss längre! Men det försvarar ändå inte att man står "parkerade" på hållplatsen, för om alla resonerar så, kan ju även Westin, Interbus mfl ställa sig på en hpl och ta rast vilket man inte gör.

//R

Ersa

Citat från: Robert Brink skrivet 14 februari 2016, 21:29:53 PM
Är inte ens Malmskillnadsgatan kvar över Hamngatan? Det går utför... tur man inte kör turistbuss längre!

Visst är det! Man kan köra in mot stan i nödfall, men numera försöker då jag att helst undvika det helt.