Huvudmeny

AirShuttle

Startat av buss-basse, 23 april 2015, 22:46:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buss-basse

Har på omvägar hört att ett nytt företag ska börja konkurrera med Flygbussarna om kunderna till och från Arlanda. Namnet ska vara Airshuttle och bussarna står på Volvo i Huddinge. Någon som har mer info? Vad är det för företag? Trafikstart? Busstyper?  ???
Det har ju inte gått så lysande för de senaste bolagen som försökt komma in...  :o

Jan

Känner inte företaget eller upplägget. Vet bara att man måste ha något speciellt som inte Flygbussarna ger idag. Om inte finns kommer detta koncept överleva. Följer med tillförsikt.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Det finns ett företag som heter Airport Shuttle Sverige AB
http://www.allabolag.se/5567020226/Airport_Shuttle_Sverige_AB

Det har vilande verksamhet men ägs av Fågelviksgruppen och dess vd är Ole Oftedal, en gång i tiden för Linjebuss Sverige. Jag skulle tänka mig att det därmed finns muskler för detta företag att ta upp konkurrensen med Flygbussarna, men jag vet ju inte om det är det som avses.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CW66

Det finns väldigt lite information om vad som är på gång.

Känt är att det inte är någon direkt konkurrent till Flygbussarna typ Cityterminalen-Arlanda.

Däremot skall man köra trafik till Arlanda från företag som Ericsson som exempel.

Som start skall man ha sex bussar, med ytterligare utökning inom en snar framtid.

Ersa

Med reservation för att jag såg fel, tyckte jag mig möta två st svenskreggade mellanblå Volvo 9500 södergående på E4 söder om Upplands Väsby vid 10-11-tiden idag. Tyckte de hade texten Air Shuttle på sidan, de tycktes ha liknande vita diodskyltar som FAC, och en av dem var skyltad "Volvo Polska"

Lars_L

Jo, såg en av bussarna vid Skeppsbron för några dagar sedan. Med text på bussens långsida så skryter man med att köra Stockholm-Arlanda på 35 minuter, Så nog verkar det väl vara tänkt att man ska ta upp konkurrensen med flygbussarna.

Hur svårt detta är vet vi dock. Flygbussarnas varumärke och turtäthet gör det mycket dyrt att kunna konkurrera på riktigt.
En förutsättning är nästan avtal med flygbolagen så att man kan sälja biljetter genom dem. Av någon anledning verkar det dock aldrig bli så mycket av sådana avtal (löften om avtal).
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buss-basse

Intressant, då verkar ryktena stämma mao...

Lars-Håkan_E

Med reservation för att jag kanske har fel men....

Att konkurrera på privatmarknaden mfl med Flygbussarna får väl anses i princip omöjligt, man måste erbjuda en likvärdig turtäthet även om man sänker priset med typ 10:- under FAC, kunderna står inte och väntar 15-20 min för att spara den tian.
Ska man kunna erbjuda buss var 5:e-10:e minut kräver det en extremt stor investering som inte räknas hem innan bussarna måste bytas ut, att erbjuda 30 min trafik torde vara utsiktslöst.

Vänder man sig till företagsmarknaden och mot dem som inte vill åka med kreti o pleti utan tar taxi idag så krävs det en flexibilitet som är svår att upprätthålla med en buss, alla vill ju inte åka samtidigt.

Man kan vända sig till stora företag där många flyger dagligen och teckna ramavtal med dessa, Svenska Spel är en sådan kund men dem nyttjar i huvudsak Bromma så det är knappast intressant.

Med tanke på det planerade bussantalet vänder man sig knappast till det vanliga segmentet utan tänker säkert erbjuda en "Top of the line" produkt, frågan är bara om det finns någon lönsamhet på sikt om man inte får flera stora ramavtal med antingen flygbolag eller stora företagskunder som köper hela avgångar på utvalda tider och till destinationer som idag inte nås direkt med FAC.

Annars kan det bli som tidigare försök i Stockholm och även i Norge att man kan förlora mkt stora pengar på kort tid på projektet.

Ersa

Jag vet inte om firmanamnet/varumärket var så genomtänkt, då allmänhetens sökningar på bolagets namn främst lär leda till flygbolaget Norwegian, vars fullständiga firmanamn är "Norwegian Air Shuttle ASA".

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

busexperte

Om svensk folket betaler ca. en hundralapp fra S-City till Arlanda kan det bra fungerar att det finns i framtiden 2 olika bolaget och bade 2 har bra inkomst. I Tyskland kan man normalt sittar ca. 3 timmar i expressbussen för ca. € 10,- (= ca. en hundralapp svenska kronor) - sa det blir mycket mindre inkomst per timme för bussföretagare där.

Är det verkligen sa att svenskarna ej väntar 15-20 minuter om man betalar 10 kronor mindre ???
I Tyskland byte största delen fra folket direkt till en annan företaget om man kan spara nagra cent - f.ex. MediaMarkt och Lidl är typiskt tysk "billigt".

Lars_L

Citat från: busexperte skrivet 07 maj 2015, 14:52:16 PM
Om svensk folket betaler ca. en hundralapp fra S-City till Arlanda kan det bra fungerar att det finns i framtiden 2 olika bolaget och bade 2 har bra inkomst. I Tyskland kan man normalt sittar ca. 3 timmar i expressbussen för ca. € 10,- (= ca. en hundralapp svenska kronor) - sa det blir mycket mindre inkomst per timme för bussföretagare där.

Är det verkligen sa att svenskarna ej väntar 15-20 minuter om man betalar 10 kronor mindre ???
I Tyskland byte största delen fra folket direkt till en annan företaget om man kan spara nagra cent - f.ex. MediaMarkt och Lidl är typiskt tysk "billigt".

Problemet är väl om någon vill priskonkurrera med Flygbussarna att även de kommer att sänka priset. De har ju också muskler. Swebus försökte ju genom en alternativ produkt (utan stopp) som ju Flygbussarna också började köra med.

Men till Skavsta där man erbjöd samma produkt och likartad turtäthet som konkurrenten, så vet vi hur det gick.
Ska man på allvar ta upp konkurrensen med Flygbussarna måste man ha samarbete med flygbolagen, så att man kan köpa bussresan samtidigt som flyget, eller på flygplanet. Annars måste man nog ha råd med en brakförlust i 2-3 år för att möjligen börja kunna göra pengar på det hela.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

En gissning är att dessa inte är kvar vid årsskiftet, FAC tar 99:- vid köp på webben eller via appen och 119:- om man köper av chauffören, man kan även köpa en 10 resorsbiljett för 94,50/resa.

FAC har en turtäthet på minst var 10:e minut större delar av vardagarna, man behöver alltså sällan titta i tidtabellen, att då köra var 20:e minut till samma pris som FAC tar lär knappast få alla som är inkörda på Flygbussarna att byta bolag, möjligen att någon av de som aldrig köper biljett i förväg eller har flygbussen på samma bokning som flygbiljetten kommer att nappa, under förutsättning att det råkar komma en buss just då.

Det är ju ingen tillfällighet att flera konkurrenter fått ge upp och även fått upphöra med sin verksamhet, för att kunna erbjuda en tillräcklig turtäthet krävs det en stor fordonspark som innebär stora investeringar/leasingkostnader på en marknad som är hårt prispressad med en stor och inarbetad aktör man ska slåss emot.

99:- kräver en hyfsat stor beläggning över dagen för att ge några pengar över, det har FAC idag.

Det blir intressant att se men den här linjen tjänar man inga pengar på som ny aktör, däremot kan man lätt blåsa ett par 100 mille på ett år i investeringar och andra kostnader.


Lars_L

Nu lär väl förvisso FAC göra en rätt skaplig vinst på linjen för närvarande. Andra uppgifter och även utifrån deras egen totalstatistik, borde det handla om 1,5 miljoner till 2 miljoner resenärer per år. Detta innebär intäkter på 150-200 miljoner på en linje som kräver ca 12 vagnar i trafik.

Antalet flygresenärer har ju ökat kraftigt på Arlanda senast åren. Från 2010-2014 ökade väl resandet med omkring 40 procent. Just nu är ju FAC ganska intensiva med att för inte alls länge sedan startat upp en helt ny linje (till Liljeholmen) och man har precis återupptagit Arlanda-Bromma-linjen. Detta tyder ju på att det går rätt bra för närvarande.

I pressmeddelandet står ju att man tänker gå upp till 10-minuterstrafik redan i juli, vilket förutsätter att ytterligare bussar redan är beställda från Volvo. Förmodligen kanske man tänker sig att bussarna ska kunna användas inom det vanliga turistbussegmentet om den här satsningen inte lyckas - och att man avvaktar med inköp dit under ett tag.  För att annars satsa på helt nya bussar i den omfattning det handlar om här, låter minst sagt vågat. 

Men om man ska dela på "vinsten" med FAC, så krävs det ju att man snor hälften av Flygbussarnas passagerare. Även om FAC gör en stor vinst idag, äts ju den upp om två skall dela på vinsten med halva intäkten per avgång som följd.

Rätt intressant därför att man går ut så sent med information (officiellt). 12 maj ska man köra igång, hemsidan ska upp till den 11 maj. Inte mycket att hänga på. Har man velat undvika motåtgärder från andra aktörer? Eller försöker man bara köra igång så fort allt annat är på plats?

Att ha färre stopp på vägen har ju testats både av Swebus och även tidigare av Flygbussarna. Den senare har ju valt att inte ha den lösningen. Reser man med bussen så upptäcker man ju också att resenärsflödet faktiskt till ganska stor del sker från hållplatserna längs linjen. Min uppfattning är nog att det som högst bara är 20-25 procent av resorna som sker från/till Cityterminalen (men det är mer egen observation än statistikgrundat).

Därför är det väl i och för sig klokt att stanna vid S:t Eriksplan. Vissa resenärer lär väl ta första buss som kommer, i alla fall när man vant sig med att det finns en ny aktör.

Men det senare gör ju den här marknaden rätt svår. Många som åker flygbussarna åker rätt sällan - ett par gånger om året -  men får ändå betraktas som vaneresenärer. Man söker alltså inte information om resan, utan man vet att Flygbussarna går ofta och är inställda på att åka med företaget. Framförallt söker man inte efter andra alternativ.

Innan man får en större allmänhet att känna till att det finns ett alternativ, så kommer det ta rätt lång tid. I en marknadsekonomi krävs det ju dock att man är bättre eller lika bra som marknadsledande, eller har ett annat koncept. Några färre stopp längs vägen, lär inte vara tillräckligt för att locka resenärer till den här linjen. Bland turister är förstås inte kunskapen i allmänhet större om det ena eller andra bussbolaget (om inte marknadsföring sker). Där gäller det ju att skylta och visa att man finns. Å andra sidan är turister i normalfallet inte så priskänsliga. Inte heller normalresenärer från/till Stockholm - om än den andelen förstås är större bland dem som trots allt väljer bussalternativet för tåg/taxi.

Här ska man ju också konkurrera med allt från ordinarie lokaltrafik, pendeltåg, taxi och Arlanda Express.

Möjligen kan man konkurrera här också med lite nyare och fräschare bussar. Men det är tveksamt om det räcker. FAC är nog inte heller så intresserade av att dela linjen med en konkurrent, så det är väl inte otroligt att man väljer att sänka priset något - Bättre att inte göra någon vinst på linjen under ett år och bli av med en konkurrent, än att få dras med försämrad lönsamhet under många år.

För problemet är att skulle man lyckas - vilket få lär tro - så innebär förstås dubbel turtäthet med två aktörer på samma resandeunderlag en halverad vinst. Det klarar man säkert, men då har man förlorat en kassako.

Att inte köra under hela trafikdygnet är också en risk. Det gör att rätt många ändå kommer få åka med FAC i ena riktningen. Det skapar ingen trohet till märket. Tvärtom gör ju det ytterligare att man inte "tänker" om, då man vet att Flygbussarna alltid kör.

Man ska alltså lyckas med att få fler att välja den nya linjen än FAC för att gå med vinst. Svårt att se hur man ska lyckas med det. Däremot är det förstås smart att starta till sommaren. Turistgruppen är den absolut lättaste gruppen att locka om man satsar stort på att marknadsföra trafiken. Men när turistsäsongen försvinner i september, kommer det bli betydligt kärvare.

Överlag gör man dock annars rätt - där Swebus tänkte fel. Men det kräver otroligt mycket tid och resurser för att etablera sig. FAC kommer givetvis vara beredda att försvara sin position, även om det kostar. Det vinner man på att det kommer dröja länge innan någon annan kommer vilja prova på att ta sig in på marknaden.




Inlägget är signerat Lars Lundqvist

MrBrave

Någon som vet något omTRSM Group 1 AB, som skall vara företaget bakom Air Shuttle. De personer som ingår i styrelsen har inga långa meriter i företagande. De bolag de idag är verksamma i har bara funnits i 1 till 2 år. Enda erfarenhet av bussbranschen är att en kille driver Ocean bus.


Sent from my iPhone using Tapatalk