AC i bussen. När?

Startat av buskörare, 07 juli 2014, 21:56:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adrian Langemar

Citat från: ichessy skrivet 14 juli 2014, 10:51:27 AM
I Veolias regional Volvo B9S bussar (som fanns råsta fram till 2011) (med blå trianglar i sätestyget) kunde man inte öppna takluckan varken där fram eller bak utan det gjordes av föraren där framme. Och när AC inte har funkat i dessa bussar, vilket jag har endast varit med om en gång. Då var det någon person som hade tagit loss hela takluckan tidigare längs bak i bussen, sa föraren. Och när någon av de 2 takluckorna icke är stängda så funkar inte AC'n. Tycker ändå att det var en bra teknisk lösning i Volvo B9S bussarna, förutom att jag tycket att AC inte ska sluta fungera pga någon taklucka är öppen (fjärrstyd). Men jag litar på tekniska lösningar :).

En annan fråga jag har: Vad hände med dessa bussar?
3834-43,56-57 går i trafik i Nacka-Värmdö enligt http://www.erret.se/Bussar/Fordonsforteckning%20Keolis.htm
3858-59 går i Gubbängen?

Ersa

Citat från: ichessy skrivet 14 juli 2014, 10:51:27 AM
I Veolias regional Volvo B9S bussar (som fanns råsta fram till 2011) (med blå trianglar i sätestyget) kunde man inte öppna takluckan varken där fram eller bak utan det gjordes av föraren där framme. Och när AC inte har funkat i dessa bussar, vilket jag har endast varit med om en gång. Då var det någon person som hade tagit loss hela takluckan tidigare längs bak i bussen, sa föraren. Och när någon av de 2 takluckorna icke är stängda så funkar inte AC'n. Tycker ändå att det var en bra teknisk lösning i Volvo B9S bussarna, förutom att jag tycket att AC inte ska sluta fungera pga någon taklucka är öppen (fjärrstyd). Men jag litar på tekniska lösningar :)

Många av Veolias bussar har ofta varit rejält genomtänkta redan vid beställning. I synnerhet B9S-bussar från Östergötland som sedermera flyttats till SL-trafiken har varit en glädje att arbeta med, och de gjort att både Keolis och Nobinas motsvarigheter (som levererades nya till SL-trafiken) kändes väldigt fattigt/snålt utrustade och dåligt genomtänkta i jämförelse.

Att resenärer och förare i SL-trafiken drabbas av en mindre kulturkrock i de f.d Östgötavagnarna och då t.ex slår sönder eller sliter bort en hel taklucka hellre än att bara prata med föraren, är ju mera ett kommunikations-, kompetens- och/eller kulturhinder som egentligen inte kan skyllas på bussen.

yngrot

Ac i bussen är verkligen ett steg framåt..  Numera blir det rätt skönt inne i bussen även varma dagar .. Nu kör jag ju enbart landsväg med relativt långt mellan hpl så AC hinner ju kyla rätt bra..  Tyvärr finns det vissa resenärer som envisas med att öppna taklucka där bak .  och vissa förare som ställer in +18C   vilket ju är helt galet.  Vi har för det mesta Volvo 8700 på våra turer vilka har riktig AC även till förare vilket våra 8500 saknar, hur Säffle tänkte när de gjorde värme/kyla till dessa är en gåta då förarens temp styrs via passagerardelen  och det är ett litet utblås i takpanelen  vilket enbart styrs av inställd temp till passagerare.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

ichessy

#33
Citat från: Ersa skrivet 14 juli 2014, 11:27:44 AM
Många av Veolias bussar har ofta varit rejält genomtänkta redan vid beställning. I synnerhet B9S-bussar från Östergötland som sedermera flyttats till SL-trafiken har varit en glädje att arbeta med, och de gjort att både Keolis och Nobinas motsvarigheter (som levererades nya till SL-trafiken) kändes väldigt fattigt/snålt utrustade och dåligt genomtänkta i jämförelse.


Men var de Veolias B9S bussar från Östergötland som fanns i Råsta tidigare ???
Software Developer

Nico

Nä, de 38-vagnar som fanns i Råsta, liksom de som samtidigt hamnade i Kallhäll, levererades nya och följde sedan med över till Swebus 2006 respektive Busslink 2007. Däremot vill jag minnas att Veolia beställde flera vagnar i 38-serien varav väl några hamnade i Östergötland. Om dessa däremot var specade på annat vis har jag dock ingen aning om.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Jodå, de 38xx specade för Östergötland som jag kört hade många trevliga (ur SL-synvinkel något exotiska) funktioner som t.ex tändningslås med riktig nyckel, huvudströmbrytarknapp på panelen (istället för röd plastnyckel i fronten), spak med 4-5 olika lägen för retardern m.fl.
Samt ev. även automatisk urkoppling av AC om takluckor okynnesöppnats.

Påminner lite om Hallstaviks 76xx som ju är UL-specade och därför betraktas som lite "udda" av de mest SL-traditionella av förarkåren i Roslagen. Nästan som om bussarna vore "importerade" från ett annat land... :P

F.Å

Citat från: Ersa skrivet 16 juli 2014, 21:52:03 PM
Jodå, de 38xx specade för Östergötland som jag kört hade många trevliga (ur SL-synvinkel något exotiska) funktioner som t.ex tändningslås med riktig nyckel, huvudströmbrytarknapp på panelen (istället för röd plastnyckel i fronten), spak med 4-5 olika lägen för retardern m.fl.
Samt ev. även automatisk urkoppling av AC om takluckor okynnesöppnats.

Påminner lite om Hallstaviks 76xx som ju är UL-specade och därför betraktas som lite "udda" av de mest SL-traditionella av förarkåren i Roslagen. Nästan som om bussarna vore "importerade" från ett annat land... :P

Dessutom har de bara barnvagnsplats vid mittdörren, vilket inte var så lämpligt på Kallhälls-linjerna.

Ersa

Citat från: F.Å skrivet 17 juli 2014, 11:26:35 AM
Dessutom har de bara barnvagnsplats vid mittdörren, vilket inte var så lämpligt på Kallhälls-linjerna.

Ja, de var egentligen bäst lämpade för landsbygdslinjer i t.ex Roslagen samt Södertörn, vilket dessvärre Veolia inte körde.

ichessy

#38
Citat från: Ersa skrivet 17 juli 2014, 17:43:34 PM
Ja, de var egentligen bäst lämpade för landsbygdslinjer i t.ex Roslagen samt Södertörn, vilket dessvärre Veolia inte körde.

Men även motorvägslinjer 516, 526, 561 var Volvo B9S välutnyttjad vagn som man hade på dessa linjer. De gick på de linjer hela tiden fram tills ca 2011 på linje 516 och 526 då man börja ersätta med nya Scania Onmnilink II bussar, vars passagerarsäten inte var lika höga som Volvo B9S bussarna . Men Linje 561 körs ofta idag fortfarande med Volvo B9S bussar och ibland enstaka gånger med Man bussar. Personligen tycker jag att det är lite tråkigt också att Volvo har flyttat sin busstillverkning utomlands  :'(
Software Developer

F.Å

Citat från: ichessy skrivet 21 juli 2014, 10:11:10 AM
Men även motorvägslinjer 516, 526, 561 var Volvo B9S välutnyttjad vagn som man hade på dessa linjer. De gick på de linjer hela tiden fram tills ca 2011 på linje 516 och 526 då man börja ersätta med nya Scania Onmnilink II bussar, vars passagerarsäten inte var lika höga som Volvo B9S bussarna . Men Linje 561 körs ofta idag fortfarande med Volvo B9S bussar och ibland enstaka gånger med Man bussar. Lite tråkigt också att Volvo har flyttat busstillverkning utomlands  :'(

Men nu pratade vi om de 38-vagnar beställda till Östergötland. Dessa har aldrig trafikerat någon Råsta-linje.

Ersa

Citat från: ichessy skrivet 21 juli 2014, 10:11:10 AM
Lite tråkigt också att Volvo har flyttat busstillverkning utomlands  :'(

Det beror på vem man frågar. Många i branschen är av en helt avvikande åsikt, och hoppas att kvaliteten på bussarna kanske höjs av de polska, tyska och turkiska tillverkarna nu efter att tillverkningen i Markaryd och Säffle "äntligen fasats ut".
Visst borde man känna stolthet i sitt lands egen industri, men det finns nog många som hellre är lojala mot bra kvalitet hellre än mot nationaliteten på tillverkaren.

ichessy

Citat från: F.Å skrivet 21 juli 2014, 11:40:57 AM
Men nu pratade vi om de 38-vagnar beställda till Östergötland. Dessa har aldrig trafikerat någon Råsta-linje.

De fanns faktiskt 38xx Volvo B9S vagnar i Råsta som Nico sa. Men de har inte varit i Östergötland
Software Developer

Tommy E

En tidningsartikel om ämnet: DN: Värmeslag i kollektivtrafiken

Citat från: DNNär DN åker ut för att kolla temperaturerna på bussar, pendeltåg och tunnelbana letar sig mätaren upp över 30 grader på både bussen och tunnelbanan. På pendeln är det svalare, 26 grader.

Citat från: DNAlexis Kahlmann tror att alla ­bussar i Stockholmsområdet kommer att ha luftkonditionering inom en inte allt för avlägsen framtid.

– Förut har det inte funnits ­någon efterfrågan, men det kommer snart att bli standard i lokaltrafiken. Det är jag helt övertygad om, säger han.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

F.Å

Citat från: ichessy skrivet 22 juli 2014, 10:10:11 AM
De fanns faktiskt 38xx Volvo B9S vagnar i Råsta som Nico sa. Men de har inte varit i Östergötland

Jo tack, eftersom jag själv jobbar på Råsta sen Linjebusstiden så är jag väl bekant med vilka bussar som funnits där och inte.  Ditt inlägg där du citerar Ersa hänsyftar dock på kommentarer kring Östgötabussar som köptes av Swebus från Veolia. Dessa har inte rullat i Råsta.

buskörare

Citat från: F.Å skrivet 22 juli 2014, 15:28:35 PM
Jo tack, eftersom jag själv jobbar på Råsta sen Linjebusstiden så är jag väl bekant med vilka bussar som funnits där och inte.  Ditt inlägg där du citerar Ersa hänsyftar dock på kommentarer kring Östgötabussar som köptes av Swebus från Veolia. Dessa har inte rullat i Råsta.

Och inte har det med tråden att göra heller  :)