52 bussbolag i USA har stängts

Startat av Ingwar Åfeldt, 13 december 2013, 02:43:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

I USA blev i dag, torsdag, 52 bussbolag som bedriver interstate busstrafik (trafik mellan två eller fler delstater) stängda på grund av att de bryter mot gällande säkerhetsbestämmelser vad det gäller fordonens skick och personalens arbetstider. Samtidigt fick 340 bussar av 1300 inspekterade körförbud. Det senaste året har det hänt en rad med större bussolyckor runt USA med många dödsoffer. Federal Motor Carrier Safety Administration tog beslutet efter att ha genomfört ingående kontroller och besiktningar. Mer info på engelska finns på denna länk: http://www.dot.gov/briefing-room/fmcsa-operation-quick-strike-removed-52-unsafe-bus-companies-road

M v h
Ingwar

Björn Forslund

Hur funkar det med besiktning i USA? Är det samma i alla stater och årligt som i Sverige?

Ingwar Åfeldt

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 december 2013, 12:02:03 PM
Hur funkar det med besiktning i USA? Är det samma i alla stater och årligt som i Sverige?

Besiktning av tunga fordon i kommersiell trafik, buss eller lastbil, skall göras var 12:e månad enligt bestämmelserna i Federal Motor Carrier Safety Regulations utfärdade av Federal Highway Administration. Besiktningen kan utföras av ägaren enligt angivna regler eller av verkstäder eller av statliga besiktningsstationer som ofta finns vid vägningsstationer utmed de stora vägarna. Besiktningsprotokoll måste upprättas vid varje besiktning. Vad det gäller vanliga bilar så varierar bestämmelserna från stat till stat. Här i Arizona görs kontroll av avgasrening och bränslesystemets täthet vartannat år från och med att fordonet är 5 år gammalt. Bromsar, lysen, etc, kollas inte.

Björn Forslund

Det finns ju risk för fusk om ägaren själv får utföra besiktningen. Särskilt om ekonomin är dålig.

Johan71

Precis min mening. Inte konstigt att det är många bristfälliga fordon då. Märkligt att man inte kontrollerar bromsar o dyligt på vanliga bilar...

Ingwar Åfeldt

Citat från: Johan71 skrivet 26 december 2013, 22:28:12 PM
Precis min mening. Inte konstigt att det är många bristfälliga fordon då. Märkligt att man inte kontrollerar bromsar o dyligt på vanliga bilar...

Vad det gäller företag som själva besiktigar sina bussar så måste de fylla i ett fastställt besiktningsformulär som alltid måste finnas tillgängligt. Om de också måste skicka in kopia till myndigheterna vet jag inte. Omfattningen av besiktningen av privatbilar varierar mellan varje delstat. I Arizona, där jag bor, omfattar alltså besiktningen vartannat år inget annat än avgasreningen och bränslesystemet. Besiktningstvåget gäller här endast för de som är bosatta i tätbefolkade områden. I vissa delstater förekommer ingen besiktning alls. Mer info på engelska:  http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_inspection#United_States


M v h
Ingwar