500-linjer mot nya ändhållplats Hötorget - 24 juni 2013

Startat av Nico, 21 juni 2013, 13:28:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Till skillnad från tidigare ändringar så kommer ju inte detta att påverka så många på så vis, men arbetena runt Sergels torg har onekligen haft en inverkan på busstrafiken. Nästa uppsättning linjer som flyttas blir då högtrafiklinjerna 516, 526, 561 och 565 som då hamnar på Olof Palmes gata med koppling till t-banan och slutdestination Hötorget. In- och utkörning samt tidsreglering blir vid Norra Bantorget. Av olika orsaker så var inte jobben med målning, skyltbyten mm. på Olof Palmes gata och Norra Bantorget klara utan för att hinna med så fick vi göra en del själva så att det hjälpligt är ordnat tills på måndag den 24/6 då trafikering påbörjas.




På sätt och vis underlättar nog kanske strejken indirekt något i detta läge då både 516 och 526 just nu berörs av den och inte lär dyka upp på måndag morgon. Tack vare duktigt folk (som kollegan på bilden ovan) på Keolis hållplatsservice som då ändå skulle ut med tillfälliga hållplatsstolpar så fungerade det dock även med att göra en del av det övriga som behövdes. T.o.m. undertecknad hoppade in på ett hörn. Vi delade (20 m vardera) på den högst improviserade kantstensmålningen som genomförs ovan... och att lite bråttom göra detta med i stort sett en vanlig målarpensel iklädd fleecevarselväst när termometern visade 27 °C var inte helt kul.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson



Fr o m idag har linjerna 516, 526, 561 och 565 ny ändhållplats i City: Hötorget. Tidigare ändhållplats var Sergels torg.

Bifogar några bilder med bussar skyltade den nya slutdestinationen. Först Kallhällsvagn Nobina 6598 på linje 561.

¨

Sedan Märstavagn Arriva 7033 på linje 565.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Nu blev jag besviken,  hade hoppats på bilder Vid nya hållplatsen. ;)

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Det var nog lika bra för det var lite trångt där nere med en hel del felparkerade bilar. Sedan vet jag inte riktigt hur man mätt upp sträckan, men alla bussar skyltade "Ej i trafik" redan när de svängde in på Olof Palmes gata så det kanske inte hade gett så mycket på så vis.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Ja det där är ett gissel med den där skyltningen. Det Var Bättre Innan Buss-PC kom.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Var ute även i går morse och kunde då konstatera att destinationen ändras precis innan bussarna svänger in på Olof Palmes gata. Tror inte biten mellan Handelshögskolans hållplats och Hötorgets dito mäts upp i BussPC utan att man temporärt bara höftat på något vis. Egentligen en bagatell i sammanhanget, men givetvis något som kommer att ordnas.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas Strömblad

Olof Palmes gata som start/slutpunkt för 4 linjer kan aldrig gå bra!
Gick förbi där igår, och jag gissar att det kommer att bli lagom kaosartat när trafiken är i full gång till hösten.

Vore det inte bättre att starta vid Norra bantorget istället och använda Olof Palmes gata som genomfart bara?
/J

Nico

Norra Bantorget har tyvärr lite brist på plats och saknar även en bra koppling till T-banan. Det var lite därför som man för ett par år sedan hamnade längst ned på Sveavägen. Det läget har dock inte heller varit bra utan under de år som gått så har det varit i stort sett dagliga problem med felparkerade bilar, framkomlighet vid vändning etc. Ur den synvinkeln är nog faktiskt Olof Palmes gata ett bättre alternativ. Personligen hade jag dock föredragit att använda nattbusshållplatserna på Vasagatan för alla högtrafiklinjer, både 500- såväl som 800-linjer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 25 juni 2013, 07:57:57 AM
Ja det där är ett gissel med den där skyltningen. Det Var Bättre Innan Buss-PC kom.

Jo, nog minns jag allt de första dagarna med PC:n, när en märkbart irriterad Bussmicke stod och fotade inkommande vagnar på Norrtälje station. Alla bussar skyltade nämligen automatiskt till "Ej i trafik" precis innan de svängde in på stationsplan. Med undantag av en enda Scania tillhörande underentreprenören på en 655. ;)

Jonas Strömblad

#9
Citat från: Ersa skrivet 26 juni 2013, 19:10:08 PM
Jo, nog minns jag allt de första dagarna med PC:n, när en märkbart irriterad Bussmicke stod och fotade inkommande vagnar på Norrtälje station. Alla bussar skyltade nämligen automatiskt till "Ej i trafik" precis innan de svängde in på stationsplan

:o


Citat från: Nico skrivet 26 juni 2013, 18:47:45 PM
Norra Bantorget har tyvärr lite brist på plats och saknar även en bra koppling till T-banan. Det var lite därför som man för ett par år sedan hamnade längst ned på Sveavägen. Det läget har dock inte heller varit bra utan under de år som gått så har det varit i stort sett dagliga problem med felparkerade bilar, framkomlighet vid vändning etc. Ur den synvinkeln är nog faktiskt Olof Palmes gata ett bättre alternativ. Personligen hade jag dock föredragit att använda nattbusshållplatserna på Vasagatan för alla högtrafiklinjer, både 500- såväl som 800-linjer.

Ja, nattbusshållplatserna på Vasagatan hade ju varit mycket bättre!
Fungerar bra om man ska upp mot Sveavägen via Olof Palmes gata oxå, om man nu skall hålla på och köra den vägen...
Känns som att det vore bättre att återgå till att köra Torsgatan och Vanadisplan. Det går alldeles för trögt på Sveavägen för 516/526/561/565.

Själv åker jag 516/526 väldigt sparsamt eftersom det tar sådan tid när man närmar sig stan (lämnar ungdj-eln på dagis vid Tegelhagen/Silverdal på morgonen). Det går fortare att promenera från Tegelhagen till Helenelund och ta pendeln (även om man missar en pendel precis och får vänta 15 minuter). Fast ibland gör vädret att en bussresa lockar högre än promenaden till Helenelund  ::)
/J