Aktion med rullstolar hindrade spårvagnar

Startat av Hagri, 17 oktober 2012, 09:10:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

En grupp funktionshindrade utförde vid lunchtid på tisdagen en aktion mot bristande tillgänglighet hos Västtrafik. Spårvagns- och busstrafiken stod stilla vid Järntorget.

Läs Mer på Göteborgs-Posten

Ersa

Citat från: Mikael K skrivet 17 oktober 2012, 09:51:27 AM
Att ersätta detta med 60 nya vagnar är ingen liten kostnad, utan närmare en summa på cirka 1,2 miljarder kronor.

Det är alltid intressant att få veta vad nysatsningar kostar.

Mustman

Går det inte att sätta in en rullstolslift i M28/M29orna?
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Omnilasse

Samtidigt; det är förstås väldigt dyrt att avveckla något i förtid. Men i det här fallet är det ju vagnar som har uppnått sin tekniska livslängd. De är väl charmiga på sitt sätt men man behöver ju inte ha funktionshinder för att ha problem med att åka med dem! Underhållskostnaderna tenderar ju också att bli högre ju äldre en vagn är (även om Ansaldoleveransen förstås av andra skäl väl varit problematiska). 

Sedan finns det förstås begränsningar i investeringsbudgetar. Men där kan man ju hitta finansieringsformer med egen eller extern leasing. Det är ju inte helt ovanligt i andra länder att man låter tillverkaren vara ansvarig för finansieringen, som alltså direkt får ordna med leasing etc, om man vill det. Givetvis kan det bli en extrakostnad om inte kommunen står bakom något slags garanti - men den delen är ju inte den knepiga. sedan är det förstås klart att det kostar mer att ha vagnar som är nya, än som är "betalda", men då med en förhoppningsvis lägre underhållskostnad och möjighet till mindre vagnreserv.


Staffan Sävenfjord

En sådan här demonstration skulle vara mer trovärdig om de som demonstrerade skaffade sig lite grundläggande kunskap om hur spårvägstrafiken i Göteborg är uppbyggd. Det är alltså inte Västtrafik som äger eller köper spårvagnarna utan Göteborgs stads trafikkontor. Västtrafik ansvarar visserligen sedan årsskiftet för trafiken men de har inte mycket att sätta emot Göteborgs stad, som kör spårvagnarna utan upphandling genom Göteborgs Spårvägar.

Jag förstår de rullstolsburnas situation men jag kan ändå inte frigöra mig från misstanken att de nu bara var ute för att ställa till bråk och inte för att få något vettigt gjort när det gäller att få bort de gamla spårvagnarna. Om det senare var den verkliga avsikten valde de helt fel metod och demonstranterna får bara folk emot sig.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hagri

Problemen med de nya låggolvsvagnarna pekar på att den konstruktionen inte är optimal. Något som vi redan vet från bussidan.
I Västtrafik reser alla i mån av plats vilket betyder att rullstolsburna slåss med barnvagnar och rullatorer om samma utrymme och är det fullt så får man vänta på nästa tur. Skall alla resenärer alltid kunna resa med behöver man inte bara byta vagnparken utan även öka turtätheten. En minskning av antalet sittplatser till förmån för gruppen rullstolsburna påvekar andra grupper med funktionshinder och äldre som inte klar att stå under resan.
I slut ändan är det våra politiker som besluta om lagar och regler för tillgänglighet för alla och även våra politiker som beslutar om pengarna för att kunna förverkliga dessa lagar och regler.
Men frågan är om inte en övergångslösning där rullstolsburna kunde åka med en anropsstyrd transport inom linjenätet i Göteborg till Västtrafiks ordinarie taxa skulle fungera bättre samt ge samhället möjlighet att klara de stora kostnaderna för investeringar i nya vagnar utslaget på en längre tid.

Omnilasse

Citat från: Hagri skrivet 18 oktober 2012, 06:15:06 AM
Problemen med de nya låggolvsvagnarna pekar på att den konstruktionen inte är optimal. Något som vi redan vet från bussidan.
I Västtrafik reser alla i mån av plats vilket betyder att rullstolsburna slåss med barnvagnar och rullatorer om samma utrymme och är det fullt så får man vänta på nästa tur. Skall alla resenärer alltid kunna resa med behöver man inte bara byta vagnparken utan även öka turtätheten. En minskning av antalet sittplatser till förmån för gruppen rullstolsburna påvekar andra grupper med funktionshinder och äldre som inte klar att stå under resan.
I slut ändan är det våra politiker som besluta om lagar och regler för tillgänglighet för alla och även våra politiker som beslutar om pengarna för att kunna förverkliga dessa lagar och regler.
Men frågan är om inte en övergångslösning där rullstolsburna kunde åka med en anropsstyrd transport inom linjenätet i Göteborg till Västtrafiks ordinarie taxa skulle fungera bättre samt ge samhället möjlighet att klara de stora kostnaderna för investeringar i nya vagnar utslaget på en längre tid.
Att spårvagnarna i Göteborg inte fungerar kan väl till stor del tillskrivas Ansaldo och barnsjukdomar. Givetvis tar det tid att utveckla bra spårvagnar (och för den delen bussar) med nya funktionskrav. Däremot kan man förstås ha undantag för att hela vagnen skall vara tillgänglighetsanpassad. Har aldrig hört någon funktionshindrad som klagat på vare sig lågentrébussar, Bombardier Flexity Classic eller för den delen Dubbeldäckare. Att den sistnämnda inte har några som helst problem med att ha lågt insteg tycker jag nog tyder på att mycket handlar om utveckling, snarare än konstruktionen som sådan. Att komma ihåg här när det gäller bussar så tog man ju sina vanliga modeller och "gjorde om" till låggolv.   

I regel blir det mycket dyrare med spciallösningar för funktionshindrade, men minst lika viktig är ju möjilgheterna att kunna resa på ett enkelt sätt och vara en del av samhället. Däremot är förstås frågan på sikt om standard på kollektivtrafik - frågan är intressant, men vanligt folks tolerans för trängel minskar ju också.

Nu är det ju också barnvagnar och annat som skall åka med. I högt trafikerade stråk går påstigningen fortare om det inte är trappsteg, och särskilt väsentligt är detta förstås där man ligger nära kapacitetsgränsen.

Nya vagnar är ju dock ändå lättare att hantera än spårinvesteringar och andra objekt. I och med att leasingmöjligheten finns kan ju utgiften periodiseras på ett helt annat sätt. Givetvis - om kommunen väljer att stå för köpesumman och ha leasingen internt inom kommunen (såsom väl är fallet i Göteborg) - blir det en upplåningskostnad och investeringskostnad. Men denna tas ju sedan ut i den löpande driften. Har man leasingen externt, får man ju "igen" investeringskostnaden, men givetvis därmed också en högre årlig leasingkostnad. I så stora och tunga system som spårvägssystem blir ju ändå - per passagerare - själva kostnaden för vagnen en relativt liten del och överstiger mycket sällan den årliga vagnkostnaden i busstrafik (per passagerare värt att betona; en spårvagn används ju oftast mycket mer effektivt).

Därför tror jag att investeringen snarare skrämmer pågrund av storleken. Men egentligen finns inget skäl till att ha sämre standard i spårvägstrafiken än i busstrafiken. Gäller snarare att finna bra finansieringslösningar. Diskussionen kring det senare är dock intresant i sig. Många förespråkar ju att landstinget/kommunen bör äga vagnarna för att det är billigast i längden; men låneräntan (vilket oftast blir den stora posten), bör ju likagärna kunna hållas nere genom att kommunen går i borgen för lånet/lämnar garantier för lånet.     




yngrot

Är inte första gången de gör så här ..  och jag tycker de skjuter sig själva i foten.   Är inte rimligt att så många ska åka med och hur man än vänder sig så  är ju majoriteten inte betjänt av såna här  "tokgrejer" risken är ju att många vanliga resenärer väljer att ta bilen istället.   Man kan inte till 100%  anpassa allt till alla .. vem vinner på att spårvagnar blir stående på detta sätt ?? Och vad kostar detta ???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ronald M. Jannesson

...håller med föregående skribent. Det är helt sjukt, ALLT går till överdrift i vårt numera så "överbeskyddande" och "överanpassande" samhälle. Man får helt enkelt antingen "gilla läget", som person eller räkna med att "diverse åtgärder" KOSTAR pengar... Det borde FLER personer i samhället bli varse om tydligen... :o >:(

Svempa

Jag tycker aktionen är rätt.
Det är ett problem att politiken säger till de funktionshindrade att de kan och ska åka kollektivt. Och anpassar rätten till färdtjänst efter att den lokala trafiken är tillgänglig.

I örebro kostar det 30-40 kr enkel resa utan möjlighet till återresa och mycket begränsad rätt till sopp på vägen inom stan för resa med färdtjänsten.

Med buss kostar det för en person som har färdtjänst 6 kr med rätt till återresa inom 3 timmar . Och enl politiken är alla bussar tillgängliga.

Vissa förare har fått för sig att den som åker med rullstol måste ha assistent med sig vilket inte är sant och skapar ibland onödiga konflikter.
Genom att uppmuntra rullstolsanvändare och andra med funktionshinder att ta bussen och höja avgifterna och trösklarna för färdtjänst så tvingas dessa personer ut i kollektivtrafiken som då måste kunna hantera situationen.

I Örebro finns i vissa områden  Flextrafik  med mindre bussar som är anropsstyrd och enl min uppfattning ett mycket bra komplement till färdtjänsten . kostar som en vanlig bussresa.

all lokal kollektivtrafik ska sedan många år vara tillgänglig  och är den inte det så måste de som har behov av tillgängligheten visa på bristerna. 
Sedan kan man fråga sig om det är rätt väg att gå. Jag menar personligen att den funktionshindrades rätt att ta sig från punkt A till B på samma villkor som den icke funktionshindrade, tidsmässigt och ekonomisk , är det viktigaste inte att alla fordon är anpassade. Vi måste en smidig resa för alla, inte en trafik där det blir störningar för att målen och verkligheten inte harmoniserar.

MVH Svempa

Jag kan inte stå i en buss och har vissa problem med att gå när bussen är i rörelse . Jag åker mycket buss och upplever personligen en stor förståelse för mina behov från de allra flesta förarna.





Ersa

Citat från: Svempa skrivet 21 oktober 2012, 06:14:25 AM
I Örebro finns i vissa områden  Flextrafik  med mindre bussar som är anropsstyrd och enl min uppfattning ett mycket bra komplement till färdtjänsten . kostar som en vanlig bussresa.

Dessvärre dras sådan typ av trafik in i många städer, vilket jag ställer mig skeptisk till. Flex/närtrafik med smidiga bussar som puttrar fram på bakgator med gott om tid, tycker jag är en väldigt bra service för främst äldre, så slipper de mer långsamma resenärerna samsas med alla stressade pendlare på de vanliga raka linjerna som har mer tidspress.
Dessutom kan dessa flexlinjer med fördel rulla tätt mellan 9-14, vilket gör att både förare och bussar kan merutnyttjas under lågtrafiken mitt på dagen.