Huvudmeny

677ans historia?

Startat av tågluffaren, 19 februari 2012, 15:01:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

När startades 677 Uppsala-Norrtälje? Var det in 2005 nån gång? Vilken/vilka linjer ersatte den?
Och har den haft dagens linjesträckning sedan starten?

Ersa

#1


Linjenumret 677 är ett av Roslagens allra yngsta nummer och kom till hösten 2008. Innan dess gick linjen under nummer UL 807 (och ännu tidigare SJ 807) i många decennier. "Sjuan" som 807 kallades i branschen gick inte via Ar utanför Knivsta, utan körde i lokaltrafik med av- och påstigande via Östuna kyrka, där UL 186 rullar idag. Dvs den gamla landsvägen mellan Rimbo och Uppsala. Denna gamla sträckning är faktiskt 5 min kortare i genomsnitt än dagens omväg via Ar och E4:an.

Busslinjen har anor väldigt långt tillbaka ända in på SLO-tiden, och ända från start kördes den av Rimbobaserade förare. På den tiden var det dock tåg Norrtälje-Rimbo, och därefter buss Rimbo-Uppsala. Det finns bilder på gamla torpedbussar med frontmotor med texten "Rimbo - Uppsala" på sidan, som jag ska försöka scanna in i framtiden.

homer

trevligt att se en gammal 9000, dem börjar bli ovanliga på vägarna

P.Ek

Kördes 807an endast av SL-bussar?

Ersa

Citat från: P.Ek skrivet 19 februari 2012, 20:42:42 PMKördes 807an endast av SL-bussar?

Nej, linjen var i princip delad mellan Swebus Uppsala och Busslink Rimbo. UL var huvudman och Swebus Uppsala var primär operatör. Huruvida Busslink Rimbo räknades som underentreprenör vet jag inte. Det var väl mera ett utbyte av trafik, än utlejning till en underentreprenör.

P.Ek

Citat från: Ersa skrivet 19 februari 2012, 20:51:36 PM
Nej, linjen var i princip delad mellan Swebus Uppsala och Busslink Rimbo. UL var huvudman och Swebus Uppsala var primär operatör. Huruvida Busslink Rimbo räknades som underentreprenör vet jag inte. Det var väl mera ett utbyte av trafik, än utlejning till en underentreprenör.

Okej, tack för info! Såg nämligen aldrig UL-bussar på linjen ;)

Lars-Håkan_E

Fram till början på -90 talet var det i huvudsak SJ och sedermera Swebus bussar på 807:an

Ersa

Fördelningen har nog aldrig varit exakt 50-50, men som Håkan E skriver var det först en majoritet Uppsalabussar på linjen, medan det åren 2003-2008 var en högre andel röda SL-bussar jämfört med de gråa UL-bussarna. Jag skulle gissa på c:a 60% SL-rött och 40% UL-grått de sista fem åren.

På linje 807 fanns heller inga extrabussar eller förstärkningar inom Stockholms län. Alla extrabussar som förstärkte 807:an från Rimbo till Norrtälje vid 08:10-tiden (samt omvänd väg på eftermiddagen) hette alltid 647 eller 647E. Så är det även idag när 677 förstärks.

Några få avgångar körde Swebus UL-grå bussar även linje 625 Norrtälje - Frötuna kyrka - Rösa - Rimbo, för att i Rimbo byta linjenummer till 807 och fortsätta mot Uppsala. Med den enda skillnaden från 807 att man körde gamla vägen Norrtälje-Rösa istället för motorvägen.

Detta stora utbyte av trafik mellan UL och SL ledde även till att de SL-röda Rimbobussarna som gick på UL 807 även hade flera andra UL-linjer att köra. T.ex kunde SL-bussarna köra linje 888 till Uppsala-Björklinge-Uppsala, för att därefter köra UL 809 Uppsala-Knutby-Edsbro-Norrtälje, och till sist avsluta med en 647/807 hem till Rimbo. Detta så sent som under mitten av 2000-talet.
Detta medan 639:an Öregrund-Östhammar-Hallstavik-Rimbo-Stockholm till stor del kördes av UL-bussar, först av Swebus Östhammar, och efter sommaren 2003 av KR Trafik Östhammar. Alla dessa utbyten försvann dessvärre helt efter sommaren 2008.
Men ett undantag finns. Bara så sent som i somras (2011) körde Keolis och sedermera Nobina/Fridströms SL-röda bussar på några få förlängda avgångar ända till Öregrund! Dock bara under den korta sommartidtabellen.

Lars-Håkan_E

Det bör ha varit ganska sent som den första SL Bussen kom till Uppsala på 807, så länge jag körde kvar körde vi från Norrtälje enbart 647 och någon enstaka bytestur mot länsgränsen.
Kan det ha varit in på -90 talet som den första SL kärran fick UL maskin och användes till Uppsala?

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 19 februari 2012, 23:24:38 PM
Det bör ha varit ganska sent som den första SL Bussen kom till Uppsala på 807, så länge jag körde kvar körde vi från Norrtälje enbart 647 och någon enstaka bytestur mot länsgränsen.
Kan det ha varit in på -90 talet som den första SL kärran fick UL maskin och användes till Uppsala?


Detta är den tidigaste bild jag kan hitta just nu.
H6A 4326 är tydligt uppmärkt "Norrtäljetrafiken Rimbo"

Ersa

Intressanta uppgifter via kartor och tidtabeller i "Sveriges kommunikationer" n:r 10 1969" har kommit fram via en skribent på SSS-forum.


Här ser man SJ:s linjenät i Uppsala dåvarande lilla län 1969. Notera hur många linjenummer som är samma som idag. T.ex 801, 805, 809, 811 och 804.

809 gick fram till 1969 vidare från Knutby, via Rånäs till Rimbo. En ren tågersättningslinje således. 1970 var delen Knutby-Rånäs-Rimbo nummerändrad till SJ 816, och 1972 tog SL över och döpte om den till SL 648, som sedermera kortades av. Vägen ser onaturligt rak ut mellan Rånäs och Knutby, men på tidtabellen nedan ser man att tiden är 20 minuter både Rimbo-Rånäs (precis som idag) samt Rånäs-Knutby (finns inte idag).
807:an körde här i stort sett samma väg då som den gjorde fram till sommaren 2008, med undantag av vissa avstickare via Lagga. Samt att motorvägen saknades mellan Rösa och Norrtälje. Enligt linjeförklaringen nedan samt tidigare inlägg på detta forum har vissa turer på 807:an fortsatt ända till Kapellskär.
801:an gick Uppsala-Arlanda som idag, fast den då enda vägen via Vassunda och Märsta. Någon motorväg som E4 var det inte tal om.



Hela inlägget finns i denna tråd, på SSS-forum:
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=33862&start=60

Eje L

Det bör ha varit kring 1990 som SL-bussar började köra till Uppsala. Redan innan SL började upphandla trafiken fördes samtal med Norra distriktet om att SL i Hallstavik och Rimbo skulle köra till Uppsala. Orsaken var att jag ville få bort de tidtabellslagda framkörningarna som istort gick nästan tomma från Uppsala på morgonen. Samma sak upprepades sedan i omvänd riktning på kvällen. En tes som jag drev stenhårt under mina år på UL var att om det var möjligt skulle bussen stationeras där uppdraget började på morgonen och slutade på kvällen. Omloppstomkörningar skulle hållas nere på miniminivå. De första försöken strandade på att SL- förarna bara fick ha strecktjänster, max 6 tim, på veckosluten. Så småningom förhandlades detta bort och man kunde ha längre helgtjänster med rast. Som jag förstår var Uppsalakörningarna populära både i Rimbo och Hallstavik. Jag var själv med på ett förarmöte med SL i Rimbo. En av förarna frågade Nilas Österman som var med, om man skulle få lite bättre bussar om man körde till Uppsala "För annars pinkar SJ-killarna på våra häckar"-. Sedan fortsatte utbytet på flera linjer eftersom det sparade bussar och medförde bättre tjänster för de inblandade förargrupperna. Detta hände när Busslink Norrtälje kunde diskutera direkt med UL med SWEBUS närvarande. För mig var färgen på bussen av underordnad betydelse.
Eje L

Ersa

Tack för alltid intressant information Eje.

Rimboförarna har alltid gillat att köra Uppsalalinjerna 807/677 samt 809 (idag 809 & 808), vilket de gjorde mellan 1990 och 2011. Tyvärr är det väldigt låst idag, med stor enformighet för förarkåren som resultat. 677 körs enbart av Norrtälje, 639 enbart av Rimbo och Hallstavik, 805 enbart av Nobina + KR i Uppsala, 808 enbart av KR i Knutby, 809 enbart av Nobina Uppsala + Danielssons i Knutby, samt 806 enbart av Sköldhs i Knutby + ibland Nobina Uppsala.
Ingen SL-buss rullar således idag på t.ex 809 och 808.
Men då ett 677-omlopp både börjar och slutar i Rimbo (en blåbuss tomkörs till Rimbo på morgonen, samt hem till Norrtälje på kvällen) kanske det kan bli en blåbuss stationerad i Rimbo i framtiden. Om detta innebär att pengar sparas, då det ju brukar vara pengar allt handlar om.

Än idag har bussarnas färger underordnad betydelse för resenärerna mellan Norrtälje, Rimbo, Knutby, Almunge och Uppsala. Så om det idag skulle blandas grå, orange, röda, gula och vita bussar på 639, 677, 805, 806, 808 och 809 skulle knappast någon resenär bry sig nämnvärt över det. De enda som brukar bli upprörda över "fel" färger är ju tjänstemän/politiker på trafikhuvudmannen/landstinget.

Eje L

Inte alla. Jag anser fortfarande att det viktigaste är att det går en tur när folk vill åka och att bussen är hel och ren. Färgen är av underordnad betydelse. Det är bättre tidsanvändning att planera bra trafik istället för att måla om bussar.
Eje L