433 C Stavsnäs - Stockholm C

Startat av jbnilsson, 16 februari 2012, 19:44:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Citat från: jbnilsson skrivet 21 februari 2012, 05:33:18 AM
Vet att många förare tyvärr stannar med 443c på samtliga hållplatser på linjen. Det är fel.  Jag lastar i Nacka Strand, sen är det direkt till Centralen oavsett hur många som vinkar längs vägen eller som trycker på stoppknappen i bussen och vill av.

Lastar aldrig vid Nacka Trafikplats inväg, även om jag har avstigande. Hänvisar till Vikdalsvägen. Dåligt av de förare på linje 433 som lastar vid trafikplatsen inväg om det är som du säger. Förstör för alla andra.

Kan bara instämma. Om det finns regler så måste de följas av alla, annars är det meningslöst... Och tyvärr är det så att folk lär sig först när de fick åka ut till Värmdö istället för att kliva av vid Henriksdal.... Tyvärr.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Omnilasse

Citat från: Carl Eric skrivet 21 februari 2012, 08:39:34 AM
Kan bara instämma. Om det finns regler så måste de följas av alla, annars är det meningslöst... Och tyvärr är det så att folk lär sig först när de fick åka ut till Värmdö istället för att kliva av vid Henriksdal.... Tyvärr.
Fast man kan ju då inte hålla på och ändra regler fram och tillbaka. Sedan bör man väl ha både tydligare skyltat och bättre markering av linjer som har begränsat uppehåll. Visst, en del utnyttjar säkert att de flesta förare stannar ändå, men som sagt, det finns ju begränsat stopp av ett särskilt skäl.

När jag åkte 474 från Slussen häromdagen, så ropade föraren tydligt ut i högtalaren innan avgång att bussen inte stannar vid Londonviadukten för avstigning - en utmärkt variant. Egentligen kunde man ju låta pratatorerna säga detta också (dock förstås inte hela tiden- då blir det väl olidligt). Det kunde ju - om systemet klarar av så lång meddelanden - annars finnas inmatat i informationssystemet på bussen. Att bussen inte stannar för påstigning är ju dock inget problem. Men det som blir otydligt är väl att att det är påstigning för exempelvis linje 474 in mot stan vid Londonviadukten. Lösningen blir ju helt ologisk för vanlig resenärer.

På 443C är det ju egentligen bara vid Nacka strand som det kan bli problem. Där vore det ju utmärkt om föraren sa något om detta innan man kör iväg - är ju lätt att klliva på fel buss annars. Sedan vet jag inte om det är så bra att bara ha ett endast ha ett C eller något, som markerar att det är helt andra stoppregler - rör det bara en annan slutdestination kan väl C vara okej, men om det är andra regler för uppehåll, så tycker jag nog att man skulle försöka med ett eget linjenummer. Väl medveten om att de flesta som åker från Nacka Strand torde göra så i princip varje vardag och vara väl medveten om regelverket. Men ändå...



jbnilsson

Om bara alla förare höll sig till reglerna så vore problemet litet. Men många 443c stannar vid Vikdalsvägen och det blir då otydligt för resenärerna. Varför man stannar där vet jag inte, det gör mer skada än nytta. Även om tanken kanske är god.

Det händer dagligen att passagerare vill gå av vid Nacka Trafikplats utväg, tyvärr släpper en del förare av där. Jag gör det normalt inte, sätter alltid på nattauto. Men om det är nån olycklig som kommer fram till mig och vill gå av, så brukar jag släppa av dem genom framdörren, och förklara hur det ligger till. Förutsatt att jag har påstigande. Stå vid bakdörren och gapa så får de åka med en bit till...

the0fiskis

undra om ni missförstog mig eller om jag missförstår er

jag vill att bussarna ska stanna på vikdalsvägen (mot centralen) för just få mer bläggning. för jag har personliga efarenheter att den bussen skulle få mer "kunder".

men instämmer det med "reglerna" att bussen inte ska stanna där så ska ingen buss stanna där  :)