433 C Stavsnäs - Stockholm C

Startat av jbnilsson, 16 februari 2012, 19:44:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jbnilsson



Vet att det finns önskemål från resenärer längs linjen om bussar till/från Cityterminalen.

Inväg:  Stavsnäs - Mölnviksrodellen  (samtliga hållplatser)  sen direkt till Cityterminalen. Endast avstigning Nacka Trafikplats - Henriksdal - Londonviadukten.

Utväg: Cityterminalen - Londonviadukten - Henriksdal - Nacka Trafikplats . Dessa endast påstigning.  Sen samtliga hållplatser till Stavsnäs.

Äventuellt någon tur från/till Djurö (Byns gård).

Synpunkter?

homer

varför skulle just den här linjen vara fri från londonviadukten och henriksdal är inte 435C är det?

dessutom har 443c redan funnits sommaren 2010 och de gick väl sådär... bussarna var väldigt ofta tomma, men visst... varför inte... skulle dessutom vilja se en C buss från Brunn och Gustavsberg också

jbnilsson

Antar du inte menar 443c.  Hur som helst, bussarna ska självklart inte gå under sommartidtabellen. Endast övrig tid, endast i rusningen. Jag är emot att c- bussarna oavsett linje ska ha påstigande inväg samt avstigande utväg hpl londonviadukten o Henriksdal.
Citat från: homer skrivet 16 februari 2012, 20:32:43 PM
varför skulle just den här linjen vara fri från londonviadukten och henriksdal är inte 435C är det?

dessutom har 443c redan funnits sommaren 2010 och de gick väl sådär... bussarna var väldigt ofta tomma, men visst... varför inte... skulle dessutom vilja se en C buss från Brunn och Gustavsberg också

homer

Citat från: jbnilsson skrivet 16 februari 2012, 21:01:34 PM
Antar du inte menar 443c.  Hur som helst, bussarna ska självklart inte gå under sommartidtabellen. Endast övrig tid, endast i rusningen. Jag är emot att c- bussarna oavsett linje ska ha påstigande inväg samt avstigande utväg hpl londonviadukten o Henriksdal.

jo ja menar 433 inte 443 :-X

och jag håller helt med, eller varför inte dra de ännu längre, ALLA värmdöbussar kan skippa London och Henriksdal...

Omnilasse

Citat från: homer skrivet 16 februari 2012, 20:32:43 PM
varför skulle just den här linjen vara fri från londonviadukten och henriksdal är inte 435C är det?

dessutom har 443c redan funnits sommaren 2010 och de gick väl sådär... bussarna var väldigt ofta tomma, men visst... varför inte... skulle dessutom vilja se en C buss från Brunn och Gustavsberg också

Jag tror iof på tanken på en 433C - eller snarare skulle jag nog vilja se att man flyttade 433/434 till Cityterminalen. Det skulle frigöra plats och är en passande linje för det. Men det tråkiga är väl då att man inte kan ha något stopp i närheten av Slussen - vilket ju innebär en liten försämring - å andra sidan, eftersom Nacka/värmdöbussarna går hela tiden, går det ju att ha en bytesmöjlighet vid Henriksdal (Londonviadukten kan man skippa).

Problemet är väl just att det blir lite dålig turtäthet att dela upp i två ändstationer. Man skulle nog behöva ha lite bättre turtäthet för det.

Men du har rätt 433C var ju ingen höjdare - men det var ju också för att den inte passade till båtavgångarna och gick mitt under sommaren etc. Det svåra är väl alltså att klara en tillräckligt bra turtäthet.

Hursomhelst får man ju iaf på morgonen köra med förstärkning till Slussen på några avgångar och det är ju rätt fullt på kvällarna också. Så istället för att utöka trafiken, skulle ju en tanke då kunna vara att starta en 433C. Men skall man "plocka" från dagens avgångar - så vet jag inte om det är en bra idé...

Carl Eric

Citat från: homer skrivet 16 februari 2012, 21:20:14 PM
och jag håller helt med, eller varför inte dra de ännu längre, ALLA värmdöbussar kan skippa London och Henriksdal...

För påstigande, ja. För avstigande, nej. Det finns en helt del på Värmdö som jobbar eller går i skola i Sickla, och om man inte skulle få kliva av i Henriksdal/Londonviadukten skulle bussen inte vara lika attraktiv som tidigare...

Sedan tycker jag att det är bra att 435C/446C stannar för påstignade (eller snarare omstigande) i Henriksdal/Londonviadukten. Jag har själv bytt från 425 till 435C ett par gånger på morgonen, perfekt sedan att byta till blåa linjen! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andy

Citat från: jbnilsson skrivet 16 februari 2012, 21:01:34 PM
Jag är emot att c- bussarna oavsett linje ska ha påstigande inväg samt avstigande utväg hpl londonviadukten o Henriksdal.
Citat från: Carl Eric skrivet 17 februari 2012, 12:52:19 PM
Sedan tycker jag att det är bra att 435C/446C stannar för påstignade (eller snarare omstigande) i Henriksdal/Londonviadukten. Jag har själv bytt från 425 till 435C ett par gånger på morgonen, perfekt sedan att byta till blåa linjen! :)
Precis! Annars blir det bara boende i Orminge, Grisslinge och Hemmesta som kan åka buss till Cityterminalen. Tidsförlusten vid de två hållplatserna är liten i förhållande till övriga tidstjuvar på linjen. Att ha bussarna till Cityterminalen som expressbussar är dumt, då underlaget redan är tunnare än för Slussen-linjerna. Bättre att C-bussarna stannar vid fler hållplatser istället för att köra fort med tomma stolar.
Citat från: Carl Eric skrivet 17 februari 2012, 12:52:19 PM
För påstigande, ja. För avstigande, nej. Det finns en helt del på Värmdö som jobbar eller går i skola i Sickla, och om man inte skulle få kliva av i Henriksdal/Londonviadukten skulle bussen inte vara lika attraktiv som tidigare...
Håller med om det sista. Henriksdal är fortfarande en viktig bytesplats mellan motorvägslinjerna och lokallinjerna i Nacka (särskilt Sickla), något som aldrig tagits hänsyn till i utformningen av trafikplatsen. Varför vara så besvärliga med att begränsa trafiken mellan Henriksdal/Londonviadukten och Slussen? På "utväg" finns eventuellt - på ett fåtal avgångar - problemet med att kortvägsresenärer kan fylla långlinjebussar så att långväga resenärer inte får plats. På "inväg" finns inte det problemet och därför bör alla bussar tillåta påstigning vid Henrikdal och Londonviadukten. Utanför högtrafik är bussarna inte särskilt fulla och det kan också vara rätt länge tills nästa buss.

Citat från: Omnilasse skrivet 16 februari 2012, 21:45:39 PM
Men du har rätt 433C var ju ingen höjdare - men det var ju också för att den inte passade till båtavgångarna och gick mitt under sommaren etc. Det svåra är väl alltså att klara en tillräckligt bra turtäthet.

433C hade dåligt resande av många anledningar:

  • Den stannade vid för få hållplatser.
  • Den gick inte till tunnelbanan (inte särskilt nära iaf).
  • Omvägen via Sofielundsplan gjorde att restiden blev onödigt lång.
  • Körtiden från Stavsnäs till Ålstäket var för lång, resulterande i, antingen för sen avgång från Stavsnäs, för tidig avgång från Ålstäket eller sex minuters tidsreglering vid Ålstäket. Osäkerheten ökar den kalkylerade restiden för resenären.
  • Nästan ingen visste om att linjen fanns.
  • Tiderna passade en del båtar, men ingen organiserad samtrafik fanns med WÅAB.
  • Den gick för sällan (endast en vagn).
  • På väg mot Stockholm gick den nästan samtidigt som ordinarie 433/434.
  • För att kunna ta med cykeln var man tvungen att cykla till Cityterminalen (eller få skjuts), då inga SL-färdmedel tillåter cyklar till Centralstationen.

Idén med cyklar på bussen är bra. Så också buss Stavsnäs-City utan byten. Men kanske inte tillsammans.

homer

Ni verkar inte riktigt förstå hur de ser ut på morgonen..

det går ungefär 2 bussar / minut på den aktuella sträckan och dem klumpar alltid ihop sig och kommer samtidigt, ungefär hälften av dem måste stanna vid någon av innerstadshållplatserna, medans övriga kan strunta i att stanna där... UNDANTAGET C linjerna som MÅSTE så i kö efter alla vagnar till slussen för att dem måste "kolla" att ingen står där och ska åka med, detta är en ENORM tidstjuv

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 17 februari 2012, 15:30:35 PM
Ni verkar inte riktigt förstå hur de ser ut på morgonen..

det går ungefär 2 bussar / minut på den aktuella sträckan och dem klumpar alltid ihop sig och kommer samtidigt, ungefär hälften av dem måste stanna vid någon av innerstadshållplatserna, medans övriga kan strunta i att stanna där... UNDANTAGET C linjerna som MÅSTE så i kö efter alla vagnar till slussen för att dem måste "kolla" att ingen står där och ska åka med, detta är en ENORM tidstjuv

Det ska självklart bara vara avstigning vid Londonviadukten på inväg för bussarna till City åtminstonde till dess man kan skilja ut hpl lägena rejält, direktbussarna ska ju inte behöva stå i kö från Danviksbron bara för att se om det möjligen är nån som ska kliva på.

Sedan kan man ju utveckla det hela till att enbart Nacka o Ältalinjerna stannar för påstigande.

När jag körde (förvisso innan kontantbiljetterna försvann) kunde hela regleringstiden i Slussen försvinna bara för att man skulle stå vid Viking o lösa in folk på morgon o kväll med en Värmdöbuss.

Avstigning vid Londonviadukten är inte ett lika stort bekymmer annat än av kapacitetsskäl ibland.

SL som redan på -70 talet var tidiga med att införa skipstop linjer borde kunna sälja in detta, det är ju långväga kunder som drabbas av förseningar genom att bussen ska stanna i onödan.

fors13

Kanske är lite utanför ämnet, men känner någon till varför det inte finns ytterligare hållplatser längs 222:an? Glappet mellan Nacka trafikplats->Värmdö marknad/Mölnviksrondellen är ju väldigt långt. Har någon utredning gjorts gällande möjligheter till hållplats i höjd med Björknäs eller Orminge för smidigare byten till motorvägslinjerna?

homer

Citat från: fors13 skrivet 18 februari 2012, 18:45:08 PM
Kanske är lite utanför ämnet, men känner någon till varför det inte finns ytterligare hållplatser längs 222:an? Glappet mellan Nacka trafikplats->Värmdö marknad/Mölnviksrondellen är ju väldigt långt. Har någon utredning gjorts gällande möjligheter till hållplats i höjd med Björknäs eller Orminge för smidigare byten till motorvägslinjerna?

tror inte så många är intresserade av att gå från trafikplatsen i lännersta/orminge till Centrum.

fors13

Citat från: homer skrivet 18 februari 2012, 19:58:26 PM
tror inte så många är intresserade av att gå från trafikplatsen i lännersta/orminge till Centrum.

Kan tyckas, men du har ju dessutom Hemköp i anslutning till trafikplatsen, likaså hela bostadsområdet kring Lännersta som till vissa delar saknar nära avstånd till buss (414 & 442 eller värmdövägen).

Omnilasse

Citat från: fors13 skrivet 18 februari 2012, 20:18:32 PM
Kan tyckas, men du har ju dessutom Hemköp i anslutning till trafikplatsen, likaså hela bostadsområdet kring Lännersta som till vissa delar saknar nära avstånd till buss (414 & 442 eller värmdövägen).

Fast det finns ju affärer både vid Värmö marknad, Mölnvik m.m. Så det är väl inte så många Värmdöbor som väljer att åka till Hemköp? Sedan är ju gångbron över rätt långt ifrån trafikplatsen etc. Därmed inte sagt att det inte kanske skulle finnas underlag för en lokal linje som kompletterade 442/414. För jag måste nog hålla med om att det är rätt långa gångavstånd, med tanke på att det ändå torde vara relativt stort trafikunderlag.

Vet inte hur vägarna är (utrymme för busstrafik), men det vore kanske rimligt att man iaf i högtrafik hade en linje som trafikerade en linje från Boo vägen, vidare in på Dalkarlsvägen och Liljekonvaljens väg, sedan upp Lännerstavägen och ut på 222:an till Slussen. Inte minst skulle ju man väl antagligen spara en hel del i restid, då sista vägsträckan vid Björknäs ju tar rätt lång tid i morgonrusningen. 442:an är det ju också inte sällan ståplatser på, trots 5-minuterstrafik, så det kanske vore på tiden med någon till linje där.


the0fiskis

en sak som jag tror 443C förlorar resenärer på är om den skulle stanna på vikdalsvägen (vid  MACDONALS) för flera i min klass skulle ta den istället för 433 men tanke på dem brukar inte kolla titablellen och går i 99% fallen till vikdalsvägen (vid "MC")

sen instämemr jag med att det är onödigt att alla bussar stannar vid londonviadukten och hendriksdall (där saltsjöbanan finns som resesätt ochså...)

jbnilsson

Citat från: the0fiskis skrivet 19 februari 2012, 21:52:43 PM
en sak som jag tror 443C förlorar resenärer på är om den skulle stanna på vikdalsvägen (vid  MACDONALS) för flera i min klass skulle ta den istället för 433 men tanke på dem brukar inte kolla titablellen och går i 99% fallen till vikdalsvägen (vid "MC")

sen instämemr jag med att det är onödigt att alla bussar stannar vid londonviadukten och hendriksdall (där saltsjöbanan finns som resesätt ochså...)

Vet att många förare tyvärr stannar med 443c på samtliga hållplatser på linjen. Det är fel.  Jag lastar i Nacka Strand, sen är det direkt till Centralen oavsett hur många som vinkar längs vägen eller som trycker på stoppknappen i bussen och vill av.

Lastar aldrig vid Nacka Trafikplats inväg, även om jag har avstigande. Hänvisar till Vikdalsvägen. Dåligt av de förare på linje 433 som lastar vid trafikplatsen inväg om det är som du säger. Förstör för alla andra.