4617 i olycka på linje 858 i Södertörn (länk)

Startat av Ted Selander, 17 december 2011, 14:52:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Björn Forslund

Snökaos? Tjejen kom precis hem med bilen efter ridtur i trakten, och har inte upplevt något snökaos.  Här är plusgrader och ett mycket tunt täckte som smälter direkt när man sätter forten på. Snarare är det en bilförare som överskattat sin förmåga och kört för fort på den kurviga och smala vägen, vilket den mosade bilen antyder.

JDS

Det vet du väl att snökaos är när det snöar och minst en människa är irriterad.

Nu ska jag gå ut och dricka en kopp kaffe, antagligen är det mycket folk så vi bestämmer väl redan nu att det är kaffekaos?  ;D

Björn Forslund

Citat från: JDS skrivet 17 december 2011, 16:11:03 PM
Det vet du väl att snökaos är när det snöar och minst en människa är irriterad.

Nu ska jag gå ut och dricka en kopp kaffe, antagligen är det mycket folk så vi bestämmer väl redan nu att det är kaffekaos?  ;D

Snökaos blir det väl också på AB:s redaktion när redaktören river sig i håret och mjällen far. Vad blir det härnäst? "Så blir du smal till jul"? ;D

lil-sis

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 december 2011, 16:04:10 PM
Snökaos? Tjejen kom precis hem med bilen efter ridtur i trakten, och har inte upplevt något snökaos.  Här är plusgrader och ett mycket tunt täckte som smälter direkt när man sätter forten på. Snarare är det en bilförare som överskattat sin förmåga och kört för fort på den kurviga och smala vägen, vilket den mosade bilen antyder.

Om du tittar på bilden så ser du modden. Det blev ngn decimeter innan den smälte bort igen.

Men även jag skulle fördomsfullt gissa på att det gick för fort.

Björn Forslund

Citat från: lil-sis skrivet 17 december 2011, 18:47:19 PM
Om du tittar på bilden så ser du modden. Det blev ngn decimeter innan den smälte bort igen.

Men även jag skulle fördomsfullt gissa på att det gick för fort.

Tror inte att det var så mycket, för jag bor inte långt därifrån och tjejen körde bil  alldeles i närheten. Någon dm har det definitivt inte varit om det inte varit ett väldigt lokalt snöfall, det var över 3 plusgrader här på dan.   Kanske en cm max. Det som syns är nog hopskrapat för att man ville få bort glassplitter och skräp från vägen.

lil-sis

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 december 2011, 18:52:29 PM
Tror inte att det var så mycket, för jag bor inte långt därifrån och tjejen körde bil  alldeles i närheten. Någon dm har det definitivt inte varit om det inte varit ett väldigt lokalt snöfall, det var över 3 plusgrader här på dan.   Kanske en cm max. Det som syns är nog hopskrapat för att man ville få bort glassplitter och skräp från vägen.

I Uppsala var det snö på backen i Stenhagen och vatten i Nåntuna. Det är bara ett par kilometer. Det räcker för att det ska bli för mkt för ngn som ligger på gränsen. Eller har dåliga däck. När det vräkte ner så vräkte det ner men inte överallt samtidigt.

DEB

Bussen ser ju inte ens lite skadad ut... Eller är det bara AB som förstorar allt de skriver igen för att bussen råkade befinna sig på fel plats vid fel tid?
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

homer

man behöver inte vara hjärnkirurg för att förstå vem som är vållande, den 20 åriga killen i bakhjulsdriven volvo eller bussföraren ( jo jag inser att bussen också är en bakhjulddriven volvo)
:-X

Björn Forslund

#9
Det är inte ens säkert att det är den bussen som syns på bilden det är frågan om, det kan vara en mötande vagn som blivit stoppad pga olyckan och hamnat på fotot.
Den här vägen är väldigt smal och kurvig i samband med många backkrön mellan ungefär Fagerviks skola (Inte Fagersjö som ligger i Stockholms kommun) och mot Tungelsta. En mycket gammal väg som är från den tid då plan åkermark var för värdefull för att en väg skulle få ligga där. De som kör buss brukar invänta mötande vagn på lämpligt ställe för att slippa möte i ett skymt trångt backkrön. Jag har fått göra åtskilliga tvärnitar bakom ratten på tunga fordon när en buss på linje 848, 858 eller en tung lastbil plötsligt dykt upp i en skymd kurva.

Kristian

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 december 2011, 19:33:30 PMJag har fått göra åtskilliga tvärnitar bakom ratten på tunga fordon när en buss på linje 848, 858 eller en tung lastbil plötsligt dykt upp i en skymd kurva.
Jo minsann... Fick möte med en av dessa förbannade boggibussar på 848 i Ekbackskurvan idag. Trots att jag är en (drygt) 20-årig kille med bakhjulsdriven kebabtaxi gick mötet bra utan kollision. ;) Fick dock ett par samtal från polare som hört om olyckan och frågade om jag mådde bra, det är goda vänner det!


admin


Ett par inlägg som handlade om hur en viss medlem har resonerat osv. har tagits bort. Om någon finner viss text stötande eller på annat vis störande så kontaktar man moderator istället för att utveckla detta i ämnestråden.

bjorn_k

Inte för att vara sån, men om man måste nita i en skymd kurva... Har man inte kört fortare än man borde då?