"Ung på Nobina"

Startat av Ersa, 23 februari 2011, 11:00:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: KG skrivet 01 mars 2011, 00:45:52 AM
Visst är det så, men dagens förarkårer i vissa städer består ju av människor som inte vill köra buss, men som tvingats till det av arbetsförmedlingen eller liknande. Det är ju inget bra för någon part. Det är ett problem som bör lösas.

Jo, visst är det bra för någon part, åtminstone på kort sikt. Du försöker ju hela tiden att argumentera som om personalförsörjningen vore ett problem för bussbolagen. Men bussbolagens faktiska beteende tyder inte på att de har några större problem med att hitta personal till sin trafik.

KG

Citat från: JDS skrivet 01 mars 2011, 08:45:14 AM
Jo, visst är det bra för någon part, åtminstone på kort sikt. Du försöker ju hela tiden att argumentera som om personalförsörjningen vore ett problem för bussbolagen. Men bussbolagens faktiska beteende tyder inte på att de har några större problem med att hitta personal till sin trafik.

Varför satsar Nobina då på unga? Duger väl att ha det som det alltid varit?


JDS


KG


JDS

Citat från: KG skrivet 03 mars 2011, 12:05:21 PM
Vad tror du?

Varför ska jag argumentera ÅT dig, jag tror dig ju inte? Har du nån statistik, några anekdotiska berättelser, eller i värsta fall bara en idé om varför det skulle vara så som du påstår?

KG

Citat från: JDS skrivet 03 mars 2011, 12:35:43 PM
Varför ska jag argumentera ÅT dig, jag tror dig ju inte? Har du nån statistik, några anekdotiska berättelser, eller i värsta fall bara en idé om varför det skulle vara så som du påstår?

Jag har allmänt vett, som jag även tror att dagens unga har, åt minstone lite.  ;)
Varför ska dom jobba på ett ställe där dom dagligen riskerar böter? Finns gott om jobb där man slipper det.

JDS

Citat från: KG skrivet 03 mars 2011, 12:38:32 PM
Jag har allmänt vett, som jag även tror att dagens unga har, åt minstone lite.  ;)
Varför ska dom jobba på ett ställe där dom dagligen riskerar böter? Finns gott om jobb där man slipper det.

Då behöver du bara förklara varför folk jobbar där ändå.

KG

Citat från: JDS skrivet 03 mars 2011, 13:12:14 PM
Då behöver du bara förklara varför folk jobbar där ändå.

Är väl ingen hemlighet att äldre är mindre rörliga på arbetsmarknaden?

Ersa

Citat från: JDS skrivet 03 mars 2011, 13:12:14 PM
Då behöver du bara förklara varför folk jobbar där ändå.

"Folk" jobbar det självklart på alla bussföretag. Men frågan i tråden är ju hur många yngre i åldrarna 22-32 branschen lyckas rekrytera. Dock är ju åldern inte det viktigaste, utan att det är engagerade och bra förare man får in, vilket det väl även det kan vara lite "sådär" med.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 03 mars 2011, 21:05:20 PM
"Folk" jobbar det självklart på alla bussföretag. Men frågan i tråden är ju hur många yngre i åldrarna 22-32 branschen lyckas rekrytera. Dock är ju åldern inte det viktigaste, utan att det är engagerade och bra förare man får in, vilket det väl även det kan vara lite "sådär" med.

Alltså, jag måste ha missförstått allting totalt. Jag förstår inte alls vad problemet egentligen skulle vara. Om man har underskott på personal så är det väl bara att anställa personal. Men jag har inte sett en enda platsannons där man sökt något annat än sommarbarn eller deltidare. Jag tycker inte att det ser ut som att bussbolagen är särskilt desperata efter att anställa ny personal!

Och om man inte har underskott på personal, så finns det inget utrymme för att föryngra personalstyrkan. Därför kan jag inte riktigt ta den här diskussionen på allvar.

Jo

Citat från: JDS skrivet 03 mars 2011, 21:36:24 PM
Alltså, jag måste ha missförstått allting totalt. Jag förstår inte alls vad problemet egentligen skulle vara. Om man har underskott på personal så är det väl bara att anställa personal. Men jag har inte sett en enda platsannons där man sökt något annat än sommarbarn eller deltidare. Jag tycker inte att det ser ut som att bussbolagen är särskilt desperata efter att anställa ny personal!

Och om man inte har underskott på personal, så finns det inget utrymme för att föryngra personalstyrkan. Därför kan jag inte riktigt ta den här diskussionen på allvar.

Problemet är att man har för få personer under 26år. För de under 26år betalar man ju bara halva(ungefär) arbetsgivaravgiften. Nu har man ju i och för sig pensionärer som är ännu billigare men om man kunde byta ut personalen som är över 26 år mot säg 18-20 åringar som blir möjligt med den nya gymnasieutbildningen och fortfarande ha kvar en stor andel pensionärer finns det mycket att spara på personalkostnaderna.

Men jag håller med dig. Så länge det aldrig finns några lediga tjänster och många av de som jobbar bara får några få timmar per månad kan man ju inte tala om någon kris i personalförsörjningen.

Martin Maltkvist


För min del började jag tidigt hos Señor Svensson med enklare sysslor och gick sedan över till att köra självständigt med företagets bussar, en vandring som började med busskoordinering och som nu fortsatt med exempelvis dubbeldäckarkörning.
Vad beträffar Svensson provade jag redan i maj i fjol men då tyckte Örjan att jag skulle träna med stadsbussar vilket jag kom att köra under hela sommaren. I september drog vi till Vetlanda där han en kväll släppte ratten till sin 431:a och tillade efteråt: "Det märks att du har tränat för körningen har blivit bättre." Antagligen gjorde det en hel del för senare överlät han på mig att ensam köra hem bussen från Evobus, destinationen var först Stockholm men jag hamnade i Gävle via Eskilstuna(jour för tåget) och Rv 55. Det blev starten på tre händelserika veckor som innehöll lite av varje från tågersättning och flygbussförstärkning till sightseeing och transfer.

Lindbergs Buss är ett annat intressant kapitel där jag i Eskilstuna träffade en herre som ansvarade för Stockholmsavdelningen, vi hamnade i samspråk för en stund varpå jag fick hans visitkort med orden: "Hör av dig när du kommer till Stockholm".
Sagt och gjort, för ungefär ett år sedan började min cirkus med Busslink samt Stockholm och jag drog iväg ett samtal till Lindbergskillen. En tid för provkörning bokades och jag fick först åka med en liten sväng för att sedan ta över bakom ratten och visa vad jag gick för. På returen gjorde vi ett uppehåll och samtalade om hur dagen hade varit där samt allmänt om turistbussyrket, inom kort kunde jag höra:
"Det vore kul att ha dig  hos oss, välkommen till Lindbergs Buss".  Under sommarsäsongen hade jag Busslink som huvudsyssla men körde ändå beställning som extraförare vilket kändes underbart.
Ett så välkänt företag gav mig förtroendet för en turistbuss trots min ringa körerfarenhet och låga ålder, sånt inträffar inte ofta.

I dagsläget sysselsätter jag mig med bussarna i Stockholms stadstrafik men håller fortfarande dörren öppen för turistbussar och lite andra styrningar, i ärlighetens namn har jag nog hunnit med ganska mycket för min ålder och det som känns utmanande är att hitta bolag som vågar tro på en yngling. Många av förarna är gamla och erfarna och med de stora materiella och mänskliga värden som är inblandade gissar jag att inte alltför många vågar ta risker, förr eller senare kommer de äldre förarna att tacka för sig och förskjutningen som då uppstår gör att branschen måste ta in nytt och fräscht i förarkåren. Pensionärer i all ära; en del kör kanske för att dryga ut kassan och andra kanske för att det är kul men återväxten måste förr eller senare tryggas och jag tillåter mig att citera en forumit från i våras:
Citat
Vad beträffar tidig anställning i beställningstrafik så tror jag nog det kommer bli vanligare ty bussförare växer inte på träd, många gamla går i pension och många av dom som idag kör t.ex SL trafik i Sthlm varken vill eller kanske är så lämpliga för beställning.


Som ett avslut på mitt inlägg travesterar jag mig själv och bifogar en länk innehållandes dagen då mitt körkort på allvar blev mitt levebröd.
CitatUnga och oerfarna människor har fördelen att de är formbara och kan stöpas i väl vald form så både åkare och kunder blir belåtna.
Min allra första körning för Lindbergs Buss
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

forthemoment

Jag är 25 år och enligt min chef yngst bland de fast anställda här i Gbg. Jag trivs väldigt bra med att köra buss. Jag har själv valt att jobba kvälls/natt tjänster för jag trivs bäst med det och gjort det i alla år, min flickväl likaså fast hon kör spårvagn så vi har mycket fritid tillsammans.

Men jag tror man måste erbjuda mer fasta tider, än bara tim anställningar. Jag vet många som är yngre än mig som går till andra branscher för att få unga att stanna kvar. Många av mina kollegor får ta de tjänster dom blir erbjudna ena dagen delat, nästa dagen tidigt hela veckan från 04-08 å 14-18 å sen gör tidigt, medans efter en två dagars ledighet så får dom sena tjänster, och dom blandar hela tiden. Det gör att folk tröttnar å söker sig till andra jobb. Lite god vilja från en arbetsgivares sida så kan man ju få väldigt nöjda chaufförer, unga stannar kvar, rekommenderar yrket till kompisar och så vidare.

Men jag har trivts nu i de tre åren jag har kört buss. Och då har jag kört i 1 1/2 på Bergkvarabuss så jag har kört både utlands, sverige trafik och nu stadstrafik, och detta är ett yrke för mig. Trivs skit bra!! Mycket roligare och trevligare än bandet på Volvo!!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal