65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!

Startat av vesslan30, 03 november 2010, 09:09:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


1896


Ersa

Citat från: UNT.seDet är absurt. KR Trafik vann upphandlingen av all regionaltrafik i Uppland i våras, men på grund av att en tjänsteman på UL läckte hemlig information till Nobina avbröts allt. Och nu när UL vill säkra trafiken under 2011, då vinner Nobina den upphandlingen, och vi blir av med jobben, säger en chaufför på KR Trafik till UNT.

Man kan verkligen tolka det olika. Även Busslink hävdar det ju att det var de som vann allt i våras.

Citat från: UNT.seAtt Nobina över huvud taget fick vara med i den här upphandlingen är för oss en ren gåta. Nu har ju Nobina vunnit på att UL läckte sekretessuppgifter till Nobina, säger en anställd.

Nu blandar denne nog ihop 10-årsavtalet med 1-årsavtalet. Jag tror inte att Nobina vann stora delar av 1-årsavtalet för att läckage av 10-årsavtalet förekom. Det är ju vitt skilda krav osv.

Walter

Och ja de får gå från KR men många lär väl behövas hos Nobina precis som nämn i artikeln. Så här är det ju ofta vid entreprenörsbyten efter upphandlingar.

Problemet för Nobina kan väl bli att man anställer "bittra" chaufförer från t.ex KR som vill sabba och förstöra Nobinas rykte och anseende hos kunderna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan Sjöberg

Detta är något vi kommer få leva med. Jag personligen är övertygad att Nobina liksom sina konkurenter kommer i första hand att söka förare på arbetsförmedlingen... Dem är betydligt billigare och desutom får väl arbetsgivaren bidrag om dem anställer en arbetslös!
Bara titta sig i runt hur det ser ut där det startats trafik den sista tiden .. Inte många förare man känner igen från förra arbetsgivaren när man möter dem!! Det är ett branchproblem! Om bussbolagen ska få några förare kvar som stannar så måste det till anställningstrygghet! Finns inte i dag!
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Björn Ax

Ja får se hur KR  kommer få förare som bara vill köra skolkörningar här i uppsala. Lär ju inte vara så många som bara vill köra deltid morgon och eftermiddag.

Ska bli roligt att se 2012 också hur många som lägger anbud då. Om KR lagt ner i uppsala och det bara blir nobina vid den upphandlingen. :)

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 03 november 2010, 11:22:07 AM
Ja får se hur KR  kommer få förare som bara vill köra skolkörningar här i uppsala. Lär ju inte vara så många som bara vill köra deltid morgon och eftermiddag.

Ska bli roligt att se 2012 också hur många som lägger anbud då. Om KR lagt ner i uppsala och det bara blir nobina vid den upphandlingen. :)

Ja, skolavtalet är inget bra avtal för en stor åkare att köra in vinst på, då det ju var specialskrivet för små egenföretagare med egna garage ute i skogen och andra inkomster än bara skolkörningarna. Varför la KR bud på det egentligen? Att man ville samköra det lilla avtalet med stora avtalet vore ju den enda tänkbara anledningen, men om man då inte lyckas vinna det stora avtalet efteråt står man ju där med ett enda dåligt UL-avtal. Det är ingen bra kombination med det låga budet i Hälsingland samt att man tappat majoriteten av trafiken trafiken i Jämtland.

2012 kommer nog många stora aktörer att lägga bud, då det är fråga om en rejäl trafikstart med nya bussar. Varken KR eller Nobina kan dra någon större fördel av att de idag har gamla bussar i Uppland, då bara en del av dessa kan bli tillåtna i det nya avtalet annat än kanske några få år in på avtalet, om de byggs om. Så jag skulle inte bli förvånad om även Veolia och Arriva ger sig in i leken.

MartinMartin

Citat från: Walter skrivet 03 november 2010, 09:56:12 AM
Och ja de får gå från KR men många lär väl behövas hos Nobina precis som nämn i artikeln. Så här är det ju ofta vid entreprenörsbyten efter upphandlingar.

Problemet för Nobina kan väl bli att man anställer "bittra" chaufförer från t.ex KR som vill sabba och förstöra Nobinas rykte och anseende hos kunderna.

Problemet i det här läget är ju att det inte bara är att byta arbetsgivare, eftersom Nobina inte kan erbjuda en "tills vidare" anställning eftersom dom inte har en aning om hur länge dom har nåt behov av förare.

Självklart kommer bussarna att rulla och nån ska ju köra, men Jag vill ha en "fast" anställning inte nån projektanställning i 6 månader.


MartinMartin

Citat från: Björn Ax skrivet 03 november 2010, 11:22:07 AM
Ja får se hur KR  kommer få förare som bara vill köra skolkörningar här i uppsala. Lär ju inte vara så många som bara vill köra deltid morgon och eftermiddag.

Ska bli roligt att se 2012 också hur många som lägger anbud då. Om KR lagt ner i uppsala och det bara blir nobina vid den upphandlingen. :)

Ja, dom kommer inte behöva så många heller. Det kommer att vara 6 omlopp i Uppsala som ska sysselsätta lika många förare på 79%
så det löser dom nog med ett gäng pensionärer för att ytterligare höja snittåldern.

Nej., den där sladdertackan på UL fattar nog inte vidden av hur mycket folk hon har ställt till det för.

Synd att Jag älskar mitt arbete, annars hade man ju bara kunnat skita i allt !!


Jan Sjöberg

Allt handlar om ekonomi i dag ... vi som jobbar i branchen jobbar som slavar det blir allt sämre,det tas på för och eftertider  medan bussbolagen höjer fordonstatusen åldesmässigt allt mer.  Det skrotas ut fordon innan dem ens uppnått 10 års ålder och är avskrivna   Det skrivs korkade avtal med fastighetsägare som gör att bolagen måste betala hyra 5-10 år efter avslutat trafikuppdrag. Titta bara på Jönköping Vasavägen!! Brodal Borås!! Tomt och öde många år efter avslutat uppdrag .känns som dem stora aktörena leker katt och råtta med oss förare  ... måste bli ett slut på detta .... sen spelar det ingen roll om det handlar om linje,skol eller något annat uppdrag.
Inte heller var i landet heller för den delen ...
Många som sitter på ledningsposter borde bytas ut ..för dem är inte kompetena att sköta sina uppdrag när man får höra att Swebus/ Nobina tex betalar för hyra mellan 2003-2010 för ett garage som står helt öde.
Kan mkt väl tänka mej att det är brist på kunskap i ULs upphandlingsförfarande oxå .... då ska Nobinas chefer avsättas !!! Men som vanligt så vågar ingen öppna käften!!
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

KG

Ang det här med anställningar. Hur lång tid tar det innan vi har bemanningsföretag som tagit över all personal?

MartinMartin

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2010, 12:02:35 PM
Antar att man kommer att kombinera skoltrafiken med annat, typ beställningstrafik, annars är det svårt att få någon ekonomi i det hela.

Ja, kanske vid dom "större" orterna men vad ska man fylla ut med vid t.ex den påtänkta "depån" i Lockelsbo
med ett omlopp på 67%, eller Gryttjom med 66% och inga körningar alls under sommar och övriga lov.


ch

Det verkar vara någon slags konstig syn på det här med upphandlingar.

Det handlar alltså om att företag A vill ha nån som utför ett jobb åt de. De hyr in företag B för att göra det under t.ex 3 års tid. Sen begär man in förslag från olika företag vad de vill ha för att göra samma jobb nästa treårsperiod.
Företag C är billigast och vinner därför anbudet.

Varför ska företag C ta över företag Bs personal? Vad säger att företag Bs personal är bra, vad säger att företag Bs personal har rätt utbildning, attityd, inställning och kompetens?

Företag C är inte skyldiga att ta över nån personal, utrustning eller liknande. Det enda de ska göra är att leverera det som står i avtalet, punkt slut. Sen kan det hända att de behöver anställa, och då kan ju det tänkas att personal från företag B kan vara intressanta, men det är inte självklart.


Ersa

Det handlar inte om att ha en konstig syn på det här med upphandlingar, utan mera om att de anställda vilja ha en trygg anställning på det arbete man trivs på. Ingen konstigt med det.

Stefan P

Hej

Nu är det väl så att Nobina får ett antal förare över när KR tar över skoltrafiken från Nobina och förarna vill stanna kvar i företaget då går det inte så mycket folk.

mvh Stefan P