3 län eller landskap

Startat av Erol, 14 augusti 2010, 10:11:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erol

Vilka Länstrafikbolag kör över 3 gränser med en linje? Jag kan komma på en och det är Skånetrafikens 562.

JDS

Citat från: Erol skrivet 14 augusti 2010, 10:11:13 AM
Vilka Länstrafikbolag kör över 3 gränser med en linje? Jag kan komma på en och det är Skånetrafikens 562.

Menar du tre län/landskap (två gränspassager) eller tre gränspassager? Och vad gäller om bussen (tåget) passerar både länsgräns och landskapsgräns, t ex pendeltåget från Kungsängen till Bålsta som passerar landskapsgränsen inne i Stockholm men länsgränsen först efter Bro?

Jan

I branschen 37 år

Erol

Citat från: JDS skrivet 14 augusti 2010, 10:33:02 AM
Menar du tre län/landskap (två gränspassager) eller tre gränspassager? Och vad gäller om bussen (tåget) passerar både länsgräns och landskapsgräns, t ex pendeltåget från Kungsängen till Bålsta som passerar landskapsgränsen inne i Stockholm men länsgränsen först efter Bro?

Mitt exempel med 562 innebär att bussen startar i blekinge, går genom skåne med hållplatser där för att sedan sluta i kronoberg (småland). så där har vi både tre län och tre landskap.

Sven W

Hej

Intressant fråga. Jag har ibland tänkt ställa den själv. Om vi håller oss till län så har jag hittat fyra linjer som går genom 3 län.

Linje 562 och 100 nämnda redan men dessutom:
Linje 45 norra delen: Östersund - Gällivare (Z - AC -BD).
Linje 315 Nybro - Vetlanda (H - G - F). Där går dock bara en genomgående buss varje fredag och söndag.

Hälsningar
Sven

Erol

Om vi slår på landskap då? vilka kan det vara då?

Dson

Citat från: Erol skrivet 14 augusti 2010, 17:26:09 PM
Om vi slår på landskap då? vilka kan det vara då?
Linje 45 södra delen: Östersund (Jämtlands) - Sveg (Härjedalen) - Mora (Dalarna)

Jan

Citat från: Erol skrivet 14 augusti 2010, 17:26:09 PM
Om vi slår på landskap då? vilka kan det vara då?

Linje 100 Västernorrland, Västerbotten samt Norrbotten.
I branschen 37 år

Patrik

Linje 200:
Västerbottens län (Landskap Västerbotten) - Norrbottens län (Landskap Lappland) - Nordland fylke
(Skellefteå - Arjeplog - Bodö)

Linje 300:
Västerbotten - Lappland - Nordland fylke
(Umeå - Hemavan - Mo i Rana)
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Christer K

Ronden linje 8 för Västrafik, startar i Åmål (1.Dalsland) Uddevalla (2.Bohuslän) slutar i Göteborg (3.Västergötaland) och mellan landar i Mölndal (Kommun). Om någon funderar så ligger Hisingen i Bohuslän och Göteborg ligger i Västergötaland.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.