30 kronor för en busstur i Örebro...

Startat av Mattias, 26 augusti 2009, 19:39:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knut

I Oslo er prisen for billett på buss/Sporvogn 36,-. T-bane og forhåndskjøpte buss/sporvogn 24,-. Klippekort/Flexi 20,- for voksen
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ulf Rådeström

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 02 september 2009, 21:20:38 PM
Igår skulle en ung tjej resa med buss men resorna på hennes kort var slut och då inga kontanter hanteras på stadsbussarna i Eskilstuna fick hon vackert kila iväg och köpa en förköpt enkelresa. Kortbetalning tar i många fall (min upplevelse) lite längre tid än då kontanter fanns så av den anledningen är jag inte främmande för högre priser om biljetten köps ombord.

Ett alldeles utmärkt förslag är att istället för att tycka synd om henne eller tycka det tar längre tid med kort - så kanske hon borde ha hållit reda på själv hur många resor hon hade på kortet o inte?
Det kan trots allt de allra flesta personer - och de få som inte kan det och behöver hjälp - är säkert tillräckligt få att man har tid med att hjälpa dessa lite extra.

Ersa

#17
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 02 september 2009, 21:20:38 PM
Igår skulle en ung tjej resa med buss men resorna på hennes kort var slut och då inga kontanter hanteras på stadsbussarna i Eskilstuna fick hon vackert kila iväg och köpa en förköpt enkelresa. Kortbetalning tar i många fall (min upplevelse) lite längre tid än då kontanter fanns så av den anledningen är jag inte främmande för högre priser om biljetten köps ombord.

Kortbetalning är helt okej - när det gäller att ladda på sitt busskort med resor.
Enkelbiljetter däremot är rena dödsstöten mot en effektivt upplagd tätortstidtabell där alla hållplatsstopp ska vara snabba. Som bussresenär betalar jag för att åka buss till mitt resmål - inte att stå 1-2 minuter vid varje hållplats för att 3-4 st påstigande ska ägna en massa tid åt tidsödande ombordbetalning.

Jag är inte mot att kontanta enkelbiljetter säljs ombord på tätortsbussar, men priset ska vara från 30 kr och uppåt - oavsett åldersgrupp. Det ska svida lite om man försenar bussen.