30 kronor för en busstur i Örebro...

Startat av Mattias, 26 augusti 2009, 19:39:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias

.., debatten låter sig inte dröjas om nya priser när Swebus tar över.

http://na.se/nyheter/2.2503/1.544692

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias skrivet 26 augusti 2009, 19:39:50 PM
.., debatten låter sig inte dröjas om nya priser när Swebus tar över.

http://na.se/nyheter/2.2503/1.544692

//M

Priserna höjs, ja. Men det har knappast något med Swebus övertagande av trafiken att göra.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mustman

Jag kan helt klart säga att jag och många av mina jämnåriga inte kommer att sluta åka korta sträckor med buss. En tia kontakt är inte mycket men med de nya priserna kommer inte jag kunna betala för några minuter buss. Nej busstrafiken kommer tappa många passagerare... men å andra sidan är det kanske ett sätt att slippa oss drägg på bussarna.
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Omnilasse

Är ju ganska måttliga höjningar också om man använder sms, rabattkuponger, eller varför inte månadskort. 390 kronor istället för 360 är ju inte en sådan farlig ökning tycker jag på ett månadskort och nog ett av de billigaste i landet. Och framförallt inte om man ser på den stora trafikökning som det nya linjenätet innebär. Använder ungdomar SMS-biljett kommer det fortfarande kosta 10 kronor (8 tidigare) och det är väl den betalningsmetod som ungdomarna oftast använder sig av?

Anders Noren

Citat från: Mustman skrivet 26 augusti 2009, 19:56:02 PM
Jag kan helt klart säga att jag och många av mina jämnåriga inte kommer att sluta åka korta sträckor med buss. En tia kontakt är inte mycket men med de nya priserna kommer inte jag kunna betala för några minuter buss. Nej busstrafiken kommer tappa många passagerare... men å andra sidan är det kanske ett sätt att slippa oss drägg på bussarna.

Varför vill du fortsätta betala 10 kr kontant i stället för 8 kr med rabattkort?

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 augusti 2009, 19:49:57 PM
Priserna höjs, ja. Men det har knappast något med Swebus övertagande av trafiken att göra.

Nja. Det har ju inte med att göra med att just Swebus tar över om det var det du menade. Men att prishöjningen är ett resultat av upphandlingen som hade högra krav framgår ju tydligt av den länkade artiklen:

Citat
Det är kostnaderna för att hålla i gång kollektivtrafiken som ökar dramatiskt när de nya biogasbussarna, bussdepån och det nya linjenätet tas i bruk den 1 april nästa år.
– Den totala ökningen med fler bussar i trafik hamnar på drygt 36 miljoner kronor per år.

Även om periodkorten inte höjdes mycket får ju även de som betalar med rabbatkort en kraftig procentuell höjning, från 10 till 16 kr. Sen verkar ju skattebetalarna också få ta en del av smällen. Frågan är om kunderna och medborgarna verkligen tycker förändringen är värd pengarna?

Jonas1968

Citat från: Omnilasse skrivet 26 augusti 2009, 20:40:01 PM
Är ju ganska måttliga höjningar också om man använder sms, rabattkuponger, eller varför inte månadskort. 390 kronor istället för 360 är ju inte en sådan farlig ökning tycker jag på ett månadskort och nog ett av de billigaste i landet. Och framförallt inte om man ser på den stora trafikökning som det nya linjenätet innebär. Använder ungdomar SMS-biljett kommer det fortfarande kosta 10 kronor (8 tidigare) och det är väl den betalningsmetod som ungdomarna oftast använder sig av?
Nej dom som använder rabattkort får ju den högsta höjningen av alla (60 %) vilket är vansinne om man vill få fler att åka med rabattkort i stället för att betala med VISA kort. Gärna ännu högre höjning på biljettköp ombord och en mindre höjning för resor med rabattkort.
Hur stor trafikökning innebär dock det nya nätet? Detta är ju inte presenterat alls annat en i form av ett flera år gammalt förslag som finns på kommunens hemsida men hur urvattnat den slutgiltiga linjenätet är jämfört med förslaget är det ju ingen som vet förrän det slutgiltiga förslaget presenteras. Dessutom känns det dåligt att drabbas av chockhöjningen redan nu när förbättringarna i form av det nya linjenätet införs först i april.

Clabbe

Det blir samma pris för kontantbiljett i Karlstad, enl beslut i kf.

Jonas1968

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 augusti 2009, 11:58:38 AM
Hur linjenätet kommer att se ut blev ju klart i o m att upphandlingen slutfördes.
Men det har ju inte presenterats för oss resenärer än vad jag vet. Det enda som finns är ett beslutsunderlag från februari 2008 på Örebro kommuns hemsida. Detta ser bra ut men hur detta beslutsunderlag skiljer sig från det slutgiltiga linjenätet återstår att se. Är linjenätet klart så borde detta presenteras för oss resenärer.

Anders Noren

Citat från: Jonas1968 skrivet 27 augusti 2009, 11:13:49 AM
Nej dom som använder rabattkort får ju den högsta höjningen av alla (60 %) vilket är vansinne om man vill få fler att åka med rabattkort i stället för att betala med VISA kort. Gärna ännu högre höjning på biljettköp ombord och en mindre höjning för resor med rabattkort.

Före prishöjning såg det ut så här enligt artikeln (vuxen/ungdom):
- Ombordköpt biljett 20/10 kr
- Förköpt biljett 16/8
- Rabattkort 10/5
- Ungdomsrabatt: 50 %.
- Förköpsrabatt: 20 % eller 50 %

Efter prishöjning:
- Ombordköpt biljett 30/15 kr
- Förköpt biljett 20/10
- Rabattkort 16/8
- Ungdomsrabatt: 50 %.
- Förköpsrabatt: 33 % eller 47 %

Förköpt biljett har blivit mycket förmånligare medan rabattkort blivit aningen mindre förmånligt. Fortfarande ligger största förköpsrabatt inom det område (ca 50 %) då man kan vänta sig att endast en mindre andel av resenärerna ska köpa biljetten ombord, men det lär ske en viss överströmning från rabattkort till förköpta biljetter (under förutsättning att biljettautomaterna och SMS-biljetterna uppfattas som lättillgängliga). Det sistnämnda innebär antagligen större biljettintäkter!

Fler ombordköp tror jag inte att man behöver befara.

Anders

Ersa

Helt rätt pris för enkelbiljett köpt ombord, men samtidigt bör man vara försiktigt med att höja priset på rabattkort och förköpta biljetter för mycket.

Mustman

det är ju så att vi i gymnasieålder i Örebro län har det djävligt förspänt med busskort, man åker gratis i hela länet mellan 06:00 och 19:00 på måndag till fredag. Men jag tror ändå att höjningarna kan avskräcka såväl gymnasieungdomar som pensionärer.   
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Ulf Rådeström

Citat från: Mustman skrivet 28 augusti 2009, 10:06:53 AM
det är ju så att vi i gymnasieålder i Örebro län har det djävligt förspänt med busskort, man åker gratis i hela länet mellan 06:00 och 19:00 på måndag till fredag. Men jag tror ändå att höjningarna kan avskräcka såväl gymnasieungdomar som pensionärer.   

Jag tycker liksom Verspieder att kontantbetalning skall vara väldigt dyrt eftersom det är en säkerhets, och även en tidsbesparingsfråga att styra över till förköpta biljetter. Det är ju även ett sätt att styra över till rabattkort etc så att man kan få mer varaktighet i resandet, och därmed en bättre planering av trafiken etc.

Varför avskräcker en höjning på några kronor alltid? Att folk aldrig kan förstå att prisläget i allmänt går upp och allt kostar andra summor än vad det gjort för några år sedan.

Antar att du tackar nej till en löneförhöjning också?

Lönen går ju avtalsmässigt uppåt liksom priserna och kostnaderna för att producera tjänster etc - är ju vanlig utveckling och inget konstigt.

Niclas Rosenius



   Att höga kontantpriset på bussen är ju att styra över biljettförsäljningen till kort och olika förköps alternativ. Det under lättar för oss förare en hel del. Man ser hur det blev här i Uppsala när man gjorde på detta vis.

    Idagens läge så säljer vi inte många biljetter på bussen men däremot så använder väldigt många sig av SMS-biljetter. Vilket tyvärr tar lite mer tid att visera. Första året med SMS-biljetter så såldes det ca 900 000 st och andra året 1,5 milj SMS på stadtrafiken i Uppsala.

     //Niclas

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 02 september 2009, 11:57:28 AM
Jag tycker liksom Verspieder att kontantbetalning skall vara väldigt dyrt eftersom det är en säkerhets, och även en tidsbesparingsfråga att styra över till förköpta biljetter. Det är ju även ett sätt att styra över till rabattkort etc så att man kan få mer varaktighet i resandet, och därmed en bättre planering av trafiken etc.

Precis. Om man inte klarar av att planera i förväg får man acceptera att betala en högre summa. Blir ombordbetalningen för billig får vi ett scenario som vi hade i Umeå stad där 70-80% av förseningarna berodde på oförberedda passagerare som skulle krångla på med en massa betalningar när bussen redan var försenad.

All form av ombordbetalning (enkelbiljetter och kortladdningar) på bussen ska kosta mer än om man gör det via kundtjänsten, i automater eller via internetbank. Jämför med mobiltelefonernas refillkort som varenda människa klarar av att ladda på med en kod eller via internetbank långt innan det tar slut på pengar. Varför ska samma procedur vara så mycket svårare att genomföra med ett busskort?